Studieinfo emne SBV4000 2020 HØST
SBV4000 Kunnskapsperspektiver i barnevern Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Knowledge perspectives in child welfare
- Studieprogram
-
Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning barnevern / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid, deltid / Masterstudium i sosialfag - studieretning sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
Innledning
Barnevern er et samfunnsmessig virksomhetsfelt hvor praksis baseres på implisitte og eksplisitte teorier fra en rekke fagdisipliner. Barnevern er en normativ virksomhet, og det er behov for et kritisk grunnlag for å vurdere hva som er gyldig og relevant kunnskap for praksis. Forståelser av barn og barns samfunnsmessige status er viktige premisser for barnevernets virksomhet til enhver tid. Et mål for emnet er å utvikle kritisk og analytisk tenkning rundt barnevernets kunnskapsgrunnlag og virksomhet
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- fordypet kunnskap om sentrale teoretiske forståelser av barn og barndom, herunder barnekonstruksjoner som rommer barn som deltakere i hverdagsliv og i barnevernets profesjonelle praksiser
- innsikt i teoretisk forståelses relevans for barnevernfaglig virksomhet
- kunnskap om betydninger av sosial klasse, etnisitet, alder/generasjon og kjønn i en barnevernkontekst
- kunnskap om metodologiske implikasjoner av de ulike teoretiske forståelsene
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere barnevernets implisitte og eksplisitte kunnskapsgrunnlag
- analysere barnevernrelevante fenomener
- analysere og drøfte barnevernfaglige fenomener med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelig teori og samfunnsvitenskapelige perspektive
Generell kompetanse
Studenten har
- utvidet kunnskapskritisk kompetanse
Innhold
Emnet behandler en rekke barnevernrelevante temaer, som familie/foreldreskap, sosial ulikhet/fattigdom, barns rettigheter, tidlig innsats, møte med minoriteter, og dokumentasjon, evidens og standardisering. Ulike perspektiver på disse temaene presenteres.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravet i emnet er gruppebasert, og er å lage sammendrag og vurdering av et antall pensumartikler tilsvarende antall gruppemedlemmer. Pensumartikler fordeles på gruppene. Det forutsettes at gruppa samarbeider om arbeidskravet. Sammendragene av pensumartikler leveres i Canvas, og blir tilgjengelig for medstudentene. Arbeidskravet må være godkjent av emneansvarlig før studentene i gruppa kan fremstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager med oppgitt tema. Et barnevernrelevant tema skal drøftes analytisk i lys av pensumlitteratur og eventuell annen litteratur. Omfanget på besvarelsen skal være 10 sider (+/- 10 %).
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av bevarelsene.
Emneansvarlig
Oddbjørg Skjær Ulvik