Programplaner og emneplaner - Student
RAB2300 Magnetisk resonans (MR) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Magnetic Resonance Imaging
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
MR er en avbildningsteknikk med stadig økende medisinsk betydning. MR-undersøkelser fremstiller digitale bilder av indre organer ved hjelp av et meget sterkt magnetfelt og radiofrekvente bølger. MR-undersøkelser gir spesielt god fremstilling av forandringer i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. For radiografer er det viktig å ha innsikt i MR-fysikk og den generelle teknikken for bildedannelse ved MR. Spesialteknikker som MR-angiografi og diffusjon benyttes i større grad ved bildediagnostiske undersøkelser. Kunnskap om sikkerhetsrutiner ved MR er avgjørende for ivaretakelse av pasient og apparatur.
-
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi
- forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR
- forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR.
- forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR.
- gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser.
- beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser
Ferdigheter
Studenten kan
- gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i MR bilder
- beskrive ulike metoder for bildeopptak.
- kritisk vurdere og analysere forskningsartikler og annet fagstoff
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiskmodaliteter.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 90 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger.
- gruppeoppgave: Skriftlig artikkelanalyse i gruppe på inntil 6 studenter, inntil 1500 ord
-
Vurdering og eksamen
Kombinert vurdering
Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 2 timer.
Del 2: Individuell skriftlig oppgave, review av en medstudents artikkelanalyse etter gitte kriterier, inntil 1000 ord.
Ny eksamen del 2: Dersom eksamen del 2 vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.
Vekting: Det gis en samlet karakter på kombinert eksamen. Ved karakterfastsetting teller begge delene likt, men dersom èn av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Del 1: Ingen
Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
-
Sensorordning
Del 1) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamenoppgaven.
Fritekstoppgave: én intern og én ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Del 2) Hver besvarelse vurderes av én intern og én ekstern sensor.
-
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.