Programplaner og emneplaner - Student
QUTVGEM Global Environmental Studies Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Global Environmental Studies
- Studieprogram
-
Global Environmental Studies
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- tilretteleggelse og begrunnelse av undervisning
- elevers væremåter og behov for tilrettelegging innen gjeldende rammebetingelser
- samspill mellom elever og mellom elev og faglærer
- innhold og former for teamarbeid, gruppearbeid og skoleledelse
- samarbeid med foreldre og andre med ansvar for elevers oppvekstmiljø
Ferdigheter
Studenten kan:
- finne fram til fagstoff, metoder, læreplanverk, lovverk og rammebetingelser for undervisning i grunnskolen, samt skolens hjelpeapparat og betydningen av ulike elevtiltak
- benytte ulike former for planlegging, gjennomføring, ledelse, veiledning og vurdering av læringsprosesser
- anvende praktisk og teoretisk kunnskap knyttet til elevforståelse og læringsprosesser
- samarbeide med studenter, veiledere, faglærere, andre i skolen og samfunnet for innhenting av fagkunnskap og fagforståelse
- reflektere over praksiserfaringer ut fra elevforutsetninger, læringskulturer, læreplaner, rammebetingelser og teoretisk kunnskap
Generelle kompetanse
Studenten:
- kan drøfte og reflektere over selvforståelse og egenutvikling fra erfaringene som faglærer i et etisk og faglig perspektiv
- kan vurdere læreplanverk, rammebetingelser, elevers væremåter og samspill, planlegging av undervisning, læringsprosesser og sluttprodukter av læreprosesser
- har grunnleggende kunnskap om ledelse av læreprosesser i tilknytning til gjeldende læreplaner og lovverk
- kan diskutere faglig og fagdidaktisk kunnskap både i faglig, prosjektorientert og tverrfaglig sammenheng
Forkunnskapskrav
Praksisopplæringen organiseres og ledes av undervisningsleder for praksis og teamkoordinator. Faglærere og praksislærere har ansvar for veiledning og vurdering av studentene. Opplæringen er tilknyttet læringsutbytteformuleringene i emneplanen. Studentene skal erfare arbeids- og undervisningsformer knyttet til planlegging, gjennomføring og etterarbeid av læreprosesser i de aktuelle fagområder. Prosessen skal bevege seg fra relevante gruppeerfaringer i første praksisperiode mot mer selvstendig og individuelt ansvar for undervisning i andre praksisperiode. Studentene veiledes og vurderes både underveis og ved avslutning av hver periode og resultatene dokumenteres i Veilednings- og vurderingshefte for praksisopplæring, som følger studenten begge praksisperiodene.
Læringsutbytte
Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og vurdert til godkjent før studentene kan få bestått praksisopplæringen.
Arbeidskrav:
- innlevering av undervisningsopplegg og undervisningsplaner til godkjenning av praksislærer og praksisveileder, i god tid før undervisningspraksis. Antall avhenger av hvor mange klasser som skal undervises ved de ulike praksisstedene.
- muntlig fremlegg i gruppe knyttet til hver praksisperiode (2-4 studenter pr gruppe)
- skriftlig gruppeoppgave knyttet til den andre praksisperioden (1000-1500 ord)
- gruppeoppgave (2-4 studenter) med muntlig presentasjon. Kunst/teaterformidling
Praksisopplæringen er 100% obligatorisk. Studentene kan ikke ha mer enn 1 dags fravær i hver praksisperiode. Alt fravær som overstiger 1 dag må tas igjen. Fravær som overstiger 3 dager må dokumenteres med legeerklæring. Studentene har meldeplikt for alle typer fravær.
Obligatorisk er også:
- deltakelse i alle møter knyttet til forberedelse, gjennomføring og etterarbeid av praksisopplæring
- deltakelse i alle praksisgruppens oppgaver (antall oppgaver vil variere etter ulike forhold ved praksisstedene)
Innhold
Course Structure
The course has a modular structure and is divided in three parts of equal status.
