EPN-V2

PSYK3910 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning og bacheloroppgave
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

Bachelorstudiet i psykologi avsluttes med et selvstendig dokumentasjonsarbeid - en bacheloroppgave. Emnet PSYK3910 - Fagligfordypning og bacheloroppgave utgjør 30 sp (hele 6. semester). Her skal studenter delta i lærernes forskningsaktiviteter, hvor dette arbeidet tilsvarer PSYKPRA2 i omfang. I tillegg skal studenten skrive sin bacheloroppgave i tilknytning til denne forskningsaktiviteten. Bacheloroppgaven skal skrives i artikkelform i henhold til APA-standard.

Required preliminary courses

Bestått emnene PSYK1100, PSYK1200, PSYK1320, PSYK1420, PSYK1600, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA1, PSYK2400, PSYK2600, PSYK3200, PSYK3400 og PSYK3500.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om det spesifikke faglige fordypningsområdet
  • kunnskap om relevante kilder for litteratursøk
  • kjennskap til godkjenningsprosedyrer for forskningsprosjekt og relevante godkjenningsinstanser for disse
  • kunnskap om ulike former for rapportering i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunnskap om APA-malens ulike disponeringsmåter

Ferdigheter

Studenten kan

  • samarbeide og bidra i et forskningsmiljø og redegjøre for forskergruppens aktiviteter
  • utføre tildelte arbeidsoppgaver selvstendig
  • gjennomføre ulike former for litteratursøk
  • formulere en problemstilling i samsvar med generelle krav
  • planlegge, gjennomføre og dokumentere en studie, et prosjektarbeid eller et omsorgs- eller opplæringstiltak
  • innhente og bearbeide data
  • bruke IMRAD-strukturen i rapportering
  • handle i tråd med fagetiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • utøver forskningsetikk og relevant fagkritikk i tråd med akademisk standard
  • kan formidle og dokumentere atferdsanalytisk arbeid
  • kan utveksle faglige synspunkter og erfaringer og bidra til utvikling av eget fag

Teaching and learning methods

Emnet går på heltid over 18 uker, hvorav to uker kan utgjøre en teoriintroduksjon. Gjennom samarbeid om forskningsaktiviteter, skal studentene få mulighet til både å fordype seg innen ett fagområde og på vedkommende sitt faglige interesseområde/prosjekt.

Studentene skal også arbeide selvstendig med bacheloroppgaven. Hver student vil få oppnevnt en veileder blant instituttets medarbeidere.

Course requirements

  • Innlevering av oppgaveoversikt og tidsplan for oppholdet i forskningsmiljøet
  • Delta i forskningsgruppemøter (90%)
  • Utarbeide skisse for bacheloroppgaven
  • Delta på organisert veiledning (80 %)

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere bacheloroppgaven.

Assessment

Bacheloroppgave, individuell, maksimum 8000 ord

Etter søknad kan to studenter innvilges å skrive sammen. Forutsetningen for dette er at de har samlet inn data i fellesskap og bruker disse i BA-oppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

En intern og en ekstern sensor