EPN-V2

RABPRA3 Bildediagnostisk praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Placement
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    Emnet bygger videre på kunnskaper og ferdigheter studenten har tilegnet seg fra tidligere praksisperioder. Studenten skal videreutvikle kompetanse innen CT, MR og konvensjonell røntgen, og det forventes høy grad av selvstendighet. Det er i tillegg aktuelt med praksis i et eller flere av følgende tema, intervensjonsradiografi, barneradiografi, nukleærmedisin og mammografi.

    Studentene blir utplassert ved institutter, bildediagnostiske- og stråleterapiavdelinger.

    Radiografutdanningens praksisplasser ligger i hovedsak i Oslo, Akershus og Østfold. Studentene må påberegne pendling i minst en av praksisperiodene. Studenten må følge praksisstedets reglement for bekledning. Det kan også være egne krav til tester og vaksinasjon på det enkelte praksissted.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første og andre studieår eller tilsvarende. RAB1050 og RAB1060 er unntatt fra progresjonskravet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i ferdigheter og generell kompetanse:

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere fremstilling av normalanatomi og vanlig forekommende patologi ved aktuelle bildediagnostiske undersøkelser
    • planlegge, forberede og gjennomføre enkle CT- og MR undersøkelser, og delta ved andre bildediagnostiske undersøkelser og behandling
    • planlegge og selvstendig gjennomføre et dagsprogram for thorax- og skjelettundersøkelser
    • vurdere krav til bildekvalitet knyttet til indikasjoner for røntgen-, CT- og MR-undersøkelser
    • innhente og gi nødvendig informasjon for å ivareta pasienten ved administrering av medikamenter og kontrastmidler selvstendig

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • reflektere over og ivareta avdelingens rutiner for pasientsikkerhet
    • ivareta hygieniske retningslinjer og utføre sterile prosedyrer for å forhindre smittespredning på et selvstendig grunnlag
    • diskutere bildekriterier og vurdere bildekvalitet
    • praktisere yrkesetiske retningslinjer og reflektere over etiske problemstillinger i profesjonsutøvelsen
    • tilpasse kommunikasjon, pasientomsorg og risikovurdering til den enkelte pasient og pårørende
    • identifisere hvilke forventninger og forpliktelser som inngår i tverrfaglig samarbeid
    • redegjøre for sikker strålebruk og optimalisering
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudie, tverrprofesjonell samarbeidslæring og ekstern veiledet praksis i 12 uker i bildediagnostiske avdelinger.

    En praksisuke tilsvarer 40 timer studieinnsats. Det er 7 studiedager som skal fordeles på hele perioden. Studiedagene fastsettes i samarbeid med praksisveileder.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til vurdering må følgende være godkjent:

    • Minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis
    • Individuelt muntlig fremlegg ved midtvurdering, etter gitte kriterier
  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studenten gjennom praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis. For mer informasjon, se generell del av programplanen om vurdering av praksisstudier.

    Ny vurdering: Ikke bestått praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisperioden på nytt.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått- ikke bestått.

  • Sensorordning

    Midt -og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder i samarbeid med kontaktlærer. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått praksis fattes av universitetet.