Programplaner og emneplaner - Student
SBV4200 Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Application of law in child welfare work
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernsarbeidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Rettsanvendelse i barnevernfaglig arbeid tar utgangspunkt i analyser av sentrale rettslige problemstillinger som oppstår i barnevernfaglig arbeid. Det er fokus på juridisk metode for løsning av rettslige spørsmål for å komme frem til hva som er gjeldende rett på et område. Studentene vil få innblikk i rettsvitenskapelig metode, og innsikt i hvordan man kan argumentere rettspolitisk. Emnet forutsetter kunnskap om forvaltningsrett, barnevernsrett og menneskerettigheter.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:
- hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige spørsmål
- prinsippene for tolking av ulike rettskilder
- hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling
Ferdigheter
Kandidaten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):
- finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
- skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
- finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
- finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
- anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
- konkludere formulere seg presist
Generell kompetanse
Kandidaten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:
- kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges vekt på en problembasert studentaktiv læringsform med løsning av konkrete praktiske oppgaver og domsanalyser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Felles for alle organisasjoner uansett sektor og land er at de har tjenester og funksjoner som støtter aktivitetene som utgjør kjernevirksomheten til organisasjonen. Alle disse servicetjenestene og støttefunksjonene må koordineres, ledes og styres. Det gir kjernevirksomheten merverdier.
Emnet gir en innføring i Facility Management (fasilitetsstyring, FM) som fagområde, hvor formålet er å forbedre menneskers livskvalitet i tillegg til å forbedre produktiviteten i kjernevirksomheten. FM-organisasjonen til en virksomhet kan karakteriseres som en organisasjon i organisasjonen. Emnet gir studenten forutsetning for å være leder i denne nisjen, med behov i enhver organisasjon.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurdering og eksamen
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt om FM-organisasjonen og dens kontekst, FM-organisering, inkludert interessenters behov, krav og forventninger
- innsikt om lederskap og krav i forbindelse med etablering av et FM-ledelsessystem
- kunnskap om planlegging av et FM-ledelsessystem, forberede tiltak for å håndtere risiko og ta hensyn til muligheter samt å fastsette FM-mål og planlegge for å oppnå målene
- kunnskap om å velge ut og skaffe til veie ressursene som er nødvendige for å etablere, iverksette, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre FM-ledelsessystemet
- innsikt om planlegging og styring av drift for å håndtere risiko samt å se og ta hensyn til mulighetene
- kunnskap om overvåking, måling, analyse og evaluering knyttet til organiseringen av og rapporteringen om FM-organisasjonens ytelser
- kunnskaper om avviksanalyse og styring av korrigerende tiltak for derigjennom kontinuerlig å forbedre FM-ledelsessystemet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjennomføre analyser i organisasjonen til kjernevirksomheten for å avdekke behov med betydning for FM
- utforme aktuelle krav til god ledelse av FM
- vurdere og formulere mål, herunder analysere og konsekvensvurdere aktuelle risikoområder
- bruke analyseresultater og foreta valg av ressurser
- styre valg av ressurser gjennom egne rutiner og kommunikasjonsrutiner med alle som har behov og interesse i at valgte mål nås
- velge og anvende metoder som er egnet til oppfølging og måling av ytelser
- anvende aktuelle former for håndtering av avvik og forbedring av kravformuleringer og gjennomføringsrutiner
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i FM-profesjonens samfunnsroller og hvordan disse har endret seg over tid
- har innsikt i fagetiske utfordringer og prinsipper
- kan formidle faglig kunnskap skriftlig i ulike sjangre
Hjelpemidler ved eksamen
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes et nasjonalt sensorkorps til sensurering av besvarelsene.
Emneansvarlig
Merete Havre og Helena Bärlund