Studieinfo emne PSYD6900 2019 HØST
PSYD6900 Fordypningsoppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Specialisation paper
- Studieprogram
-
Videreutdanning i psykisk helsearbeid, deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet utgjøres av en skriftlig oppgave basert på et systematisk litteratursøk. Tema definerer studentene selv. Studenten(e) skal finne fram til og analysere minimum 5 vitenskapelige artikler. Dersom studentene skriver i gruppe økes antallet artikler med en per deltaker. Dvs at en gruppe med 3 studenter skal vise til 7 artikler.
Emnet belyser vitenskapsteori, forskningsetikk og ulike forskningsmetoder.
Forkunnskapskrav
Alle tidligere emner i studiet må være bestått.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap på et avgrenset område innen fagfeltet psykisk helsearbeid
- har kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder forankret i kunnskapsfeltet psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan systematisere og formidle erfaringsbasert og evidensbasert kunnskap
- kan reflektere over og analysere en problemstilling i lys av teoretisk, empirisk og etisk kunnskap
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger
- kan gjennomføre et selvstendig arbeid alene eller i samarbeid med andre
- har evne til nytenkning og kan anvende sine kunnskaper på nye områder
Arbeids- og undervisningsformer
Selvstudium, utarbeiding av skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter, Arbeidet med fordypningsoppgaven starter i 2. semester, og foregår parallelt med undervisningen i resten av studiet. Innen fastsatt tidspunkt i 3. semester må studentene ha levert forslag til prosjektplan. Etter fristens utløp tildeles veiler som godkjenner prosjektplanene. Det gis tilbud om 5 timer veiledning pr oppgave. Studentene er ansvarlig for å avtale veiledningskonferanser hvor veiledningsbehov er klargjort på forhånd.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Prosjektplan (skal inneholde problemstilling, begrunnelse, metodisk tilnærming, litteraturoversikt, framdriftsplan) på inntil 1500 ord
- Obligatorisk veiledning (2 t)
- Kortfattet referat etter hver veiledningskonferanse
Etter innlevert fordypningsoppgave, men før sensur, arrangeres i tillegg et obligatorisk seminar med presentasjon av fordypningsoppgaven for medstudenter og lærere.
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Fordypningsoppgave individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Besvarelsen må ikke overstige 7 500 ord. Denne rammen økes med 500 ord per ekstra deltaker i gruppen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter etter gradert skala, A til E for bestått, F for ikke bestått.
Sensorordning
En intern og en ekstern