Programplaner og emneplaner - Student
PVUS7000 Supervision and Mentoring for Schools and Early Childhood Education an Care Institutions, module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 2
- Study programme
-
Supervision and Mentoring for School and Kindergartens, module 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Learning outcomes
Målgruppe
Målgruppen for emnet er ledere i barnehage og skole som har fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 studiepoeng i ledelse eller tilsvarende.
Opptakskrav
Opptakskrav er fullført og bestått Nasjonal lederutdanning for styrere i barnehager (30 studiepoeng) eller Nasjonal rektorutdanning (30 studiepoeng) eller minimum 30 (eller 15+15) studiepoeng i ledelse eller tilsvarende. Med tilsvarende menes for eksempel emner i organisasjon og ledelse og/eller administrasjon og ledelse.
Kvalifiserte søkere må være ansatt som leder i barnehage eller skole. Ansettelsesforholdet skal dokumenteres med oppdatert informasjon fra barnehage- eller skoleeier.
Content
Veiledning bidrar med en profesjonell støtte i profesjonsutvikling i et krevende og komplekst yrke. Evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt, samt kompetanse i veiledning i en flerkulturell barnehage og skole.
Innholdet fra pedagogisk veiledning i utdanning og yrke for lærere i barnehage og skole, modul 1 videreføres og utdypes i modul 2, og det legges større vekt på arbeidsplassen som organisasjon og institusjon. I tillegg skal det arbeides med teorier og begreper som belyser og gir grunnlag for å analysere og reflektere over følgende innholdskomponenter:
Lærerarbeid og pedagogisk virksomhet:
- Observasjon, analyse og vurdering av pedagogisk virksomhet
- Didaktiske og fagdidaktiske problemstillinger
Veiledning i et profesjonsperspektiv:
- Perspektiver på profesjon
- Utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap
- Forholdet mellom teori og praksis
- Ulike modeller for kollega- og gruppeveiledning
Veiledning i organisasjoner:
- Organisasjonsforståelse
- Ulike perspektiver på læring på individ- og organisasjonsnivå
Veiledning og etikk:
- Profesjonsetiske problemstillinger
- Kritisk analyse og refleksjon i veiledning
- Tillit og kontroll
Teaching and learning methods
Studiet er organisert som en deltidsutdanning over to semester:
- Åtte dager undervisning fordelt på fire samlinger à to dager med tillegg av nettbaserte aktivitet
- Ett digitalt barnehage- eller skolebesøk
- Ett digitalt sluttsymposium
- To individuelle arbeidskrav relatert til eget utviklingsområde, en grupperapport i forbindelse med digitale barnehage- og skolebesøk og en muntlig eksamen
- Prosessveiledning på arbeidskrav
- Skriftlig veiledning på arbeidskrav
Emnet består av følgende seks temaer:
Tema 1: Identifisere utviklings- og endringsbehov
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskap om ulike forståelser for hvordan utvikling og endringer skjer gjennom studier av:
- Ulike faser i utvikling- og endringsarbeid
- Identifisering av utviklings- og endringsbehov
- Historisk og empirisk analyse
- Kvalitetssikring og forankring av endringsbehovene i barnehagens og skolens praksis
- Data som grunnlag for analyse og utvikling av tiltak
- Pedagogisk analyse
Tema 2: Planlegge og lede utviklings- og endringsarbeid
Formålet med dette temaet er å gi studentene kunnskaper om hvilke elementer som må inn i en helhetlig utviklingsplan gjennom studier av:
- Hvilke pedagogiske og organisatoriske tiltak som bør inngå i en plan
- Hvordan skape tilslutning blant ansatte og lærerne om tiltak, framdrift og ansvarliggjøring
- Hvordan tilpasse ambisjonsnivået til enhetens øvrige drift og andre satsingsområder
- Hvordan følge opp utviklingsprosjekter i implementeringsfasen
- Hvordan finne en fornuftig balansegang mellom kontroll og tillit
- Hvordan håndtere eventuell motstand som kan oppstå underveis i utviklingsprosessen
Tema 3: Evaluere utviklings- og endringsarbeid
Formålet med dette temaet er å utvikle studentens kunnskap i evaluering og hvordan denne kunnskapen kan anvendes i ledelse av evalueringsarbeidet gjennom studier av:
- Hvordan følge opp forpliktende aksjoner i utprøving av ny praksis
- Anvendelse av evalueringsverktøy som observasjon, intervju med ansatte/lærere og eller barn/elever, samt reflekterende loggnotater fra ansatte/lærere og kartleggingsundersøkelser
- Utvikling av analyse- og refleksjonskompetanse
Tema 4: Utvikle kollektive prosesser, herunder profesjonelle læringsfellesskap og barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling
I dette emnet legges det vekt på teamkompetanse og praktisk trening i konkret design av læringsarenaer, metoder for gjennomføring og oppfølging av læringssentrerte møter, metoder for å utvikle pedagogisk analysekapasitet i kolleger, og metoder for observasjon av praksis.
