Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2400 Research Methods 2 - N=1-designs, Evaluation, and Documentation Course description
- Course name in Norwegian
- Forskningsmetode 2 - N=1-design, evaluering og dokumentasjon
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior AnalysisBachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis, elective modules
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2016/2017
- Curriculum
-
SPRING 2017
- Schedule
- Programme description
-
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i planlegging av tiltak, med vekt på definerte mål og utformingen av disse.
Kravene til dokumentasjon i forskning, tiltaks- og endringsarbeid er store. Emnet vil derfor belyse evaluering generelt og evaluering av tiltaks-/ forskningsarbeid spesielt. Studentene må lære seg ulike dokumentasjonsformer og former for rapportskriving. Et viktig krav er kvalitetssikring og -utvikling. Studentene vil gjennom dette emnet få kunnskap og ferdigheter knyttet til dette arbeidet.
Required preliminary courses
Bestått emnet PSYK2100.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- gangen i en forsvarlig planleggingsprosess med vekt på definerte mål, nødvendig planarbeid og ansvarliggjøring av partene i samarbeidet
- etiske problemstillinger knyttet til planlegging av tiltak
- målhierarkier og kriterier for prioritering
- operasjonalisering av generelle mål til spesifikke mål
- evalueringskriterier og ¿metoder
- krav til dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten kan
- foreslå og begrunne eksperimentelle designs med utgangspunkt i informasjon om atferd og miljøvariabler
- redegjøre for forskjellen mellom mål og tiltak
- skrive en problemstilling, metodedel og resultatdel i APA standard
Generell kompetanse
Studenten kan
- formulere kliniske og forskningsmessige problemstillinger
- redegjøre for gangen i en vitenskapelig undersøkelse
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, veiledet oppgaveløsning og øvelser. Med utgangspunkt i gitte opplysninger skal studentene individuelt utarbeide et opplegg med forslag ulike typer mål. Studentene skal presentere disse i klassen. I tillegg skal studentene lage en problemstilling for en vitenskapelig 30 undersøkelse, planlegge og gjennomføre undersøkelsen samt skrive en metode- og resultatdel.
Course requirements
- Deltakelse i gruppearbeid (80 %)
- Presentasjon av opplegg til gruppediskusjon
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen uten tilsyn (hjemmeeksamen).
Assessment
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager.
Permitted exam materials and equipment
Alle
Grading scale
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Examiners
En intern og en ekstern sensor.