Programplaner og emneplaner - Student
PVUS6000 Supervision and Mentoring for Schools and Early Childhood Education an Care Institutions, module 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i skole, emne 1
- Study programme
-
Supervision and Mentoring for Schools, module 1Supervision and Mentoring for Schools and Early Education and Care Institutions, module 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Profesjonsyrker preges av kontinuerlig endring og utvikling. Profesjonsutøvere har dermed behov for veiledning både under studiene og som en del av en livslang yrkeskarriere. Veiledningsoppgaver er knyttet til ulike sammenhenger: Veiledning av studenter i grunn- og videreutdanning, veiledning av nyutdannede lærere, veiledning av kollegaer og andre og veiledning som ledd i organisasjonsutvikling. Studiet i pedagogisk veiledning i utdanning og yrke tar sikte på å imøtekomme disse behovene. Felles for all veiledning er at evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt.
Studiet gir en innføring i veiledning og kommunikasjon i lærings- og utviklingsprosesser. Det gir også grunnlag for videre studier i pedagogisk veiledning.
Studiet består av to deler. Del 1 (10 studiepoeng) gir en generell innføring i veiledning. Del 2 (5 studiepoeng) er rettet mot spesifikke fokusområder for skole.
Emnet inneholder følgende alternative fokusområder:
- Praksislærer i grunnskolelærerutdanningene
- Veileder for nyutdannede i skole
Det velges ett fokusområde ved søknad om opptak.
Learning outcomes
Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen med fokus på ledelse, samarbeid og utvikling i barnehagen. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser. Barnehagesektoren har et mangfold i størrelse, eierformer, organisering samt personal- og barnegrupper, noe som stiller ulike krav til den pedagogiske lederrollen. Kunnskapsområdet tematiserer utvikling av egen lederrolle og vektlegger hvordan lederhandlinger kan styrke barnehagen som lærende organisasjon.
Content
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Teaching and learning methods
Studiet er et deltidsstudium over to semestre. Det er samlings- og nettbasert.
Å bli en kompetent veileder forutsetter læring gjennom praktiske erfaringer med veiledning, refleksjon over eget og andres arbeid og diskusjon med andre. Det vil bli lagt vekt på studentaktive læringsformer - gruppedrøftinger, erfaringsdeling og øvelser.
Både i emnets del 1 og 2 vil studentene bli organisert i grupper som skal arbeide med ulike læringsaktiviteter på samlingene og i mellomperiodene, samt ulike arbeidskrav. Deltakerne må gjennom litteraturstudier, gruppedrøftinger og forelesninger sette seg inn i aktuell teori og gjennom egne veiledningserfaringer tilegne seg relevant kunnskap.
Studiet benytter digital læringsplatform. Studentene forventes å skaffe seg kunnskap om og benytte seg av de digitale mulighetene som finnes på læringsplattformen.
Veiledning vil bli gitt av lærer og medstudenter på et utvalg logger etter nærmere retningslinjer.
Praksis
Studenten gjennomfører veiledningssamtaler på eget arbeidssted som grunnlag for arbeidskrav, fortrinnsvis med student(er) eller nyutdannede.
Course requirements
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres (se oversikt over arbeidskrav). I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å knytte sammen teori og praksis. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal publiseres på universitetets digitale læringsplattform.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav del 1
- Gjennomføring av tre veiledningssamtaler, fortrinnsvis med studenter/nyutdannede. Veiledningssamtalene dokumenteres med refleksjonslogg eller muntlig framlegg nærmere beskrevet i studiet.
- Refleksjonslogg på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd, omfang 1300 ord + /- 10%
- Skriftlig oppsummering av egen utvikling i veilederrollen etter øvelse på samling, omfang 1000 ord +/- 10 %
Arbeidskrav del 2
Fokusområdene «Praksislærer i barnehagelærerutdanningen» og «Praksislærer i grunnskolelærerutdanningene»:
- Fremlegg i grupper, varighet 20 - 30 minutter, over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Gruppen leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.
