EPN-V2

RAD1410 Kliniske og medisinske fag Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical and Medical Subjects
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
9.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen i kurset gis som en kombinasjon av forelesninger og seminarer. Aktiv studentdeltakelse er en forutsetning.

Forkunnskapskrav

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Levere skisse til semesteroppgave som presenteres på et seminar med obligatorisk oppmøte. Skissen skal ha et omfang på 2-3 sider. Hver student skal også kommentere på skissen til en medstudent. Den innleverte og presenterte skissen godkjennes av faglærer i etterkant av seminaret.

Formålet med arbeidskravet er å presentere problemstilling og tema for semesteroppgaven.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)
  • har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)
  • kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)
  • har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)
  • kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)
  • kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)
  • har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)
  • har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)
  • har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)
  • har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)
  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)
  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)
  • kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).
  • forklare mikrobiologi som grunnlag for hygiene og patologi (1B)

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende hygieniske prinsipper i forholdet til mennesker og teknologien
  • forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene
  • kommunisere situasjonsbestemt i møtet med pasient og pårørende
  • identifisere og gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og sykdommer i utvalgte individuelle pasientsituasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i kjennetegn ved pasientrollen (2E)
  • har innsikt i radiografens omsorgsrolle (2E)
  • kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B)

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.