EPN

RAB2300 Magnetisk resonans (MR) Emneplan

Engelsk emnenavn
Magnetic Resonance Imaging
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

MR er en avbildningsteknikk med stadig økende medisinsk betydning. MR-undersøkelser fremstiller digitale bilder av indre organer ved hjelp av et meget sterkt magnetfelt og radiofrekvente bølger. MR-undersøkelser gir spesielt god fremstilling av forandringer i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. For radiografer er det viktig å ha innsikt i MR-fysikk og den generelle teknikken for bildedannelse ved MR. Spesialteknikker som MR-angiografi og diffusjon benyttes i større grad ved bildediagnostiske undersøkelser. Kunnskap om sikkerhetsrutiner ved MR er avgjørende for ivaretakelse av pasient og apparatur.

Forkunnskapskrav

Bestått første studieår eller tilsvarende

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

Kunnskap  

Studenten kan

  • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi 
  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR 
  • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR.  
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR.  
  • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser.  
  • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser 

Ferdigheter  

Studenten kan

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i MR bilder 
  • beskrive ulike metoder for bildeopptak. 
  • kritisk vurdere og analysere forskningsartikler og annet fagstoff

Generell kompetanse   

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiskmodaliteter.  

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

  • minimum 90 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger. 
  • gruppeoppgave: Skriftlig artikkelanalyse i gruppe på inntil 6 studenter, inntil 1500 ord

Vurdering og eksamen

Kombinert vurdering  

Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 2 timer.

Del 2: Individuell skriftlig oppgave, review av en medstudents artikkelanalyse etter gitte kriterier, inntil 1000 ord.

Ny eksamen del 2: Dersom eksamen del 2 vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.

Vekting: Det gis en samlet karakter på kombinert eksamen. Ved karakterfastsetting teller begge delene likt, men dersom èn av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.

Hjelpemidler ved eksamen

Del 1: Ingen

Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Del 1) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamenoppgaven.

Fritekstoppgave: én intern og én ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Del 2) Hver besvarelse vurderes av én intern og én ekstern sensor.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.