Programplaner og emneplaner - Student
PVUB6000 Supervision and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogisk veiledning for praksislærere og barnehagelærere, emne 1
- Study programme
-
Supervison and Mentoring for Early Childhood Education and Care Institutions, module 1Supervision and Mentoring for Schools and Early Education and Care Institutions, module 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Karakterskala: A-F.
Learning outcomes
Det benyttes intern sensor og tilsynssensur.
Content
- Teorier, modeller og metoder i veiledningen
- Kommunikasjon og relasjoner i veiledning
- Profesjonsutvikling og refleksjon i barnehagen
- Praksislærer som barnehagelærerutdanner og barnehagen som læringsarena
- Etikk, makt og kontroll
- Veiledning og vurdering
- Didaktisk analyse som grunnlag for veiledning
Teaching and learning methods
Innholdet i kunnskapsområdet består av følgende temaer:
- Barnehagelærerprofesjonen, profesjonsutøvelsen og profesjonsetikk.
- De yngste barna i barnehagen.
- Ulike syn på barns danning, utvikling, omsorg, lek og læring.
- Barns rett til medvirkning.
- Samspill og vennskap.
- Barnehagens fysiske miljø.
- Barns aktive deltakelse.
- Observasjon og dokumentasjon av pedagogisk arbeid med barn.
- Barns læring i gruppe og hvilken betydning dette har for barnehagens planlegging og barnehagelærerens deltakelse og ledelse.
- Ulike syn på didaktikk, pedagogisk grunnsyn og ulike planleggings- og evalueringsmåter.
- Digitale medier og verktøy.
- Kjennskap til samisk barneoppdragelse.
Course requirements
Gjennom studiet skal studentene gjennomføre praktiske veiledningsoppgaver som skal dokumenteres. I vurderingen blir det lagt vekt på studentens evne til å drøfte sammenhengen mellom teori og praksis, samt evne til refleksjon over egen rolle. Arbeidskravene skal være gjenstand for vurdering både fra lærer og medstudenter etter kriterier utviklet gjennom studiet. Notatene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform.
Arbeidskrav
Arbeidskrav vurderes og godkjennes av faglærer ved OsloMet. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt skriftlig oppgave, omfang 1200 ord +/- 10%, med utgangspunkt i tre veiledningssamtaler gjennomført på egen arbeidsplass fortrinnsvis med studenter/nyutdannede. Formålet er å få erfaring med veiledning samt å reflektere over disse.
- Individuell digital presentasjon i form av for eksempel blogg eller ped-talk-oppgave som tematiserer egen utvikling i veilederrollen og identifiserer hva som har vært særlig viktig i denne prosessen, omfang tre til fem minutter. Formålet er å bli bevisst egen utvikling og prosess som veileder.
- Individuell skriftlig oppgave, omfang 1300 ord + /- 10%, på bakgrunn av deltakelse i veiledningsøvelser der rollene veileder, veisøker og observatør blir utprøvd.
- Skriftlig medstudentrespons til hverandre, omfang 300-500 ord. Formålet er økt kompetanse og erfaring med veiledning samt refleksjon over egen og andres veilederrolle.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).
Det forventes at studentene gjør seg kjent med til enhver tid gjeldende regler og retningslinjer for arbeidskrav og eksamen ved OsloMet.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om minimum 80 % tilstedeværelse i all undervisning. Gjennom studiet skal studentene utvikle praktiske ferdigheter og relasjonskompetanse knyttet til veiledningsmetoder og kommunikasjonsprosesser. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.
Manglende deltakelse medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Fravær ut over 20 % kan i enkelte tilfeller kompenseres etter avtale med faglærer.
Assessment
Individuell, skriftlig semesteroppgave.
Eksamen består av en individuell, skriftlig semesteroppgave med omfang 2800 ord +/- 10%. Oppgaven gis ved begynnelsen av andre semester.
Studenten formulerer en problemstilling ut fra innholdet på studiet eller ut fra erfaringer i veiledningssamtaler i løpet av studiet. Studentene skal delta på gruppeveiledning på nett i forbindelse med utforming av problemstillingen.
Ny/ utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen.
Studentens retter og plikter ved ny/utsatt eksamen fremgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Grading scale
Bestått/ikke bestått
Bestått: Har vist et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i barnehage som kontekst.
Ikke bestått: Har ikke tilegnet seg et godt kunnskapsnivå for å kunne praktisere som veileder, og har ikke vist tilstrekkelig evne til å reflektere over hvordan veiledning kan utføres på individ- og gruppenivå i barnehage som kontekst.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
Admission requirements
Målgruppe er praksislærere som ønsker mer kompetanse innen veiledning. Emnet passer også for barnehagelærere som veileder nyutdannede kollegaer og/eller andre grupper.
Opptakskrav er bestått barnehagelærerutdanning eller tilsvarende fra universitet eller høgskole. I tillegg kreves det tilsetting i barnehage og minst to års yrkeserfaring fra barnehagesektor etter fullført utdanning. Søkere som er aktive praksislærere for studenter ved LUI kan tas opp ved studiet, selv om praksiskravet ikke er oppfylt.
Barnehagelærere ansatt i barnehager som har samarbeidsavtale med Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) og veiledere for nyutdannede oppnevnt av barnehageeier får 5 tilleggspoeng.