EPN-V2

SFB5110 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description

  • Introduction

    I emnet Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge skal studenten tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever. Det vil omhandle kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studenten skal tilegne seg forståelse for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge.

    Emnet presenterer ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser, basert på utviklingspsykologiske bidrag og herunder salutogenetisk perspektiv. Med dette utgangspunktet analyseres forståelser av psykopatologi. Studenten skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling, og kunne kritisk reflektere over ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.

    Undervisningsspråk er norsk.

  • Required preliminary courses

    Emnet forutsetter kunnskaper i matematikk tilsvarende et kvalifiseringskurs i matematikk ved HIOA.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten

    • har grunnleggende kunnskaper om ulike samfunnsøkonomiske problemstillinger og sentrale begreper i faget
    • kjenner til enkelte sentrale teorier innen mikroøkonomi og makroøkonomi, slik som tilbuds-, etterspørsels- og markedsanalyse, økonomisk vekst, konjunkturmodeller, inflasjon, arbeidsmarked og arbeidsledighet
    • har blitt introdusert for samfunnsøkonomiske perspektiver på internasjonale fenomener som handel, utvikling og globalisering

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • redegjøre for noen sentrale begrep og teorier innen samfunnsøkonomifaget
    • gjennomføre enkle analyser av hendelser og fenomener i norsk og internasjonal økonomi
    • bruke relevante og kvalitetssikrede faglige informasjonskilder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har innsikt i økonomiske spørsmål knyttet til offentlig sektor
    • kan finne og bruke relevant og kvalitetssikret fagstoff
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre i både skriftlige og muntlige fremstillinger
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, og løsning og gjennomgang av oppgaver.

  • Course requirements

    Bestått kvalifiseringskurs i matematikk eller tilsvarende. Studentene kan i løpet av emnet levere en skriftlig, individuell oppgave (ikke obligatorisk) og få tilbakemelding fra faglærer.

  • Assessment

    Skriftlig skoleeksamen på fem timer.

  • Permitted exam materials and equipment

    Enkel kalkulator kan medbringes; for øvrig er ingen hjelpemidler tillatt (se reglement).

  • Grading scale

    Det benyttes graderte karakterer. Karakterskalaen går fra A til F. A er beste karakter, F er ikke bestått.

  • Examiners

    Intern og ekstern sensor vurderer alle besvarelsene.

  • Course contact person

    Astrid Christensen og Gunn Astrid Baugerud