EPN

RADPRA1 Bildediagnostisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical practice 1 - in imaging department
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet består av 3 uker ekstern praksis på bildediagnostisk avdeling og 3 uker intern praksis.

Radiografi er først og fremst et praktisk yrke. Yrkeskompetanse kan derfor best oppnås i et studium som legger til rette for praktisk trening i reelle praksissituasjoner. Hovedinnholdet i denne første praksisperioden utføring av konvensjonelle røntgenundersøkelser av skjelett og thorax. Å gjennomføre en undersøkelse på en forsvarlig måte, forutsetter at studenten kan ivareta både de tekniske og omsorgsmessige sider av arbeidet og basere arbeidet på aktuell teori.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1A Anatomi og fysiologi 1
  • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
  • 1E Strålebiologi og strålevern 0,5
  • 2D Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning 0,5
  • 2E Psykologiske og pedagogiske emner 0,5
  • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1
  • 3C Apparatlære 1
  • 3D IT i helsetjenesten 0,5
  • 3E Radiografi: bildefremstilling, bildebehandling og analyse 1,5
  • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått eksamen i RAD1200 for å påbegynne RADPRA1.

Læringsutbytte

RADPRA1 er et praksisemne og læringsutbyttene består av ferdigheter og generell kompetanse som bygger på og inkluderer teoretisk kunnskap. Dette gjelder for alle praksisemner.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi, ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A og 1B)*

  • anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern for pasient og personale (1E)

  • ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer sine behov for informasjon og omsorg (3A)

  • anvende faglig kunnskap og selvstend-g beherske bruk av konvensjonell røntgenapparatur (3C)

  • anvende bilderegistreringssystemet PACS under veiledning (3D)

  • foreta enkel bildebehandling (3E)

  • vurdere og velge eksponeringsparametere (3E)*

  • vurdere bildekvalitet (3E)*

  • forklare og gjennomføre thoraxundersøkelser og de vanligste skjelett-undersøkelser selvstendig (3F)

  • vurdere bildekriterier ved aktuelle undersøkelser (3F)*

*merkete læringsutbytter vurderes til eksamen. De øvrige vurderes i ekstern praksis.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende hygieniske retningslinjer (1B)

  • gi nødvendig og individuelt tilpasset informasjon til pasienten (2D)

  • vise grunnleggende evne til sensitivitet og til å kommunisere på en måte som skaper trygghet i undersøkelsessituasjonen (2D)

  • vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)

  • gjennomføre nødvendige forberedelser før undersøkelsene (3F).

Alle læringsutbyttene under generell kompetanse vurderes i ekstern praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

I ekstern praksis skal foreta røntgenundersøkelser av skjelett og thorax. Studenten utarbeider et refleksjonsnotat i forkant av sluttvurderingen av denne perioden.

Den interne perioden består av prekliniske forberedelser, ferdighetstreninger på øvingslaboratoriene og individuelt muntlig fremlegg. I løpet av intern praksis vil studentene arbeide med oppgaver knyttet til bildekvalitet, diagnostikk og anatomi. Det faglige fremlegget som skal være en fordypning av et tema som er knyttet til læringsutbyttene - se «Arbeidskrav» nedenfor. Fremlegget holdes for kontaktlærere og medstudenter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav:

  • muntlig fremlegg

  • minimum 90 % tilstedeværelse i ekstern praksis

  • minimum 90 % tilstedeværelse på ferdighetstrening

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt, arbeidskravet være godkjent og praksisperioden være bestått.

Vurdering og eksamen

I den eksterne praksisperioden skal veileder ved praksisstedet ha midtveissamtale med studenten.Veileder(e) på praksisstedet skal fastsette den faglige vurderingen til bestått/ikke bestått ved slutten av perioden.

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell muntlig høring inntil 15 minutter

Hjelpemidler ved eksamen

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Alle studentene vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.