EPN-V2

SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan

  • Innledning

    Emnet omfatter ulike tradisjoner og teoretiske forankringer for kunnskapsproduksjon innenfor kvalitativ samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, sammenhengen mellom forskningsspørsmål og forskningsdesign, analyseperspektiver, kvalitetskrav til kvalitative studier, og forskningsetiske problemstillinger.

    Emnet inkluderer øvelse i å utforme en forskbar problemstilling, produksjon og bearbeidelse av et empirisk materiale, analyse og formidling av resultater fra en kvalitativ studie. 

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studentene har

    • inngående kunnskap om kvalitative forskningsdesign 
    • avansert kunnskap om ulike intervjumetoder og observasjonsmetoder og god kjennskap til andre typer empirisk materiale 
    • inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitative tradisjoner 
    • avansert kunnskap om formidling av resultater
    • inngående kunnskap om bruk av teori i kvalitativ analyse 

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design og lage prosjektskisser basert på dette
    • gjennomføre forskningsintervjuer
    • analysere et intervjumateriale og anvende teori som verktøy i analysen
    • reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
    • vurdere forskningsetiske spørsmål 

    Generell kompetanse

    Studentene

    • kan vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk 
    • kan planlegge og gjennomføre mindre forskningsprosjekter
    • er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
    • kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan gripe inn i menneskers liv
    • kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter 
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Emnet veksler mellom forelesninger og seminarer, og det forutsettes stor grad av studentaktivitet.

    Studentene deles inn i grupper som arbeider sammen med et prosjekt gjennom hele emnet. Det er disse gruppene som også presenterer arbeidskravet (se under) sammen.

    Gruppene deltar i lærerstyrte seminarer. Her får de opplæring og veiledning gjennom prosjektarbeidet. Ut over disse seminarene har gruppene selv ansvar for egen prosjektstyring, samt å fordele arbeidet mellom gruppens medlemmer.  

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten må ha bidratt til sin gruppe, og gruppen må gå god for at alle har deltatt og bidratt. Gruppen leverer arbeidskravet i form av en felles muntlig/digital presentasjon i den siste uken av emnet. Arbeidskravet består enten av prosjektresultater, eller en ren metoderefleksjon, med eksempler fra gruppens arbeid. 

    Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan framstiller seg til eksamen. Hvis arbeidskravet ikke godkjennes ved første innlevering vil gruppen få en - 1 - ny mulighet til å levere på nytt. Arbeidskrav som ikke blir godkjent etter andre innlevering vil diskvalifisere gruppen eller fraværende student fra å gå opp til eksamen. 

    Innlevering av individuelle arbeidskrav må særlig begrunnes og avtales med og godkjennes av faglærer.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 4 timer. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F. 

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

    Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Emneansvarlig Randi Wærdahl