Programplaner og emneplaner - Student
PVUB7000 Supervision and Mentoring for Schools and Early Childhood Education an Care Institutions, module 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 2
- Study programme
-
Supervision and Mentoring for School and Kindergartens, module 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.
Required preliminary courses
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.
Learning outcomes
Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Content
Veiledning bidrar med en profesjonell støtte i profesjonsutvikling i et krevende og komplekst yrke. Evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt, samt kompetanse i veiledning i en flerkulturell barnehage og skole.
Innholdet fra pedagogisk veiledning i utdanning og yrke for lærere i barnehage og skole, modul 1 videreføres og utdypes i modul 2, og det legges større vekt på arbeidsplassen som organisasjon og institusjon. I tillegg skal det arbeides med teorier og begreper som belyser og gir grunnlag for å analysere og reflektere over følgende innholdskomponenter:
Lærerarbeid og pedagogisk virksomhet:
- Analyse, beskrivelse og vurdering av pedagogisk virksomhet.
- Didaktiske og fagdidaktiske problemstillinger.
Veiledning i et profesjonsperspektiv:
- Utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap.
- Forholdet mellom teori og praksis.
Veiledning i organisasjoner:
- Organisasjon og kultur.
- Ulike perspektiver på læring på individ- og organisasjonsnivå.
- Veiledning i en lærende organisasjon.
- Ulike modeller for kollega- og gruppeveiledning.
Veiledning og etikk:
- Profesjonsetiske problemstillinger.
Kritisk analyse og refleksjon i veiledning:
- Tillit og kontroll.
- Etisk perspektiv på kommunikasjon i veiledning.
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Course requirements
Gradert skala A-F.
Assessment
Individuell muntlig eksamen med omfang inntil 20 minutter.
Vurderingskriterier:
Bestått - Har vist et tilstrekkelig kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.
Ikke bestått - Har ikke tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Bestått/ikke bestått.
Examiners
10 studiepoeng overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema kartlegging