Programplaner og emneplaner - Student
SFB5100 Issues of Child and Adolescent Mental Health Course description
- Course name in Norwegian
- Psykiske tilstandsbilder hos barn og unge
- Study programme
-
Master in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om barn og unge som strever og kunnskap om ulike tilstandsbilder i psykisk helsevern for denne aldersgruppen. Studentene skal tilegne seg forståelser for hvilke prinsipielle hensyn som må tas i utforming av behandling ved ulike psykiske tilstandsbilder hos barn og unge. Emnet presenter ulike teoretiske perspektiver på naturlige endringsprosesser og utviklingsbetingelser ut fra et utviklingspsykopatologisk og salutogenetisk perspektiv. Studentene skal tilegne seg forståelser av barn og unges situasjon og utvikling gjennom kritisk refleksjon rundt ulike kontekstuelle modeller til bruk i familiebehandlingsarbeid.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav
Learning outcomes
Etter fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- fordypet kunnskap om hvordan den biopsykososiale modellen anvendes til å forstå barn og familie
- kritisk fundert kunnskap om mye anvendte kategoriseringssystemer
- inngående kunnskap om salutogense
- inngående kunnskap om resiliens
- fordypet kunnskap om tilstandsbilder og behandlingsformer, herunder brukerinvolvering
- kunnskap om foreldreskap hvor foreldre er psykisk syke/har rusproblemer
Ferdigheter
Studentene kan
- analysere ved hjelp av den biopsykososiale modellen i behandlingsarbeid
- gjenkjenne ulike tilstandsbilder
- begrunne iverksettelsen av relevante behandlingstiltak for barn som strever
- begrunne iverksettelsen relevante behandlingstiltak når foreldre strever
- vurdere nødvendigheten av samarbeid med andre instanser eventuelt adekvat videre henvisning til annen behandling eller utredning
Generell kompetanse
Studenten kan
- tenke kritisk på kunnskapsgrunnlaget innen psykisk helsevern for barn og unge
- evaluere egne handlinger og iverksette endringstiltak
- utøve praktisk dømmekraft i behandlingsarbeid
Teaching and learning methods
(mangler info)
Course requirements
Studentene skal levere et individuelt skriftlig arbeidskrav på ti til tolv sider om et nærmere angitt tema knyttet til kunnskapsgrunnlaget for emnet. Arbeidskravet må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke er godkjent ved første innlevering er det anledning til å forbedre arbeidskravet en gang før eksamen. Arbeidskravet skal trene studenten i å nå det angitte læringsutbyttet i emnet.
Assessment
Studentene skal ha 7 dagers individuell hjemmeeksamen over oppgitt emne. Omfanget på besvarelsen skal være ca. 10 sider +/- 10 %.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen. Det er mulig å søke på forhånd om bruk av tospråklig ordbok.
Grading scale
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et tilfeldig utvalg på 20 prosent av besvarelsene, som skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.