Studieinfo emne RAD1410 2018 HØST
RAD1410 Kliniske og medisinske fag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Clinical and Medical Subjects
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 9.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):
- 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
- 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 1
- 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
- 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
- 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten
-
kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
-
har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
-
kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
-
har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
-
kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
-
kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
-
har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
-
har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
-
har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
-
har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
-
kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
-
kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
-
kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).
-
forklare mikrobiologi som grunnlag for hygiene og patologi (1B)
Ferdigheter
Studenten kan
-
anvende hygieniske prinsipper i forholdet til mennesker og teknologien
-
forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene
-
kommunisere situasjonsbestemt i møtet med pasient og pårørende
-
identifisere og gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og sykdommer i utvalgte individuelle pasientsituasjoner
Generell kompetanse
Studenten
-
har innsikt i kjennetegn ved pasientrollen (2E)
-
har innsikt i radiografens omsorgsrolle (2E)
-
kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B)
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar og i stor grad selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer.
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.
Vurdering og eksamen
Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemiddler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
Sensorordning
Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.