EPN-V2

PVUB7000 Supervision and Mentoring for Schools and Early Childhood Education an Care Institutions, module 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogisk veiledning for praksislærere og veiledere for nyutdannede i barnehage og skole, emne 2
Study programme
Supervision and Mentoring for School and Kindergartens, module 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, selvstudier, arbeidsoppgaver og veiledning. Undervisning gjennomføres samlingsbasert med 2 samlinger hver på 5 dager, hvorav 1 dag settes av til selvstudier med veiledning.

Required preliminary courses

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer hvor studentene presenterer arbeidsoppgaver, samt på gruppeveiledning.

Learning outcomes

Individuell prosjekteksamen, i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: 2500 ord (+/- 10 %).

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Content

Veiledning bidrar med en profesjonell støtte i profesjonsutvikling i et krevende og komplekst yrke. Evnen til analyse og utvikling av egen veiledningspraksis står sentralt, samt kompetanse i veiledning i en flerkulturell barnehage og skole.

Innholdet fra pedagogisk veiledning i utdanning og yrke for lærere i barnehage og skole, modul 1 videreføres og utdypes i modul 2, og det legges større vekt på arbeidsplassen som organisasjon og institusjon. I tillegg skal det arbeides med teorier og begreper som belyser og gir grunnlag for å analysere og reflektere over følgende innholdskomponenter:

Lærerarbeid og pedagogisk virksomhet:

  • Analyse, beskrivelse og vurdering av pedagogisk virksomhet.
  • Didaktiske og fagdidaktiske problemstillinger.

Veiledning i et profesjonsperspektiv:

  • Utvikling av profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap.
  • Forholdet mellom teori og praksis.

Veiledning i organisasjoner:

  • Organisasjon og kultur.
  • Ulike perspektiver på læring på individ- og organisasjonsnivå.
  • Veiledning i en lærende organisasjon.
  • Ulike modeller for kollega- og gruppeveiledning.

Veiledning og etikk:

  • Profesjonsetiske problemstillinger.

Kritisk analyse og refleksjon i veiledning:

  • Tillit og kontroll.
  • Etisk perspektiv på kommunikasjon i veiledning.

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Course requirements

Gradert skala A-F.

Assessment

Individuell muntlig eksamen med omfang inntil 20 minutter.

Vurderingskriterier:

Bestått - Har vist et tilstrekkelig kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.

Ikke bestått - Har ikke tilegnet seg tilstrekkelig kunnskap for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ-, gruppe og organisasjonsnivå.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.

Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

10 studiepoeng overlapp med FYSEL6010 fysioterapi for eldre personer - kunnskapsgrunnlag og praksis 1, 20 stp - tema kartlegging