EPN-V2

RAD2000 CT, MR, barneradiografi og strålevern Emneplan

Engelsk emnenavn
CT, MRI, Paediatric radiography and Radiation protection
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    CT (computer tomografi) og MR (magnetisk resonans) er avansert teknologi som gir økte muligheter for god diagnostikk. Hvilken modalitet som velges, og hvordan de ulike undersøkelser utføres, er først og fremst knyttet til å oppnå et godt diagnostisk bildemateriale. Samtidig bør det tas strålevernhensyn, særlig ved undersøkelser av barn og bruk av CT-apparatur. Dette er også undersøkelser som kan kreve særlige tiltak i forhold til ivaretakelse av pasienten.

    Nyutdannede radiografer forventes å ha grunnleggende kunnskaper innen både CT og MR. Når det gjelder ferdigheter i å utføre undersøkelsene er forventningene høyest når det gjelder CT. Undersøkelser av barn foregår ved hjelp av ulike modaliteter, i og utenfor barneradiologiske enheter.

    Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

    • 1A Anatomi og fysiologi 0,5
    • 1B Sykdomslære og mikrobiologi 1
    • 1C Farmakologi og kontrastmiddellære 1,5
    • 1D Grunnleggende strålefysikk 1,5
    • 1E Strålebiologi og strålevern 2
    • 2A Vitenskapsteori og forskningsmetode 0,5
    • 2B Etikk 1,5
    • 3A Pasientomsorg og sykepleie 1,5
    • 3B Fysikk for bildediagnostikk og -behandling 1
    • 3C Apparatlære 2
    • 3D Informasjonsteknologi i helsetjenesten 1,5
    • 3E Radiografi: bildeframstilling og bildebehandling og bildeanalyse 2
    • 3F Metodiske prinsipper og teknikker 2,5
    • 3G Kvalitetsutvikling 1
  • Forkunnskapskrav

    For å påbegynne emnet må eksamen i RAD1000, RAD1100, RAD1200, RAD1300 og RAD1410 samt praksis RADPRA1 være bestått

    For å kunne fremstille seg til eksamen i RAD2000 må alle eksamener i 1. studieår, inkludert RADMED, være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive sykdommer i nervesystemet som er vanlige indikasjoner for MR-undersøkelser (1B)
    • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for bildediagnostiske undersøkelser av barn (1B)
    • beskrive sykdommer i thorax, abdomen, urinveier og caput som er vanlige indikasjoner for CT undersøkelser (1B)
    • forklare administrering, dosering og virkning av kontrastmidler brukt ved CT- og MR- undersøkelser (1C)
    • beskrive legemidler relatert til bildediagnostiske undersøkelser1C)
    • forklare ulike metoder for registrering og måling av stråledose (1D)
    • redegjøre for ulike dosebegreper og doseenheter (1D)
    • redegjøre for biologiske (stokastiske og deterministiske) effekter av stråling (1E)
    • anslå typiske stråledosestørrelser ved ulike undersøkelser (1E)
    • forklare innholdet i begrepene referanseverdi og representativ dose og deres anvendelse (1E)
    • redegjøre for hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern (1E)
    • beskrive strålevernets etiske grunnlag og redegjøre for mulige etiske utfordringer knyttet til praktiseringen av strålevern (2B)
    • redegjøre for ivaretagelse av barn i undersøkelsessituasjonen utfra indikasjon, alder og tilstand (3A)
    • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi (3B)
    • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT og MR (3C)
    • beskrive de juridiske krav som stilles til håndtering av sensitiv informasjon (3D)
    • redegjøre for hvordan scan-parametre ved CT undersøkelser, innvirker på bildekvalitet og stråledose (3E)
    • forklare dannelse og bearbeiding av CT- og MR-bilder (3E)
    • vurdere berettigelse og modalitetsvalg ved undersøkelser av barn (3F)
    • redegjøre for forberedelser av pasienten i forhold til aktuelle undersøkelser (3F)
    • redegjøre for sikkerhetsrutiner ved et MR laboratorium (3F)
    • forklare rutiner for dokumentasjon og avviksmelding (kontrastmidler, medikamentbruk, stråledoser mm.) ved bildediagnostisk avdeling. (3F)
    • kjenne til funksjonell MR teknikk (fMRI) (3F).

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT og MR bilder (1A, 1B)
    • beregne effektiv dose ut fra dose-areal-produkt (DAP) og doselengde-produkt (DLP) (1D)
    • diskutere anvendelse av strålevernprinsipper (1E)
    • diskutere nytte og risiko knyttet til bildediagnostiske undersøkelser (2B)
    • beskrive prosedyren for innlegging av perifert venekateter (PVK) (3A)
    • beskrive ulike bildebehandlingsverktøy (3E)
    • beskrive enkle kvalitetskontrollprosedyrer av konvensjonelt utstyr (3G).

