Programplaner og emneplaner - Student
SBV4000 Kunnskapsperspektiver i barnevern Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge perspectives in child welfare
- Studieprogram
-
Master Programme in Applied Social Sciences - Study Option International Social Welfare and Health PolicyMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning barnevernMasterprogram i sosialfagMasterprogram i sosialfagEnkeltemner knyttet til masterprogram i sosialfagMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltidMasterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kunnskap
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om barn og unges oppvekstsvilkår i dagens samfunn og hvordan disse forholdene kan påvirke opplæringen
- har kunnskap om ungdomskulturer i ulike sosiale og kulturelle sammenhenger
- har kunnskap om ungdom og psykisk helse
- har kunnskap om ungdom og digitale og sosiale media
- har kunnskap om barns og unges rettigheter i et nasjonalt og i et internasjonalt perspektiv.
- har kunnskap om fysisk, psykisk og sosial utvikling i et livsløpsperspektiv
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende kunnskap om ungdoms psykiske helse, og kunne møte unge med ulike livsutfordringer og fremme psykisk helse i skolen
- kan vurdere og tilrettelegge opplæring tilpasset ulike livsfaser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over hva som er et godt læringsmiljø i skolen som fremmer god psykisk helse og forebygger mobbing
- kan reflektere over hvordan bygge relasjoner til barn og unge og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
- kan reflektere over hvordan en kan møte mennesker i alle livsfaser på en god måte, uavhengig av deres fysiske, psykiske og sosiale funksjonsevne
Forkunnskapskrav
I dette emnet gjøres bruk av varierte undervisningsformer som dialogbasert undervisning, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, individuelt arbeid og gruppearbeid.
Læringsutbytte
Praksis
5 dager yrkesfaglig praksis.
Arbeidskrav
- Individuell skriftlig tverrfaglig oppgave i selvvalgt fordypningsområde innen eget primæryrke og profesjonsfag. Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
- Individuell logg med digital dokumentasjon av arbeidsprosesser knyttet opp mot yrkesfaglig praksis. Omfang: 600 ord (+/- 10 %) + digital dokumentasjon.
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering én gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk ved hvert arbeidskrav.
Innhold
Emnet behandler en rekke barnevernrelevante temaer, som familie/foreldreskap, sosial ulikhet/fattigdom, barns rettigheter, tidlig innsats, møte med minoriteter, og dokumentasjon, evidens og standardisering. Ulike perspektiver på disse temaene presenteres.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravet i emnet er gruppebasert, og er å lage sammendrag og vurdering av et antall pensumartikler tilsvarende antall gruppemedlemmer. Pensumartikler fordeles på gruppene. Det forutsettes at gruppa samarbeider om arbeidskravet. Sammendragene av pensumartikler leveres i Canvas, og blir tilgjengelig for medstudentene. Arbeidskravet må være godkjent av emneansvarlig før studentene i gruppa kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager med oppgitt tema. Et barnevernrelevant tema skal drøftes analytisk i lys av pensumlitteratur og eventuell annen litteratur. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av bevarelsene.
Emneansvarlig
Oddbjørg Skjær Ulvik