Programplaner og emneplaner - Student
PSYK1200 Psykologiens historie Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The History of Psychology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2016/2017
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi studentene en innføring i psykologifagets historie og metodiske og teoretiske fundament tilsvarende Examen facultatum (Ex fac) ved universitetene. Emnet skal gi en innføring i psykologiens opprinnelse og utvikling som vitenskapelig disiplin, samt gi en kort innføring i en vitenskapsteoretisk tilnærming til psykologi og atferdsanalyse.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- forskjellen på rasjonalitet (Aristoteles/Descartes) og empirisisme (Newton, Locke, Darwin)
- ulike eksperimenter i introspeksjon og prosesser som ble studert
- ulike eksperimenter i læring og hukommelse
- hovedfokuset eller det grunnleggende formålet innen i strukturalisme og funksjonalisme
- psykoanalysens studier av hysteri, antatte årsaker og utvikling av behandling
- hovedpunkter i kritikk av psykoanalysen
- ulike fenomener og eksperimenter i gestaltpsykologi (eks "pi" og "transposisjon")
- Pavlovs bidrag til forståelse av reflekser (ubetingede og betingede) og eksperiment med betinging
- Watsons vaner
- kognitive kart og eksperimenter med dette (Tolman)
- sosial læringsteori (Bandura)
- utviklingspsykologiske teorier som oppsummering (recapitulation) og utviklingsstadier (Piaget)
- humanistisk psykologi, spesielt Maslows behovspyramide
- kognitiv psykologi, særlig Chomskys teori om syntaktiske strukturer
Ferdigheter
Studenten kan
- beskrive og reflektere over forskjellen på essensialisme og operasjonalisme
- beskrive og reflektere over vitenskap og avvisning av case-studier, viktighet av spesifikke prediksjoner og kjennetegn på et eksperiment.
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til å reflektere over psykologifagets historie og psykologi som vitenskap i dag.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. I tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og få veiledning for videre lesning. I løpet av emnet skal studentene innlevere 4 besvarelser knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer. Gjennom presentasjoner, skriftlige besvarelser og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på seminarene (80 %)
- Presentasjon av angitt fagstoff
- Innlevering av 4 besvarelser innen angitt tidsfrist
Alle arbeidskravene må være godkjente for at studenten skal få gå opp til skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurdering og eksamen
- Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
- Eksamensform: Skriftlig eksamen med tilsyn (4 timer).
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Det gis bokstavkarakterer i skalaen A - F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter og F er ikke bestått.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.