EPN-V2

SFB5110 Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge Emneplan

Engelsk emnenavn
Issues of Child and Adolescent Mental Health
Studieprogram
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health Policy
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Masterprogram i sosialfag: Studieretning familiebehandling
Masterstudium i sosialfag - studieretning familiebehandling, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studenten må ha bestått første studieår eller tilsvarende, med unntak for emnet ORI1050.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • fordypet kunnskap om anvendelse av biopsykososialt perspektiv, stress-sårbarhets perspektiv samt noen utviklingspsykologiske perspektiver i møte med barn og familie
  • fordypet kunnskap om traumer, salutogenese og resiliens
  • kritisk fundert kunnskap om anvendte kategoriseringssystemer, som diagnoser
  • fordypet kunnskap om psykiske tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
  • kunnskap om sårbarhet hos barn samt foreldreskap, der foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
  • god kunnskap om sammenhenger mellom livsbetingelser og ulike psykiske lidelser hos voksne

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere i behandlingsarbeid ved hjelp av biopsykososiale forståelser og utviklingspsykologiske perspektiver
  • gjenkjenne ulike psykiske tilstandsbilder
  • begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever, og for foreldre som strever
  • vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser, eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
  • analysere, evaluere og iverksette endringstiltak for barn og unge
  • utøve faglig praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Ikke relevant.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurderte praksisstudier: Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden.

For å kunne vurdere studenten i praksisstudier kreves det nok tilstedeværelse (90 prosent). For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

Ny vurdering: «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

Vurdering og eksamen

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Hjelpemidler ved eksamen

Mappevurdering:

Del 1) Individuell skriftlig oppgave, 750 ord (+/- 10 %)

Del 2) Gruppeoppgave: En skriftlig oppgave i gruppe på 2-3 studenter. Omfang 2500 ord (+/- 10 %).

Vekting: Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller begge oppgavene i mappen likt, men dersom èn av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F

Ny eksamen: Studenten(e) har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F èn gang.

Vurderingsuttrykk

Del 1: Gradert skala A-F

Del 2. Bestått/Ikke bestått

Begge deler må bestås, karakteren på del 1 er den som blir tellende som samlet karakter for emnet og som synliggjøres på vitnemålet.

Sensorordning

Bestått - Ikke bestått.

Emneansvarlig

  • 5 studiepoeng overlapp med ORTO2300 Vitenskapsteori og forskningsmetode innenfor ortopediingeniørfag.