EPN-V2

PSYK2200 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2016/2017
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være utført og godkjent:

Ta utgangspunkt i et tema som er relevant for nåværende utdanning, eller fra praksis. Formuler en kvalitativ og en kvantitativ problemstilling knyttet til dette temaet. Velg en av problemstillingene, og drøft den med utgangspunkt i 1-2 selvvalgte forskningsartikler med samme tematikk. Skisser et forskningsdesign og presenterer en relevant metode, samt et mulig utvalg som kan være egnet til å besvare problemstillingen. Identifiser en forskningsetisk problemstilling knyttet til dette temaet

  • Utføres i gruppe på normalt 4-6 studenter.
  • Omfang: 1500 ord (+/- 10 %).
  • Pensum skal anvendes i besvarelsen.
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Forkunnskapskrav

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe på 2-3 studenter, 4 dager.Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).

Læringsutbytte

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala fra A-F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på obligatorisk undervisning (80 %)
  • Deltakelse på seminarene (80 %)
  • Presentasjon av eget selvendringsprosjekt

Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til prosjekteksamen.

Vurdering og eksamen

Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. For MA og VU ABIO: Én intern og én ekstern.

Vurderingsuttrykk

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kliniske vurderingsprosesser i sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser med fokus på pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • har kunnskap om farmakologi og legemiddelhåndtering relatert til aktuelle sykdommer
  • har kunnskap om verdighet og eksistensielle utfordringer hos målgruppene
  • har kunnskap om aktuelle pasientfenomener
  • har kunnskap om pårørendes situasjon
  • har kunnskap om ledelse av sykepleietjenester i kommunen ut fra lovbestemmelser: rett til nødvendig helsehjelp, informasjon og medvirkning og individuell plan

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens grunnleggende behov og ressurser i forhold til pasienter med varig eller tilbakevendende sykdomstilstander
  • kan vurdere sammenhenger mellom multidiagnose, polifarmasi og pasientens tilstand
  • behersker relevant legemiddelhåndtering
  • kan utøve kunnskapsbasert praksis i andres hjem og i andre boformer
  • kan identifisere etiske utfordringer og ta beslutninger på bakgrunn av faglig refleksjon
  • kan utføre sykepleie for å ivareta pasientens verdighet i møte med eksistensielle problemer og utfordringer
  • kan anvende aktuelt dokumentasjonssystem
  • kan anvende kunnskap om lovverket med særlig fokus på brukermedvirkning og samtykkekompetanse
  • kan reflektere over sykepleietilbudet i kommunehelsetjenesten
  • kan anvende teori om kommunikasjon knyttet til målgruppens spesielle behov

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i planlegging og gjennomføring av sykepleieoppgaver i kommunehelsetjenesten
  • har innsikt i etiske utfordringer knyttet til verdighet og integritet
  • viser en samfunnskritisk og analytisk holdning til helsetjenesten
  • har innsikt i samhandling i og mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten

Sensorordning

Kliniske studier, forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, logg, seminarer, veiledning og selvstudier.