Programplaner og emneplaner - Student
RAB2000 Patologi, diagnostikk og behandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pathology, Diagnostics and Treatment
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Kunnskap om patologi, diagnostikk og behandling er sentralt for radiografifaglig praksis og er nødvendig for å kunne ivareta pasientens behov på en forsvarlig måte. Nukleærmedisin og mammografi benyttes til bildediagnostikk mens intervensjonsradiografi og stråleterapi benyttes i behandling og terapi. Stadig nye undersøkelser og behandlingsmetoder medfører nye arbeids- og ansvarsområder for radiografer. Emnet gir en innføring i patologiske tilstander og sykdommer som er vesentlige i diagnostiske og terapeutiske undersøkelser.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare etiologi, symptomer, diagnostikk og behandling av sykdommer i fordøyelses-, sentralnerve- og sirkulasjonssystemet, endokrine og aldersrelaterte sykdommer, samt nyrer og urinveier
- forklare etiologi, epidemiologi, symptomer, diagnostikk, behandling og prognose ved de vanligste kreftformer
- forklare psykologiske teorier og fenomener knyttet til stress, kriser, sorg og mestring
- beskrive symptomer ved og behandling av psykiske lidelser som angst, depresjon og psykose
- forklare prosedyre for subkutane og intramuskulære injeksjoner, og innlegging av perifert venekateter (PVK)
- gjøre rede for retningslinjer for sterile prosedyrer
- forklare oppbygning, virkemåte og anvendelse av apparatur innen mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling,
- forklare stråledosenivå, strålevern og pasientomsorg ved aktuelle modaliteter
- forklare strålebiologiske prinsipper, effekter og de vanligste behandlingsrelaterte bivirkninger ved stråleterapi
- forklare fysiske prinsipper innen nukleærmedisin, og tilvirkning, preparering, administrering og avfallshåndtering av radionuklider/radiofarmaka
- beskrive struktur og oppladning i nukleærmedisinsk bildemateriale
- beskrive generelle prinsipper for screening inkludert sensitivitet og spesifisitet
- beskrive rutiner for kvalitetskontroll og dokumentasjon ved mammografi, nukleærmedisin, intervensjonsradiografi og strålebehandling
- forklare stråling og strålevern relatert til mennesker og miljø
Ferdigheter
Studenten kan
- klargjøre enkle undersøkelser, eller behandlinger under veiledning ved aktuelle modaliteter
- vurdere bildekriterier innen mammografi
- beregne huddose ut fra airkerma (AK) og dosearealprodukt (DAP)
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere hvordan ulike patologiske tilstander og indikasjoner er avgjørende for valg av diagnostiske og terapeutiske undersøkelser, knyttet til nukleærmedisin, mammografi, intervensjonsradiografi og stråleterapi.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter omvendt klasserom, forelesninger, seminarer, ferdighetstreninger og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse ved timeplanfestede seminar og ferdighetstreninger
- individuell flervalgstest etter gitte kriterier, inntil 2 timer
- prosjektoppgave i gruppe etter nærmere gitte kriterier, 2-4 studenter per gruppe
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 3000 ord
Ny vurdering/eksamen: Dersom hjemmeeksamen vurderes til F, har studenten anledning til å levere inn omarbeidet versjon én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Studentene skal utvikle skriftlige og muntlige ferdigheter i engelsk slik at de kan kommunisere i teknologiske situasjoner og kontekster som er relevante for egen utdanning og framtidig yrke.
Valgemnet igangsettes forutsatt at det er et tilstrekkelig antall studenter som velger emnet.