Programplaner og emneplaner - Student
SAMO6000 Management in the Norwegian Cooperation Model Course description
- Course name in Norwegian
- Ledelse i den norske samarbeidsmodellen
- Study programme
-
Management in the Norwegian Cooperation Model
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi innføring i det norske arbeidslivets oppbygging og virkemåte. Kunnskap om den historiske utviklingen av den norske samarbeidsmodellen skal gi grunnlaget for å forstå særtrekk ved norske virksomheter. De analytiske redskapene er teori om makt, organisasjon og ledelse.
Studentene lærer å analysere egen arbeidsplass med organisasjons- og ledelsesteori. Samspillet mellom ledelse, fagforeninger og ansatte analyseres som en kontekst for både drift og utvikling av virksomheten.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det norske arbeidslivets historiske utvikling
- kunnskap om organisasjons- og ledelsesteoretiske forståelsesmodeller
- kunnskap om makt og opposisjon i arbeidslivet
- kjennskap til grunnleggende teoretiske perspektiver som kan belyse og forklare prosesser på en arbeidsplass
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke noen teoretiske perspektiver for å reflektere over relasjoner mellom grupper på egen arbeidsplass
- bidra i planlegging og iverksetting av endringsprosesser på egen arbeidsplass
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende ledelsesteori, organisasjonsteori og forskningsbaserte metoder i ledelse av egen virksomhet
- anvende norske arbeidsrettslige prinsipper i ledelse og organisering på norske arbeidsplasser
- bidra til utvikling av relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte
- anvende de bedriftsdemokratiske ordningene i lov- og avtaleverket i virksomhetsutvikling
Teaching and learning methods
Undervisningen er organisert i fire samlinger, totalt 10 dager. Undervisningen veksler mellom forelesninger knyttet til pensumgjennomgang og anvendelse av ny empirisk forskning som kan belyse både teorier og metoder, plenumsdiskusjoner og gruppearbeid. Undervisningen legger vekt på å illustrere teorier og metoder med egen relevant forskning i Arbeidsforskningsinstituttet (AFI).
Course requirements
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
Et skriftlig notat hvor studenten skisserer tema og problemstilling til en fordypningsoppgave. Nærmere krav til utforming av notatet og innleveringsfrist vil bli beskrevet på første samling.
Notatet skal være godkjent av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. Dersom notatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere notatet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist. Dersom notatet igjen ikke blir godkjent, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell fordypningsoppgave med egendefinert, forhåndsgodkjent problemstilling fra egen organisasjon/ arbeidsplass. Oppgaven skal belyses med teori fra emnet, og skal presentere refleksjon om forholdet mellom ledelse, partssamarbeid og medbestemmelse i virksomhetsutvikling.
Fordypningsoppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+ - 10 %). I tillegg kommer forside og litteraturliste, eventuelt et forord. Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes to sensorer til sensurering av hver fordypningsoppgave.
Admission requirements
No formal requirements over and above the admission requirements.
Course contact person
The course will provide the students with an understanding of what a mathematical model is and how we use models to gain insights into systems and processes in science and engineering. The course will train the students in using analytical and computational methods for analyzing and solving differential equations and prepare them for developing, analyzing and simulating mathematical models in their own projects. The models and methods taught in this course are generic and applicable not only in science, but also in various industrial contexts.
Overlapping courses
A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
On successful completion of the course the student:
- knows the relevance of a selection of mathematical models to real-world phenomena
- has a thorough understanding of how mathematical modelling and scientific computing are utilized in various industrialized settings
- has a repertoire of methods to solve and/or analyze ordinary and partial differential equations (ODEs and PDEs)
- knows how to analyze the dynamics of an ODE system
- has a thorough understanding of the definitions of a smooth manifold and the tangent space
- knows the definitions and algebra of tensors and differential forms on a smooth manifold
Skills
On successful completion of this course the student:
- is able to derive mathematical models from facts and first principles for a selection of dynamical systems
- can apply mathematical modelling techniques on scenarios relevant to industry
- can implement mathematical models within the context of applied computer and information technology
- is able to analyse ODE systems and use bifurcation theory to elucidate the qualitative behavior of the systems
- is able to implement and use a selection of numerical methods for solving ODEs and PDEs
- is able to give examples of smooth manifolds and prove their smooth manifold property from the definition
- is able to use the geometric concepts and tools associated with smooth manifolds in the analysis of mathematical problems within mathematics, physics and engineering
General competence
On successful completion of this course the student:
- is aware of the usefulness and limitations of mathematical modelling as well as of pitfalls frequently encountered in modelling and simulation
- is able to discuss properties of a system using the equations of the mathematical model
- can explain and use numerical methods and interpret results of numerical simulations
- is aware of the role of smooth manifolds as one of the most fundamental concepts in mathematics and physics