- Øke kjennskapet til medarbeidere
- Etablere sterkere verdier
- Hvordan lede kollektive læringsprosesser
- Hvordan utøve tillitsbasert og distribuert ledelse
- Læringssentrerte møter
- Ledelse av profesjonelle læringsfellesskap
- Ledelse av barnehage- og skolebasert kompetanseutvikling
Tema 5: Analysere og utvikle barnehagens og skolens kultur
Formålet med dette temaet er å gi studentens kunnskap om hvordan barnehage- og skolekulturer påvirker handlingsrommet gjennom studier av:
- Sammenhenger mellom barnehage- og skolekultur og rammene for styring og ledelse
- Barnehagens og skolens handlingsrom
- Analyse av barnehage/skolekulturen og organisasjonskulturen
- Hvordan kulturanalyser kan fortolkes, og få forståelse av hvordan den kan hemme eller fremme utvikling i organisasjonen
Tema 6: Utvikle og lede nettverk
Formålet med dette temaet er å gi studenten kunnskap om det å utvikle og lede nettverk gjennom studier av:
- Lærende nettverk som utviklingsstrategi
- Hvordan bygge og drive ledernettverk på barnehage- og skolenivå
- Hvordan ledelse av nettverk må forankres til teori om -utviklings- og endringsarbeid
Course requirements
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres (se oversikt over arbeidskrav). I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal publiseres på universitetets digitale læringsplattform.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Studenten utarbeider en skisse knyttet til et læringsforløp/ et veiledningsforløp for en enkelt person eller gruppe. Omfang 1500 ord pluss/minus 10 prosent. Skissen skal beskrive og begrunne en plan for opplæring/veiledning av nyutdannede, eller kollega over minst fire ganger. Nærmere informasjon ved studiestart. Veiledningssamtalene dokumenteres i individuell logg.
- En individuell skriftlig refleksjonslogg som bygger på transkripsjons av deler av en veiledningssamtale, omfang 1200 ord.
- Studentgruppene har ansvar for en studentledet undervisningsøkt i studiet (hverandreundervisning)
I samarbeid med studentgruppen blir det for arbeidskravene utarbeidet nærmere retningslinjer.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen får ingen nye forsøk.
Undervisning med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene også utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Assessment
Individuell muntlig eksamen, omfang inntil 20 minutter.
Vurderingskriterier:
Bestått - Har vist et tilstrekkelig kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.
Ikke bestått - Har ikke tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Examiners
Intern og ekstern sensor.
Admission requirements
Målgruppen for studiet er lærere i barnehage og/ eller skole som har veiledningsoppgaver overfor studenter, nyutdannede og andre kolleger.
Opptakskrav/forkunnskapskrav
Opptakskrav er bestått lærerutdanning/førskolelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole, og pedagogisk veiledning for praksislærere og nyutdannede i barnehage og skole, emne 1 1 (15 studiepoeng), eller tilsvarende. I tillegg kreves minst tre års yrkeserfaring fra skole- eller barnehagesektor etter fullført utdanning. Lærere ved barnehager og skoler som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehage- og skoleeier, blir prioritert ved opptak. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.