EPN-V2

RADPRA1 Clinical practice 1 - in imaging department Course description

Course name in Norwegian
Bildediagnostisk praksis
Study programme
Radiography Programme
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Programme description
Course history

Introduction

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:
    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper

Required preliminary courses

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.

Learning outcomes

RADPRA1 er et praksisemne og læringsutbyttene består av ferdigheter og generell kompetanse som bygger på og inkluderer teoretisk kunnskap. Dette gjelder for alle praksisemner.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjenkjenne og beskrive anatomiske strukturer og tydelig patologi, ved skjelett- og thoraxundersøkelser (1A og 1B)*
  • anvende teknikker og utstyr for praktisk strålevern for pasient og personale (1E)
  • ivareta pasienter med bevegelses- og respirasjonsproblemer sine behov for informasjon og omsorg (3A)
  • anvende faglig kunnskap og selvstend-g beherske bruk av konvensjonell røntgenapparatur (3C)
  • anvende bilderegistreringssystemet PACS under veiledning (3D)
  • foreta enkel bildebehandling (3E)
  • vurdere og velge eksponeringsparametere (3E)*
  • vurdere bildekvalitet (3E)*
  • forklare og gjennomføre thoraxundersøkelser og de vanligste skjelett-undersøkelser selvstendig (3F)
  • vurdere bildekriterier ved aktuelle undersøkelser (3F)*

*merkete læringsutbytter vurderes til eksamen. De øvrige vurderes i ekstern praksis.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende hygieniske retningslinjer (1B)
  • gi nødvendig og individuelt tilpasset informasjon til pasienten (2D)
  • vise grunnleggende evne til sensitivitet og til å kommunisere på en måte som skaper trygghet i undersøkelsessituasjonen (2D)
  • vise evne til samarbeid med personale og til å vise initiativ i praksis (2D)
  • gjennomføre nødvendige forberedelser før undersøkelsene (3F).

Alle læringsutbyttene under generell kompetanse vurderes i ekstern praksis.

Teaching and learning methods

Bestått-Ikke bestått.

Course requirements

Summativ vurdering gjennomføres av representant fra praksisstedet og praksislærer fra universitetet. Endelig vedtak om Bestått-Ikke bestått fattes av universitetet.

Assessment

5 studiepoeng overlappende med INTENPRA1/MINTPRA1 og 20 studiepoeng overlappende med INTENPRA2/MINTPRA2.

10 studiepoeng overlappende med INTENPRA10/MINTPRA10 og 15 studiepoeng overlappende med INTENPRA20/MINTPRA20.

Grading scale

Bestått/ikke bestått

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 25 % av besvarelsene. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.