EPN-V2

PSYFY6300 Psychomotor physiotherapy and traumatic experiences Course description

Course name in Norwegian
Psykomotorisk fysioterapi ved kriser og traumer
Study programme
Advanced Course in Psychomotor Physiotherapy
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Introduction

Gradert karakterskala: A-F, der A-E er bestått og F ikke bestått.

Required preliminary courses

Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.

Learning outcomes

Etter endt emne har studenten følgende kompetanse inndelt i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om belastningslidelser, psykiske lidelser og sammensatte tilstander
  • har oppdatert empirisk kunnskap om hvordan mennesker kan reagere i traumatiske situasjoner og om hvordan traumer kan gi symptomer, lidelser og sykdom
  • kan gjøre rede for teorier om gruppedynamikk og gruppeprosesser, og ha innsikt i gruppens betydning for mennesker i traumatiske livssituasjoner
  • kan gjøre rede for og begrunne psykomotorisk fysioterapi i en tverrfaglig kontekst innen psykisk helsearbeid i kommune- og spesialisthelsetjenesten

Ferdigheter

Studenten

  • kan ut fra kroppslige funn tilpasse psykomotorisk fysioterapi til den enkelte pasients ressurser og grad av belastning
  • har inngående ferdigheter i å utføre kunnskapsbasert psykomotorisk fysioterapi der erfarings- og opplevelsesorienterte samtaler inngår
  • kan tilpasse, tilrettelegge og instruere fysisk aktivitet individuelt og på gruppenivå
  • kan ha selvstendig ansvar for bevegelsesgrupper der deltakernes refleksjoner over egne kroppslige og følelsesmessige erfaringer vektlegges
  • kan reflektere over erfaringer med gruppedynamikk og gruppeprosesser
  • kan redegjøre for selvstendige vurderinger som en del av flerfaglig utredning av pasienter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere og vurdere relevante problemstillinger relatert til kroppsfunn, krisereaksjoner, livshistorie og aktuell livssituasjon hos den enkelte pasient
  • reflektere over etiske problemstillinger
  • ta en aktiv rolle i faglige diskusjoner

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, veiledet ferdighetstrening, gruppearbeid, seminarer og selvstudier.

Praksisstudier

Praksisperiode 2 består av minimum 120 pasientbehandlingstimer, slik at studenten har gjennomført minimum 200 pasientbehandlinger i løpet av hele studiet. Studentene får gruppeveiledning.

Studenten skal presenter ett refleksjonsnotat og en oversikt over antall pasienter til veileder ved sluttvurdering av praksisperioden.

Bevegelsesgruppe

Studenten skal lede én bevegelsesgruppe over åtte ganger à ca. 60 minutter. Antall deltakere i gruppen skal være fem til åtte. Hvis ikke behandlingstedet har egnet rom, må studentene sørge for annet lokale.

Video-opptak

Studentene skal, i løpet av emnet, vise video-opptak fra egen praksis både i undervisning og gruppeveiledning. Opptakene danner grunnlag for faglige diskusjoner og ferdighetstrening. Tilbakemelding gis av medstudenter, lærere og veiledere.

Skriftlig oppgave

1 skriftlig oppgave: fagnotat som skal inneholde en teoretisk analyse av gruppedynamikk og –prosess.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

Obligatorisk tilstedeværelse

  • 90 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og veiledningsgruppe
  • 80 % tilstedeværelse i timeplanfestet gruppearbeid

Arbeidskrav

  • gjennomført praksisperiode 2
  • 1 skriftlig oppgave/fagnotat

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over to dager:

Dag 1: Undersøkelse av pasient, skriving av journal.

Dag 2: Gjennomføre prøvebehandling tilpasset den aktuelle pasienten.

Grading scale

Gradert karakterskala: A-F, der A-E er bestått og F ikke bestått.

Examiners

Ekstern og intern sensor vurderer alle studenter.