EPN-V2

SFB4000 Teoretiske perspektiver på familier. Kunnskapsgrunnlag for behandlingsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Theoretical Approaches to Family: The Knowledge Base for Therapautic Work
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet forståelse av samspill mellom samfunn, familie og individ ut fra ulike teoretiske perspektiver. Det vil presenteres tilnærmingsperspektiver på familier som kan være nyttig i behandlingsarbeid, blant annet familie forstått som system og/eller som en samling av individer med individuelle rettigheter. Familiebegrepet vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at normativ kunnskap om familier vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet bygger videre på emnet Samfunnsvitenskapelig teori.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emne har studentene følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene har

    • kunnskap om den vestlige familiens historiske endringer
    • inngående kunnskap om velferdsstaten og familien
    • fordypet kunnskap om barn i familier, blant annet om hvordan kjønn, klasse og etnisitet påvirker forståelse av barn, foreldre og familie
    • kunnskap om hvordan levekår påvirker barns og familiers hverdagsliv

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • reflektere over normativitet ved familieterapifeltet
    • analysere familier ut i fra ulike perspektiver
    • analysere barn og foreldre ut i fra ulike perspektiver
    • analysere kompleksiteten i familieterapifeltet ved hjelp av ulike teoretiske tilnærminger
    • koble teoretisk kompetanse og erfaringer fra ulike praksissituasjoner

    Generell kunnskap

    Studentene kan

    • å analysere familierelaterte fenomener ut i fra ulike perspektiver
    • å tenke etisk når forskning formidles
  • Arbeids- og undervisningsformer

    (mangler info)

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen over syv dager over oppgitt tema (10 +/- ti prosent).

  • Hjelpemidler ved eksamen

    (Hjelpemidler er ikke beskrevet)

  • Vurderingsuttrykk

    En gradert skala med fem trinn benyttes, fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor. Ekstern sensor brukes ved tvil om en besvarelse er bestått og til sensurering av et utvalg på 20 prosent av besvarelsene. Utvalget skal danne grunnlaget for karakterfastsetting på alle besvarelsene.