EPN

RELA6000 Relasjonskompetanse i møte med elever og kollegaer Emneplan

Engelsk emnenavn
Interpersonal competences related to students and colleagues
Studieprogram
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vektlegger et praktisk arbeid for utvikling av studentens egen relasjonskompetanse. Samtidig skal studenten bidra til skolebasert kompetanseutvikling ved å videreutvikle praksis som en kollektiv læringsprosess med andre studenter på studiet og kollegaer på skolen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdom, identitet og danning
  • har kunnskap om mangfold og kjønnsperspektiv i skolen
  • har kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer relasjoner

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på individnivå
  • har grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i møte med elever
  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen relasjonskompetanse i møte med elever

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere ulike etiske utfordringer i møte med elever
  • kan bidra til utvikling av et godt læringsmiljø blant kollegaer og elever
  • kan anvende relevant nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for egen utvikling og møter med elever

Innhold

Sentrale temaer i studiet:

  • Kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • Motivasjon og mestring
  • Læringsorientert tilnærming til dialog
  • Etikk, makt og elevsyn
  • Ungdom: identitet, danning, mangfold og kjønn

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre studieoppgaver på egen arbeidsplass.

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjon og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Undervisningsmetodene inkluderer introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling, bruk av digitale verktøy og litteraturstudier.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studenten gjennomføre arbeidskrav på egen arbeidsplass. Arbeidskravene skal bidra til kompetanseheving, utvikling av studentenes evne til egenvurdering og tilrettelegging av samtaler med elever.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

 

Arbeidskrav

  1. Studentene skal utforme egne utviklingsmål knyttet til relasjonskompetanse og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Dette dokumenteres ved en individuell videologg på 3-5 minutter
  2. I grupper på 3-5 studenter skal studentene dele erfaringer fra eget arbeid med relasjonskompetanse og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. 

Arbeidskravet dokumenteres ved en digital presentasjon. Omfang avtales med faglærer.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe på to til fire studenter.

I eksamensbesvarelsen skal studentene i grupper på to til fire studenter drøfte erfaringer av arbeidet med utviklingsmålene i lys av teori og studiets læringsutbytte.  Besvarelsen leveres som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 10 til 15 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt 

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsform og vurderingsprosess i studieprogrammet