EPN-V2

RAB1100 Strålefysikk og radiografi Emneplan

Engelsk emnenavn
Radiation Physics and Radiography
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk: Norsk

Utøvelse av radiografyrket forutsetter grunnleggende kunnskap om strålefysikk og atomfysikk. Sentralt i emnet er oppbygging, virkemåte og anvendelse av røntgenapparatur. Emnet gir en grundig introduksjon i strålefysikk, dannelse av røntgenbildet og faktorer som påvirker dette. Emnet gir også en introduksjon til radiografers arbeidsmåter, strålevern, radiografiens historie samt en innføring i etikk og kommunikasjonsteorier. I tillegg gir emnet en innføring i kunnskapsbasert praksis, forvaltning og folkehelse.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for radiografprofesjonens historie og dagens profesjonsutøvelse nasjonalt og internasjonalt
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for helsepersonell, herunder strålevernloven
  • har kjennskap til sentrale psykologiske teorier og psykologiens betydning i møte med pasienter
  • kan beskrive radiografers arbeidsmåter og hva som kjennetegner radiograffaglig arbeid
  • kan gjøre rede for hovedprinsipper ved pasientkommunikasjon
  • har kjennskap til etiske teorier og yrkesetiske retningslinjer for radiografer
  • har kjennskap til kunnskapsbasert praksis og kunnskapsbasert arbeidsmetode
  • har kjennskap til FNs bærekraftsmål og faktorer som påvirker folkehelse
  • kan kritisk vurdere helsepåstander i media
  • kan forklare begrepet ioniserende stråling
  • kan forklare dannelsen av elektromagnetisk stråling og partikkelstråling
  • kan forklare røntgenspekteret på konvensjonell røntgen og mammografi
  • kan beskrive vekselvirkninger mellom røntgenstråler og vev/materie
  • kan forklare begrepet stråledoser
  • kan beskrive komponenter i et konvensjonelt røntgenapparat, dets oppbygging og virkemåte
  • kan forklare hvordan stråling detekteres
  • kan forklare og beskrive oppbyggingen av digitale bilder
  • kan forklare faktorer som har innvirkning på bildekvaliteten
  • kan forklare forholdet mellom optimal bildekvalitet og stråledose
  • kan beskrive ulike organers strålefølsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • håndtere forsvarlig bruk av røntgenutstyr med hensyn til strålingsrisiko
  • identifisere elementene i et røntgenlaboratorium
  • forklare og anvende ulike typer filter, raster og plassering av disse i røntgenapparatet
  • utføre enkel postprosessering
  • anvende et røntgenlaboratorium
  • gjennomføre enkle systematiske litteratursøk

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår grunnleggende strålefysikk relatert til ioniserende stråling
  • forstår de grunnleggende prinsippene innen strålevern
  • har grunnleggende forståelse for nødvendigheten av god kommunikasjon, omsorg og ivaretakelse av pasient tilknyttet bildediagnostiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, skriftlige arbeider og selvstudier. På seminarer arbeider studentene i grupper. Digitale læringsressurser benyttes i emnet i form av videoforelesninger, digitale tester og øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Minimum 80 prosent tilstedeværelse i ferdighetstrening, gruppearbeid og seminarer
  • Innlevert rapport fra ferdighetstrening etter gitte kriterier
  • Praktisk test i grunnleggende fysikk i gruppe på 2- 3 studenter, inntil 15 minutter. Testen gjennomføres i øvings-/ferdighetsavdelingen etter gitte kriterier

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Vurderingsordningen evalueres jevnlig. Ekstern programsensor/tilsynssensor deltar i evalueringen og gir råd om videre kvalitetsarbeid i studieprogrammet.

Emneoverlapp

1 stp. overlapp med RAB1050 Folkehelse og forvaltning og 1 stp. overlapp med RAB1060 Kunnskapsbasert praksis.