EPN-V2

RAD1410 Kliniske og medisinske fag Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical and Medical Subjects
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
9.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
  • 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 1
  • 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
  • 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
  • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
  • har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
  • kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
  • kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
  • har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
  • har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
  • har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
  • har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
  • kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).
  • forklare mikrobiologi som grunnlag for hygiene og patologi (1B)

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende hygieniske prinsipper i forholdet til mennesker og teknologien
  • forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene
  • kommunisere situasjonsbestemt i møtet med pasient og pårørende
  • identifisere og gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og sykdommer i utvalgte individuelle pasientsituasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i kjennetegn ved pasientrollen (2E)
  • har innsikt i radiografens omsorgsrolle (2E)
  • kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar og i stor grad selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.