Programplaner og emneplaner - Student
SFF4120 Kvalitative forskningsmetoder og -design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative research methods and designs
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltidMasterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
VÅR 2019
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Vurdering
Vurdering av deltakernes faglige bidrag, individuelt og som gruppe, inngår i kurset.
Avsluttende vurdering består av to deler som leveres som to samlede dokument, eller i digitalt bloggformat.
- Utdanningsfaglig portefølje, som inneholder 1) en kort (ca. en side) presentasjon der du presenterer din utdanningsfaglig profil og kompetanse, 2) de fire innleveringene i kurset, i opprinnelig eller videreutviklet form og 3) skisse av plan for videre utvikling av utdanningsfaglig kompetanse.
- Prosjektrapport. Tema for prosjektrapporten, format og omfang avtales med og godkjennes av kursleder, og skal være innenfor minst ett av de fire områdene i emneplanen. Prosjektrapporten kan være empirisk eller teoretisk orientert, eller bygge på et utviklingsprosjekt som studenten har gjennomført i forbindelse med emnet. Arbeidet skal vise utdanningsfaglig kompetanse i å presentere og analysere utfordringer knyttet til undervisning, læring og vurdering i høyere utdanning. Det er ikke et fast krav til antall ord/sider, men arbeidsomfanget er beregnet til ca. 50 timer og rapporten bør avspeile dette. Prosjektrapporten kan leveres i gruppe eller individuelt.
Frist for innlevering: En uke etter siste samling.
Hjelpemidler til vurdering/eksamen: Alle.
Ny/utsatt eksamen
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.
Klageadgang
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Forkunnskapskrav
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Prosjektrapporten og mappen vurderes samlet til bestått eller ikke bestått. Dersom den avsluttende rapporten vurderes til ikke bestått avlegges ny eksamen i denne delen. For å gå opp til eksamen må alle innleveringene være gjennomført.
Tilsynssensor
Det benyttes tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studentene har
- inngående kunnskap om kvalitative design og hvilken type kunnskap disse kan bidra med
- avansert kunnskap om ulike metoder for å skape/framskaffe et empirisk materiale, som intervju, observasjon/feltarbeid, fokusgruppe, tekst/dokumenter
- avansert kunnskap om ulike analysetradisjoner innenfor kvalitativ metode
- inngående kunnskap om kvalitetsvurdering innenfor kvalitativ tradisjon
- innsikt i generaliseringsmuligheter av resultater fra kvalitative studier
- avansert kunnskap om formidling av resultater
- inngående kunnskap om forholdet mellom teori og empiri i empiriske studier
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsspørsmål og design
- utvikle forskningsdesign for sin masteroppgave i forhold til eget forskningsspørsmål
- utvikle kvalitative analysemodeller med utgangspunkt i teori og empiri
- reflektere metodologisk rundt sammenhengen mellom forskningsdesign og kunnskapspåstander
- tilegne seg fordypet kunnskap om valgt metodologisk tilnærming i eget masterprosjekt
- reflektere metodologisk og kritisk over annen forskningslitteratur
- vurdere forskningsetiske spørsmål i forbindelse med eget masterprosjekt
- vurdere hvilke spørsmål som kan undersøkes empirisk
Generell kompetanse
Studentene
- er kjent med og kan reflektere kritisk over ulike konsekvenser av forskning
- kan bruke etisk skjønn i forhold til egen posisjon som forsker og hvordan deltakelse i forskning kan virke intervenerende i menneskers liv
- kjenner til og kan forholde seg til etiske forskrifter som; korrekt og fullstendig kildeinformasjon, informantanonymisering, konfidensialitet, forskeransvar
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over ett semester. Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og eventuelle gjesteforelesere, øvelser, diskusjoner og gruppearbeid.
Arbeids- og undervisningsformer
Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of our digital world. It gives an overview of how technology affects our lives and the way we work, as well as our social structures, work patterns and individual preferences contributing to shaping technology. Social media, digital governance, and eHealth are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades. An understanding of the benefits and limitations of technology is vital in any profession, regardless of field or speciality. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and recognise its limitations and potentially harmful consequences on work and society. They will learn to identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will practice communicating orally the concepts they acquire in a structured manner.
This course is given in English.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal gjennomføre et intervju etter nærmere instruksjoner, gjøre lydopptak og transkribere intervjuet. Den anonymiserte transkripsjonen leveres på Canvas, og danner utgangspunkt for diskusjon i grupper. I tillegg til transkripsjonen leverer studenten et kort notat om gjennomføringen av intervjuet, og vurdering av dette i lys av pensum, 2- 4 sider. Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
The course will utilise 'blended learning', with a combination of in-person teaching or guidance, and use of online material. The students will be working on interdisciplinary cases focused on critical reflection.
Hjelpemidler ved eksamen
2 group submissions
Vurderingsuttrykk
Individual multiple choice home exam over 24 hours.
The exam is only given in English.
Sensorordning
All support materials are allowed for the final exam
Emneansvarlig
Pass/Fail