EPN-V2

RAB1050 Folkehelse og helseforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health and Health Management
Studieprogram
Bachelorstudium i radiografi
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningsspråk er engelsk. For norske studenter undervises temaet helseforvaltning på norsk.

Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved Fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS). 

Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår, internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, inkludert bærekraftmålene. Helseforvaltning vektlegger en grunnleggende forståelse av helsetjenestens organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge. For internasjonale studenter vil fokus være den nordiske velferdsmodellen.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:  ;

Kunnskap     ;

Studenten kan

  • beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet  ;
  • beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid  ;
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet ;
  • beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering ;
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten  ;
  • beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse   ;
  • beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter ;

Studenten kan ;

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd  ;
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene ;
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten ;

Arbeids- og undervisningsformer

The language is normally English.

This joint course is developed for all the Bachelor programmes at the Faculty of Health Sciences which are part of RETHOS (National guidelines for the Health and Social Studies), and is considered as an introductory course, preferably taken during the first part of the study programme.

In this course, starting with relatable examples, students will learn about asking critical questions about health claims and the sources of claims. This is followed up by focusing on the rationale for evidence-based practice (EBP) and its Core Competencies: Ask, Acquire, Appraise and Interpret, Apply, and Evaluate, and shared decision-making. The course provides a foundation for learning and applying more advanced and field-specific skills. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

On successful completion of the course, the student has acquired the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • can define what EBP is and recognizes the rationale for EBP and shared decision making
  • knows the steps of EBP
  • is familiar with the levels in the S-pyramid and acknowledges the difference between single studies and systematic reviews
  • knows the characteristics of a scientific article, e.g. IMRAD
  • can explain the purpose and characteristics of qualitative and quantitative studies and syntheses of studies, e.g. systematic reviews
  • understands the principles for critical appraisal and knows how to use check lists for different study designs, clinical guidelines and professional procedures
  • knows different types of categorical and continuous measures of association and effect, and key graphical presentations  

Skills

The student

  • can identify different types of professional/clinical questions, such as questions about treatment, diagnosis, prognosis, experiences and etiology
  • can, for each type of clinical question, identify the preferred order of study designs
  • can formulate searchable professional/clinical questions using e.g. PICO and variations of PICO
  • can construct and carry out an appropriate and simple search strategy for professional/clinical questions from the top of the S-pyramid  

General competencies

The student

  • can critically assess health claims in the media
  • can discuss the importance of user knowledge, clinical experience, and summarized research in clinical decision-making 

Vurdering og eksamen

None.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Vurderingsuttrykk

Pass/Fail. The same grade is given for all students in the group.

Sensorordning

Prior to the course, the students are recommended to go through the elements in "Startpakka" which focus on literature search, critical appraisal and use of references, see                    https://x.oslomet.no/courses/course-v1:OsloMetX+ST22+01/about

Emneoverlapp

BIOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ERGOB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FYB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, RAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKK1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, SYKP1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, TAB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, FARB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, PMED1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, ORI1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits, and VERB1060 Evidence-Based Practice (EBP) in Health Care, 5 credits overlaps 100 %.