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • innhente, analysere og kritisk vurdere forskningsartikler og annet fagstoff og anvende dette i skriftlige oppgaver (2A)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Public health work is society's organised effort to maintain, improve and promote the population's health, both locally and globally. Interventions are directed towards factors that contribute to better health and factors that might represent a health risk. Public health work is concerned with reducing health inequalities through work on equity, accessibility and quality of services.

    An increase in disease rates, long term conditions and lifestyle illnesses are expected in the future. This is a consequence of demographic changes and a result of people's health behaviour. Competence in interprofessional collaboration in both public and private sectors is crucial to meeting challenges.

    ECTS-Distribution

    Theory and method

    • Part I: 0,5
    • Part II: 1,0
    • Sum ECTS: 1,5

    Ethics

    • Part I: 0,5
    • Sum ECTS: 0,5

    Governance

    • Part I: 3,0
    • Part II: 3,0
    • Sum ECTS: 6,0

    Communication

    • Part I: 0,5
    • Sum ECTS: 0,5

    Health Promotion & Preventative Work

    • Part I: 0,5
    • Part II: 1,0
    • Sum ECTS: 1,5

    Sum

    • Part I: 5,0
    • Part II: 5,0
    • Sum ECTS: 10
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Completion of at least one year of undergraduate studies in a relevant area.

  • Vurdering og eksamen

    Part 1 - The Scope of Global Public Health Learning outcomes (5 ECTS)

    On successful completion of this part, the student will achieve the following learning outcomes

    Knowledge

    The student is able to

    • describe the challenges in welfare systems, relevant national legislation, and international agreements
    • describe the past, and present developments and achievements of public health and discuss possible future challenges within the field
    • describe social inequalities in health and their consequences nationally and globally
    • describe epidemiology and different cost analyses, and discuss inter-professional, inter-sectoral and evidence-based interventions with target groups
    • discuss the principles of universal design from a human rights and democratic perspective.

    Skills

    The student is able to

    • address challenges in public health and demonstrate how to intervene professionally in collaboration with others
    • demonstrate communication skills to improve health literacy
    • search for relevant research, analyse these and apply to the findings in their assignment.

    General competences

    The student is able to

    • apply the tools of innovation and entrepreneurship in public health issues and communicate the results to an audience
    • reflect upon ethical issues and discuss intercultural perspectives in public health.

    Part II - Environmental Conditions and Population Health Learning outcomes (5 ECTS)

    On successful completion of this part, the student will achieve the following learning outcomes:

    Knowledge

    The student is able to

    • discuss the interactions between the environment and sustainable development, and their effect on health
    • describe health care emergency interventions following different types of disasters, and discuss challenges encountered
    • discuss inter-professional and inter-sectoral interventions focusing on communicable and non-communicable diseases, including mental conditions
    • describe how inter-professional and inter-sectoral practice might contribute to improve and promote mental health
    • describe the distribution of different types of injuries nationally and globally and how to prevent them
    • discuss how to promote occupational health and to prevent occupational health hazards
    • discuss theoretical models for behavioral change and their application.

    Skills

    The student is able to

    • reflect upon priorities in public health and the consequences for population health
    • demonstrate communication skills to strenghten social capital through social marketing and reflect on intervention strategies and their efficacy
    • reflect upon a comprehensive view of humanity and human rights
    • apply research methods in solving public health problems.

    General competences

    The student is able to

    • reflect upon diversity and how different ethnic, religious and cultural background may influence communication between people
    • demonstrate how to disseminate public health knowledge collaboratively with target groups and stakeholders.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    The learning and teaching approach consists of group work supported by lectures, workshops and self-studies. Groups, consisting of approximately 5 students, focus on assignments facilitated by tutors. Every group member contributes to the creation and presentation of all assignments. Part I and part II include two assignments each. See the teaching plan for further details.

    All parts of the course have a focus on interactivity in promoting knowledge exchange and on inter-professional collaborative dialogue, enhancing self-awareness in the professional role. The students will gain practice in decision-making and problem-solving, related to client-centered and evidence-based practice.

  • Vurderingsuttrykk

    The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

    • group assignment, part I
    • submit a written interactive lecture in English, including an oral presentation of the lecture in English, max 20 minutes
    • submit a written innovation/business plan in English, max 350 words, including an oral presentation of the plan in English, approx. 2 minutes
    • group assignment, part II
    • submit a written project plan in English, max 1500 words, including an oral presentation of the plan in English, max 15 minutes

    All group assignments must be published on the course web site in Canvas. The assignments must be signed electronically by all members of the group.

  • Sensorordning

    The work requirements must be fulfilled before the student can take the exam.

    Examination content: Learning outcomes from part I and II

    Examination form: Individual oral exam, 20 min.

    Time: 5th semester

  • Emneansvarlig

    None.