Programplaner og emneplaner - Student
SFB4000 Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work Course description
- Course name in Norwegian
- Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid
- Study programme
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child Care, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Child CareMaster in Applied Social Sciences: Programme Option Family TherapyMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Family Therapy, part timeMaster in Programme Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social SciencesMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work, part-timeMaster Programme in Applied Social Sciences - Programme Option Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærmingsperspektiver på familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet familie forstått som system og/eller som en samling av individer med individuelle rettigheter. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at normativ kunnskap om familier vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.
Required preliminary courses
Emnet bygger videre på emnet Samfunnsvitenskapelig teori.
Learning outcomes
Etter å ha fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene har
- kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
- inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
- fordypet kunnskap om barn i familier, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
- kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv
Ferdigheter
Studentene kan
- reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
- analysere familier ut i fra ulike perspektiver
- analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
- analysere kompleksiteten i familieterapifeltet ved hjelp av ulike teoretiske tilnærminger
- koble teoretisk kompetanse og erfaringer fra ulike praksissituasjoner
Generell kunnskap
Studentene kan
- å analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
- å tenke etisk når forskning formidles
Teaching and learning methods
(mangler info)
Course requirements
Ingen arbeidskrav.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen over syv dager over oppgitt tema (10 +/- ti prosent).
Permitted exam materials and equipment
(Hjelpemidler er ikke beskrevet)
Grading scale
En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et utvalg på 20 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.