EPN-V2

RAB1400 Computer Tomografi (CT) Emneplan

Engelsk emnenavn
Computed Tomography (CT)
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:  ;;

    Kunnskap  ;;

    Studenten kan;;

    • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT ;;
    • forklare hvordan;scan-parametre, rekonstruksjons-parametere;og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose ;;
    • gjøre rede for dannelsen av CT-bilder;
    • forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering og 3D-visualisering ;;
    • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser ;;
    • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast;;
    • beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern på CT
    • beskrive prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT ;;
    • forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen spesielt ;;
    • beskrive hvordan celler og DNA påvirkes av ioniserende stråling ;;
    • beskrive risiko ved bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling
    • beskrive enkle prosedyrer for kvalitetskontroll på CT ;;

    Ferdigheter  ;;

    Studenten kan  ;;

    • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder ;;
    • beregne effektiv dose ut fra doselengde-produkt (DLP)  ;;
    • sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier ;;
    • anvende ulike metoder for bildeprosessering ;;

    Generell kompetanse   

    Studenten kan

    • diskutere muligheter og begrensninger ved CT i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:  ;;

    • minimum 90 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger ;;
    • ferdighetsrapport i gruppe på inntil 6 studenter. Omfang: 600 ord
    • individuell;flervalgstest etter gitte kriterier;
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 3 timer ;;

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt. ;;

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F ;;

  • Sensorordning

    Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.

    Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

  • Emneoverlapp

    4 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.