Programplaner og emneplaner - Student
RADPRA1 Clinical practice 1 - in imaging department Course description
- Course name in Norwegian
- Bildediagnostisk praksis
- Study programme
-
Radiography Programme
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
- Simulering
- Refleksjonsgrupper
Required preliminary courses
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.
Learning outcomes
RADPRA1 er et praksisemne og læringsutbyttene består av ferdigheter og generell kompetanse som bygger på og inkluderer teoretisk kunnskap. Dette gjelder for alle praksisemner.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi, ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A og 1B)*
- anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern for pasient og personale (1E)
- ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer sine behov for informasjon og omsorg (3A)
- anvende faglig kunnskap og selvstend-g beherske bruk av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
- anvende bilderegistreringssystemet PACS under veiledning (3D)
- foreta enkel bildebehandling (3E)
- vurdere og velge eksponeringsparametere (3E)*
- vurdere bildekvalitet (3E)*
- forklare og gjennomføre thoraxundersøkelser og de vanligste skjelett-undersøkelser selvstendig (3F)
- vurdere bildekriterier ved aktuelle undersøkelser (3F)*
*merkete læringsutbytter vurderes til eksamen. De øvrige vurderes i ekstern praksis.
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende hygieniske retningslinjer (1B)
- gi nødvendig og individuelt tilpasset informasjon til pasienten (2D)
- vise grunnleggende evne til sensitivitet og til å kommunisere på en måte som skaper trygghet i undersøkelsessituasjonen (2D)
- vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
- gjennomføre nødvendige forberedelser før undersøkelsene (3F).
Alle læringsutbyttene under generell kompetanse vurderes i ekstern praksis.
Teaching and learning methods
Bestått-Ikke bestått.
Course requirements
Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.
Assessment
5 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/MINTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med INTENPRA2/MINTPRA2.
10 studiepoeng overlappende med INTENPRA10/MINTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med INTENPRA20/MINTPRA20.
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Examiners
Alle studentene vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.