EPN-V2

SBV4200 Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Application of law in child welfare work
Studieprogram
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid tar utgangspunkt i analyser av sentrale rettslige problemstillinger som oppstår i barnevernfaglig arbeid. Det er fokus på juridisk metode for løsning av rettslige spørsmål for å komme frem til hva som er gjeldende rett på et område. Studentene vil få innblikk i rettsvitenskapelig metode, og innsikt i hvordan man kan argumentere rettspolitisk. Emnet forutsetter kunnskap om forvaltningsrett, barnevernsrett og menneskerettigheter.

Undervisningsspråket er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Kandidaten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:

  • hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige spørsmål
  • prinsippene for tolking av ulike rettskilder
  • hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling

Ferdigheter

Kandidaten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):

  • finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
  • skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
  • finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
  • finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
  • anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
  • konkludere formulere seg presist

Generell kompetanse

Kandidaten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:

  • kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gir en systematisk innføring i tradisjonell og moderne ledelsesteori og lederpraksis. Studentene skal få innsikt i aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget og utvikle en selvstendig og kritisk holdning til fagområdet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Arbeidskrav 1: En skriftlig oppgave som skal ha et omfang på 1000 ord (+/- 10 %).

Hensikten med arbeidskravet er å trene i å skrive juridiske tekster.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Kunnskaper

Studentene har:

  • oversikt over og innsikt i tradisjonelle og nyere ledelsesteorier, herunder aktuelle problemstillinger i ledelsesfaget
  • kunnskap om lederegenskaper og lederutvelgelse, lederatferd og lederutvikling, ledelsesnivåer og lederroller
  • kunnskap om endringsledelse, om sammenhengen mellom ledelse og organisasjoners resultater, om makt og ledelse

Ferdigheter

Studentene kan:

  • gjøre selvstendige analyser og forholde seg kritisk til fagområdet ved hjelp av sine kunnskaper i ledelsesteori

Hjelpemidler ved eksamen

Det brukes varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner og gruppearbeid

Vurderingsuttrykk

Alle studenter skal i grupper foreta en presentasjon av et tema for resten av klassen. Presentasjonen, som skal være muntlig med bidrag fra alle gruppemedlemmer, skal være på ca 15 minutter og må være godkjent for at studentene kan få gå opp til eksamen. Dersom presentasjonen ikke blir godkjent, gis det mulighet for én ny presentasjon. Faglærer gir beskjed om tidspunkt.

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen på 4 timer avholdes i slutten av semesteret.

Emneansvarlig

Tillatte hjelpemidler vil fremgå av hjelpemiddellisten som utarbeides og publiseres i god tid før den enkelte eksamensperiode. Følgende regler gjelder for bruk av kalkulator der dette er tillatt hjelpemiddel ved eksamen:

  • Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.
  • Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.
  • Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.
  • Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.
  • Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt blir dette å regne som fusk/forsøk på fusk. Se høgskolens regler om fusk/forsøk på fusk.