EPN

RAD1410 Kliniske og medisinske fag Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical and Medical Subjects
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
9.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap innen kliniske og medisinske fag er grunnleggende for radiograffaglig praksis. Sentralt er kunnskap om sykdommer som er aktuelle indikasjoner for undersøkelsene, men det er også viktig å ha kunnskap om sykdommer og funksjonsnedsettelser som i den enkelte situasjon har betydning for hvordan, eller om, undersøkelsen kan utføres. Videre kreves det kunnskap fra en rekke fagområder for å kunne ivareta pasienten på en forsvarlig og god måte.

Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen angitt i studiepoeng (ECTS):

  • 1B - Sykdomslære og mikrobiologi 2,5
  • 1C - Farmakologi og kontrastmiddellære 1
  • 2B/2F - Etikk/Yrkesetikk 1,5
  • 2E - Psykologiske og pedagogiske emner 2
  • 3A - Pasientomsorg og sykepleie 2

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare årsaker til, symptomer ved og behandling av sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (1B)

  • har kjennskap til endokrine sykdommer med hovedvekt på diabetes mellitus (1B)

  • kan forklare årsaker til og symptomer ved aldersbetingede sykdommer (1B)

  • har kjennskap til legemiddelformer, legemiddelhåndtering og generell farmakologi (1C)

  • kan beskrive sentrale legemidler i tilknytning til smerter, engstelse, akuttsituasjoner, infeksjons-hjerte/kar- og respirasjonssykdommer (1C)

  • kan beskrive sentrale trekk ved omsorgsetikken (2B)

  • har innsikt i modeller for etisk refleksjon (2B)

  • har innsikt i psykologiske teorier som beskriver og forklarer hvordan mennesker formes og samhandler (2E)

  • har innsikt i psykiske reaksjoner på sykdom generelt og livstruende tilstander spesielt (2E)

  • har innsikt i kjennetegn ved pasient- og helsearbeiderrollen (2E)

  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med aldersrelaterte sykdommer, med vekt på demens (3A)

  • kan redegjøre for ivaretagelse av pasienter med sykdommer i nyrer, urinveier, fordøyelses- og sirkulasjonssystemet (3A)

  • kjenner til prosedyrer for stell av sår, dren, kateter, stomier og sonder, samt for tømming av tarm (3A).

  • forklare mikrobiologi som grunnlag for hygiene og patologi (1B)

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende hygieniske prinsipper i forholdet til mennesker og teknologien

  • forklare prinsipper for hvordan man ivaretar pasientens personlige hygiene

  • kommunisere situasjonsbestemt i møtet med pasient og pårørende

  • identifisere og gjøre rede for sammenhengen mellom symptomer og sykdommer i utvalgte individuelle pasientsituasjoner

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i kjennetegn ved pasientrollen (2E)

  • har innsikt i radiografens omsorgsrolle (2E)

  • kan reflektere over etiske sider ved egen og andres profesjonelle praksis (2B)

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene er forelesninger, seminar og i stor grad selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer. 

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt.

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen inntil 20 min.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemiddler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

Alle studenter vurderes av to sensorer. En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 25 % av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.