Programplaner og emneplaner - Student
RADPRA1 Clinical practice 1 - in imaging department Course description
- Course name in Norwegian
- Bildediagnostisk praksis
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet består av 3 uker ekstern praksis på bildediagnostisk avdeling og 3 uker intern praksis.
Radiografi er først og fremst et praktisk yrke. Yrkeskompetanse kan derfor best oppnås i et studium som legger til rette for praktisk trening i reelle praksissituasjoner. Hovedinnholdet i denne første praksisperioden utføring av konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax. Å gjennomføre en undersøkelse på en forsvarlig måte, forutsetter at studenten kan ivareta både de tekniske og omsorgsmessige sider av arbeidet og basere arbeidet på aktuell teori.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1A Anatomi og fysiologi 1
- 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
- 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
- 2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 0,5
- 2E Psykologiske og pedagogiske emner 0,5
- 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
- 3C Apparatlære 1
- 3D IT i helsetjenesten 0,5
- 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og analyse 1,5
- 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5
Required preliminary courses
Studenten må ha bestått eksamen i RAD1200 for å påbegynne RADPRA1.
Learning outcomes
RADPRA1 er et praksisemne og læringsutbyttene består av ferdigheter og generell kompetanse som bygger på og inkluderer teoretisk kunnskap. Dette gjelder for alle praksisemner.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi, ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A og 1B)*
- anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern for pasient og personale (1E)
- ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer sine behov for informasjon og omsorg (3A)
- anvende faglig kunnskap og selvstend-g beherske bruk av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
- anvende bilderegistreringssystemet PACS under veiledning (3D)
- foreta enkel bildebehandling (3E)
- vurdere og velge eksponeringsparametere (3E)*
- vurdere bildekvalitet (3E)*
- forklare og gjennomføre thoraxundersøkelser og de vanligste skjelett-undersøkelser selvstendig (3F)
- vurdere bildekriterier ved aktuelle undersøkelser (3F)*
*merkete læringsutbytter vurderes til eksamen. De øvrige vurderes i ekstern praksis.
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende hygieniske retningslinjer (1B)
- gi nødvendig og individuelt tilpasset informasjon til pasienten (2D)
- vise grunnleggende evne til sensitivitet og til å kommunisere på en måte som skaper trygghet i undersøkelsessituasjonen (2D)
- vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
- gjennomføre nødvendige forberedelser før undersøkelsene (3F).
Alle læringsutbyttene under generell kompetanse vurderes i ekstern praksis.
Teaching and learning methods
I ekstern praksis skal foreta røntgenundersøkelser av skjelett og thorax. Studenten utarbeider et refleksjonsnotat i forkant av sluttvurderingen av denne perioden.
Den interne perioden består av prekliniske forberedelser, ferdighetstreninger på øvingslaboratoriene og individuelt muntlig fremlegg. I løpet av intern praksis vil studentene arbeide med oppgaver knyttet til bildekvalitet, diagnostikk og anatomi. Det faglige fremlegget som skal være en fordypning av et tema som er knyttet til læringsutbyttene - se «Arbeidskrav» nedenfor. Fremlegget holdes for kontaktlærere og medstudenter.
Course requirements
Arbeidskrav:
- muntlig fremlegg
- minimum 90 % tilstedeværelse i ekstern praksis
- minimum 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, arbeidskravet være godkjent og praksisperioden være bestått.
Assessment
I den eksterne praksisperioden skal veileder ved praksisstedet ha midtveissamtale med studenten.Veileder(e) på praksisstedet skal fastsette den faglige vurderingen til bestått/ikke bestått ved slutten av perioden.
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell muntlig høring inntil 15 minutter
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Alle studentene vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.