Module 1: Environment and development: an introduction
The module will introduce students to the intersecting study areas of environment and development. By the end of the module students should be able to grasp concepts such as sustainable development, ecosystem services and the green economy, as well as some of the challenges of climate change (including climate change governance) faced by countries in sub-Saharan Africa
Module 2: Political ecology
This module presents the students to Political Ecology - a critical approach to the analysis of power in relation to human-environmental dynamics. Political ecology originated in the 1970s and is centered on the idea of a -politicised environment-. Lectures and discussions in this module will trace the theoretical roots of political ecology and present some concepts of key importance to this approach. All of this will be exemplified through case studies (predominantly from sub-Saharan Africa) that employ a political ecology lens, exploring questions such as who are the winners and who are the losers of different environmental management practices.
Module 3: Environmental challenges in West Africa
This module engages with current environmental challenges and debates in the West African region; their historical background, local and global implications, main stakeholders, and possible future developments. The module also explores what kind of perspectives and analyses of these issues a political ecology approach can contribute with.
Arbeids- og undervisningsformer
For å bestå praksisopplæringen og få utskrevet vitnemål må:
- alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse i hver praksisperiode være vurdert til «Godkjent»
- alle praksisperioder være vurdert til "Bestått"
Tvil om bestått praksisperiode
Dersom det oppstår tvil om studenten vil bestå praksisperioden, skal studenten varsles muntlig og skriftlig halvveis i perioden for å kunne forbedre seg. Det kan ved behov varsles etter denne fristen. Det kan også arrangeres vurderingsmøter om tvil.
Ikke bestått praksisperiode
Dersom studenter ikke består en praksisperiode, kan samme praksisperiode kun gjennomføres en gang til. Studenten kan bare melde seg opp til praksisopplæring neste gang den samme praksisperioden arrangeres.
Bestemmelser om eksamen er gitt i Lov om universiteter og høgskoler og Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus og Forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Group examination and individual home examination
The students academic performance is assessed on the basis of a group examination and an individual home examination.
Group examination
As part of the project module, each group cooperatively write a group assignment of approx. 6 000 words (+/- 10 %) / approx. 15 pages. This is a paper on a topic of each group´s own choosing. The topic shall, however, be approved by the seminar leader. Here, they shall combine perspectives from the literature and lectures, preferably link up with empirical cases from the region, while drawing on literature that the group finds relevant. The paper shall be submitted electronically within the given deadline. The group is given a mark (A-F) counting 40 % of the final mark for the assessment.
Individual home examination
This is a paper of approx. 4400 words (+/- 10 %) / approx. 10 pages where students shall prove their analytical skills and understanding in the discussion of a given topic. The students will be given 2-3 topics, among which they choose one. In this individual essay, the students must draw on the three modules of the program, combining perspectives from the literature and lectures. The essay is to be submitted electronically. The students get fifteen working days (three weeks) to write their individual home examination. The assignment is given a mark (A-F) counting 60 % of the final mark.
The student will be awarded a composite grade where the group examination counts 40 % and the individual home examination counts 60 % of the final mark. Both exams must be passed in order to be awarded a final grade. If a student does not pass one of the exams, only the failed exam shall be re-taken.
New or postponed examination
New or postponed examinations are offered within a reasonable time span following the regular examination. Students, who fail the individual home examination, must write a paper on a new topic. This also applies for students with valid absence and for students who pass, but wish to improve their grade.
In the event of re-sit exams regarding group examination, the candidates will be required to sit an individual examination. This is a paper of 4000 words (+/- 10 %) / approx. 10 pages. The topic of the paper is given by the program co-ordinator.
Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet. Students must register for a new or postponed examination.
Hjelpemidler ved eksamen
All examination support material is permitted.
Vurderingsuttrykk
A-E as pass grades and F as fail grade.
Sensorordning
An internal and an external examiner, both appointed by OsloMet, evaluate both the group examination and the individual home examination.
Opptakskrav
Applicants must qualify for university admission in Norway.