Fokusområde «Veileder for nyutdannede i skole»:
- Fremlegg i grupper, 20 - 30 minutter, over et selvvalgt tema knyttet til studiets innhold. Gruppen leverer et fellesnotat som grunnlag for fremlegget, omfang om lag 350 ord. Temaet belyses med pensumlitteratur.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Det er krav om tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse.
Fravær ut over 20 % kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Eksamen består av en individuell, skriftlig semesteroppgave med omfang 2800 ord +/- 10%. Oppgaven gis ved begynnelsen av andre semester og vinkles mot fordypningsfeltet. Oppgaven utarbeides med utgangspunkt i de godkjente arbeidskravene.
Ny/ utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav, deltakelse i obligatoriske aktiviteter og tilstedeværelse i undervisningen.
Arbeidskrav
- Individuell prosjektskisse, omfang 800 ord: Et endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage som utarbeides i samarbeid med kollegaer på arbeidsplassen. Skissen skal inneholde beskrivelse av: organisasjonsstrukturen, begrunnelse for valgt utviklingsområde, fremdriftsplan, valg av verktøy og metoder samt profesjonsetiske valg. Skissen presenteres for studiegruppen som gir respons til skissen, før den sendes til faglærer for vurdering. Den individuelle prosjektskissen danner grunnlag for semesteroppgaven.
Formålet er å forberede endrings- og utviklingsarbeid i egen barnehage, samt øve på samarbeid og ledelse.
Obligatorisk aktivitet
Studentaktive læringsformer med hverandre vurdering og/eller tilbakemeldinger
- Analysere organisasjonsstruktur:
- Individuelt notat, 1200 ord (+/- 10 prosent), Beskrivelse og analyse av organisasjonsstrukturen og organisasjonskulturen i egen barnehage
- Studiegruppen deler notatene med hverandre og analyserer de organisasjonsteoretiske perspektivene på tvers av barnehagene.
- Muntlig presentasjon i gruppe med varighet 20 minutter.
På bakgrunn av prosessen (1-2) over forbereder studiegruppen en muntlig presentasjon som holdes i seminargruppen.
Formålet med aktiviteten er å øke bevisstheten og evnen til å reflektere over ulike organisasjonsteoretiske forhold som ledd i forstå prosesser i barnehagen samt skriftlig og muntlig formidling.
- Gjennomføre og dokumentere en veilednings- og refleksjonsprosess på egen arbeidsplass:
- Gjennomføre minimum tre veiledningsøkter hvor ulike verktøy/metoder benyttes. Prosessen dokumenteres underveis.
- Med utgangspunkt i dokumentasjonene forbereder studenten et notat der studenten tar et metaperspektiv på egen lederrolle i prosessen. Presentasjonene holdes i studiegruppene og hver student gir respons til medstudenter.
Formålet med aktivitetene er å øve på veiledningsferdigheter, reflektere over egen og andres lederrolle, ha fokus på etiske problemstillinger og eller dilemmaer knyttet til ledelse spesielt og øve på bruk av digitale verktøy.
- Delta på temadag refleksjon, profesjon, praksis 2 (RPP2)
- Delta på temadag barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2)
- Deltakelse i praksisseminarer i tilknytning til praksisperioden
Formålet er at studentene skal være godt forberedt før praksisperioden og at studentene skal reflektere og knytte erfaringer fra praksis til undervisning.
Krav om tilstedeværelse i undervisningen
Det er krav om 80 prosent tilstedeværelse på alle samlinger, både på campus, nett og i barnehagene.
Utfyllende informasjon om arbeidskrav, obligatoriske aktiviteter og krav til tilstedeværelse i undervisningen finnes i programplanen for bachelorstudiet i barnehagelærerutdanning, arbeidsplassbasert.
Grading scale
Individuell semesteroppgave, omfang 3000 ord, (+/- 10 prosent). Semesteroppgaven er en prosjektrapport hvor erfaringer fra prosjektarbeidet belyses i et teoretisk perspektiv.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.
Examiners
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Admission requirements
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått