Programplaner og emneplaner - Student
RAB1400 Computer Tomografi (CT) Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Computed Tomography (CT)
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i radiografi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;;
Kunnskap ;;
Studenten kan;;
- forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT ;;
- forklare hvordan;scan-parametre, rekonstruksjons-parametere;og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose ;;
- gjøre rede for dannelsen av CT-bilder;
- forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering og 3D-visualisering ;;
- beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser ;;
- forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast;;
- beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern på CT
- beskrive prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT ;;
- forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen spesielt ;;
- beskrive hvordan celler og DNA påvirkes av ioniserende stråling ;;
- beskrive risiko ved bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling
- beskrive enkle prosedyrer for kvalitetskontroll på CT ;;
Ferdigheter ;;
Studenten kan ;;
- gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder ;;
- beregne effektiv dose ut fra doselengde-produkt (DLP) ;;
- sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier ;;
- anvende ulike metoder for bildeprosessering ;;
Generell kompetanse
Studenten kan
- diskutere muligheter og begrensninger ved CT i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;;
- minimum 90 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger ;;
- ferdighetsrapport i gruppe på inntil 6 studenter. Omfang: 600 ord
- individuell;flervalgstest etter gitte kriterier;
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 3 timer ;;
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt. ;;
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F ;;
Sensorordning
Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.
Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.
Emneoverlapp
4 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.