EPN-V2

PSYK2310 Behavior Analysis 3 - Experimental and Conceptual Behavior Analysis Course description

Course name in Norwegian
Atferdsanalyse 3 - Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse 
Study programme
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2016/2017
Curriculum
SPRING 2017
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet skal videreutvikle studentens forståelse for den naturvitenskapelige tilnærming til menneskelig atferd som grunnlag for å kunne anvende læringsprinsipper for å løse ulike utfordringer.

Required preliminary courses

Bestått emnene PSYK1410 og PSYK2200.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • oppsummerende merkelapper i beskrivelser av atferd
  • kategorifeil i forbindelse med atferdsbeskrivelser og atferdsforklaringer
  • motivasjonelle variabler
  • funksjonell forståelse av verbal atferd
  • atferdsanalytisk fortolkning av ulike hukommelsesfenomener

Ferdigheter

Studenten kan

  • diskutere argumenter for og imot en naturvitenskapelig tilnærming til å forklare menneskelig atferd
  • definere og gi eksempler som illustrerer alle grunnleggende atferdsanalytiske begreper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for en vitenskapelig posisjon der målene er beskrivelse, prediksjon og kontroll
  • identifisere ulike problemer når det gjelder avgrensning og beskrivelse av atferdsenheter
  • redegjøre for nødvendige overveielser knyttet til valg av analytiske enheter i eksperimentell og anvendt atferdsanalyse

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, inter-teaching, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli avholdt seminarer, og deltakelse på disse er obligatorisk. Her skal studentene selv presentere temaer fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. Det vil bli avholdt tester gjennom emnet. Emnet avsluttes med individuell hjemmeeksamen (maks 5 sider) over en gitt 28 problemstilling. Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Course requirements

  • Deltakelse på seminarene (80 %)
  • Presentasjon av fagstoff /tekster

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få levere inn hjemmeeksamen.

Assessment

  • Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
  • Eksamensform: Mappeeksamen hvor 4 tester avlagt i emnet og en individuell hjemmeeksamen over 4 dager, inngår. Alle komponentene må være vurdert til bestått for at eksamen som helhet skal bestås.

Testene vil til sammen utgjøre 60 % og hjemmeeksamen 40 % av totalkarakteren.

Permitted exam materials and equipment

  • Ved testene: Ingen
  • Ved den individuelle hjemmeeksamenen: Alle

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.

Examiners

The course deals with the practical application of laboratory analyses of cells and tissue related to pathological conditions. Basic knowledge of morphological analysis is necessary for a biomedical laboratory scientist to plan, perform, quality assure and assess biomedical analyses. The course emphasises relevant theory related to pre-analytical conditions, relevant analyses and micro-examination of cell and tissue specimens. It also covers a selection of histological and cytological methods used to diagnose cancer and other diseases, including immunological methods. Knowledge of cells and tissues and relevant methods of analysis is important in this part of the biomedical laboratory sciences field, where assessments are, in part, based on subjective criteria.