EPN-V2

RAB2300 Magnetisk resonans (MR) Emneplan

Engelsk emnenavn
Magnetic Resonance Imaging
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Undervisningsspråk: Norsk

    MR er en avbildningsteknikk med stadig økende medisinsk betydning. MR-undersøkelser fremstiller digitale bilder av indre organer ved hjelp av et meget sterkt magnetfelt og radiofrekvente bølger. MR-undersøkelser gir spesielt god fremstilling av forandringer i muskulatur, bindevev og sentralnervesystemet. For radiografer er det viktig å ha innsikt i MR-fysikk og den generelle teknikken for bildedannelse ved MR. Spesialteknikker som MR-angiografi og diffusjon benyttes i større grad ved bildediagnostiske undersøkelser. Kunnskap om sikkerhetsrutiner ved MR er avgjørende for ivaretakelse av pasient og apparatur.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått første studieår eller tilsvarende

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  

    Kunnskap  

    Studenten kan

    • forklare grunnleggende fysiske prinsipper for MR teknologi 
    • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av MR 
    • forklare bildedannelse, bildekriterier og enkel bildeprosessering ved MR.  
    • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved MR.  
    • gjøre rede for sikkerhetsrutiner ved MR-undersøkelser.  
    • beskrive de vanligste indikasjoner for MR-undersøkelser 

    Ferdigheter  

    Studenten kan

    • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i MR bilder 
    • beskrive ulike metoder for bildeopptak. 
    • kritisk vurdere og analysere forskningsartikler og annet fagstoff

    Generell kompetanse   

    Studenten kan

    • diskutere muligheter og begrensninger ved MR sammenliknet med andre bildediagnostiskmodaliteter.  
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. Digitale læringsressurser vil bli gjort tilgjengelig for studenter på forhånd, slik at mye av tiden på universitetet blir brukt til oppgaveløsning og gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  

    • minimum 90 % tilstedeværelse i timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger. 
    • gruppeoppgave: Skriftlig artikkelanalyse i gruppe på inntil 6 studenter, inntil 1500 ord

  • Vurdering og eksamen

    Kombinert vurdering  

    Del 1: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 2 timer.

    Del 2: Individuell skriftlig oppgave, review av en medstudents artikkelanalyse etter gitte kriterier, inntil 1000 ord.

    Ny eksamen del 2: Dersom eksamen del 2 vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon èn gang.

    Vekting: Det gis en samlet karakter på kombinert eksamen. Ved karakterfastsetting teller begge delene likt, men dersom èn av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Del 1: Ingen

    Del 2: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F

  • Sensorordning

    Del 1) Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamenoppgaven.

    Fritekstoppgave: én intern og én ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

    Del 2) Hver besvarelse vurderes av én intern og én ekstern sensor.

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.