EPN-V2

REAK6100 Realkompetansevurdering Emneplan

Engelsk emnenavn
Validation of Prior Learning
Studieprogram
Realkompetansevurdering
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har en god, kunnskapsbasert oversikt om religiøst og kulturelt mangfold i samfunnet
  • har fordypet kunnskap om rollen til religion i moderne samfunn, og forståelse av dynamikken i interreligiøse relasjoner og mellom religion og kultur
  • har tilegnet seg bred innsikt i kulturelle prosessers betydning for religiøs endring (sekulariserings- og post-sekulariseringsteorier)
  • har tilegnet seg bred innsikt i hvordan globaliseringsprosesser påvirker religiøse kulturer og omvendt
  • har kunnskap om viktige aspekter ved religion i det moderne
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske, analysere og drøfte fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig, og forskningsmessig forsvarlig måte
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, både erfaringskunnskap og forskning og anvende slike kilder på en faglig og selvstendig måte
  • kan analysere og forholde seg vurderende til eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor emnet på grunnopplæringsnivå
  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Forkunnskapskrav

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid.

Læringsutbytte

  • Lærende organisasjoner
  • Ledelse av endrings- og utviklingsprosjekter ved hjelp av coachende tilnærming
  • Muligheter og begrensninger ved bruk av coachende verktøy og metoder i utviklingsprosesser
  • Coaching som metode i konflikthåndtering på organisasjonsnivå
  • Makt- og ansvarsforhold på organisasjonsnivå
  • Verdier og kultur i lærende organisasjoner, herunder mangfold og kjønnsperspektiver

Innhold

Det benyttes intern og ekstern sensor.

Arbeids- og undervisningsformer

En intern og en ekstern sensor.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

SYKK3900, SYKP3900 og SKOMP3910 er fullt overlappende.

Vurdering og eksamen

Individuell, muntlig eksamen på ca. 30 minutter. Hele pensum er grunnlag for eksamen. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Vurderingsuttrykk

Ingen hjelpemidler tillatt.

Sensorordning

Det gis gradert karakter på skalaen A-F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.