EPN

RAB1400 Computer Tomografi (CT) Emneplan

Engelsk emnenavn
Computed Tomography (CT)
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Computer Tomografi (CT) gir store muligheter for pålitelig og detaljert diagnostikk, og i senere år har antall CT-undersøkelser i bildediagnostikken økt. For radiografer er det viktig å ha høy kompetanse innen CT. I emnet inngår kunnskap om strålevern, dosebesparende teknikker, ivaretagelse av pasient, snittanatomi og bildeanalyse.

Forkunnskapskrav

Bestått emne RAB1200 Anatomi, fysiologi og bildeforståelse.

Bestått emne RAB1100 Strålefysikk og radiografi

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:    

Kunnskap    

Studenten kan  

  • forklare oppbygging, virkemåte og anvendelse av CT   
  • forklare hvordan scan-parametre, rekonstruksjons-parametere og dosemodulering ved CT-undersøkelser innvirker på bildekvalitet og stråledose   
  • gjøre rede for dannelsen av CT-bilder 
  • forklare bearbeiding av CT-bilder, slik som 2D-prosessering og 3D-visualisering   
  • beskrive sykdommer som er vanlige indikasjoner for CT-undersøkelser   
  • forklare hvordan pasient og laboratorier forberedes og klargjøres ved CT-undersøkelser med kontrast  
  • beskrive hovedinnhold i nasjonale og internasjonale lover, forskrifter og veiledere som omhandler strålevern på CT
  • beskrive prinsipper og metoder for kvalitetskontroll og kalibrering av CT   
  • forklare hvordan naturlig og medisinsk stråling bidrar til stråledose for pasienter og befolkningen spesielt   
  • beskrive hvordan celler og DNA påvirkes av ioniserende stråling   
  • beskrive risiko ved bruk av ioniserende og ikke-ioniserende stråling
  • beskrive enkle prosedyrer for kvalitetskontroll på CT   

Ferdigheter    

Studenten kan    

  • gjenkjenne normal anatomi og tydelig patologi i CT-bilder   
  • beregne effektiv dose ut fra doselengde-produkt (DLP)    
  • sammenligne stråledoser fra CT-undersøkelser med nasjonale referanseverdier   
  • anvende ulike metoder for bildeprosessering   

Generell kompetanse   

Studenten kan

  • diskutere muligheter og begrensninger ved CT i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, utarbeidelse av rapporter og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:    

  • minimum 90 % tilstedeværelse på timeplanfestede seminarer og ferdighetstreninger   
  • ferdighetsrapport i gruppe på inntil 6 studenter. Omfang: 600 ord
  • individuell flervalgstest etter gitte kriterier 

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, kombinasjon av flervalgs- og fritekstoppgaver, 3 timer   

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.   

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F   

Sensorordning

Ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaven.

Fritekstoppgave: En intern og en ekstern sensor vurderer minimum 25 prosent av besvarelsene. Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode. Øvrige besvarelser vurderes av interne sensorer. Flervalgsoppgave: Kvalitetssikres av intern sensor og vurderes automatisk.

Emneoverlapp

4 studiepoeng overlapp med RAD2000 CT; MR, barneradiografi og strålevern.