Programplaner og emneplaner - Student
PS9100 Fundamental Concepts and Discourses in Business Administration, Innovation and Governance Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fundamental Concepts and Discourses in Business Administration, Innovation and Governance
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
The course is mandatory for all doctoral candidates at Oslo Business School. It is recommended that candidates complete this course early in the programme.
The course takes a conceptual and history of ideas approach to business administration, innovation and governance as fields of research and teaching. The course aims to introduce the foundations of the theories of social science and economics underpinning current research on business administration, innovation and governance, with emphasis on providing students with insight and overview of the diversity as well as the common ground. The course consists of three main thematic components:
- Important methodological challenges to the study of business, innovation and governance.
- Key theoretical approaches spanning several fields of research.
- Exemplary classical and cutting-edge contributions to each field.
-
Læringsutbytte
After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Candidates
- have in-depth knowledge of and insight into methodological challenges to the study of business administration, innovation, and governance and have an overview of the main lines of argument in the methodological debate
- have in-depth knowledge and understanding of key theoretical approaches in business administration, innovation, and governance
- are familiar with cutting edge knowledge in central academic traditions within business administration, innovation, and governance
Skills
Candidates
- can compare and analyse concepts and ideas in their field of research
- understand the distinctive character of their own sub-field in the encounter with other fields within business administration, innovation, and governance
- can reflect on and communicate the research in the field and its development in a broader conceptual context
- can contribute to developing ideas and concepts in business administration, innovation, and governance
General competence
Candidates are capable of
- contributing to the debate on fundamental conceptual issues within business administration, innovation, and governance;
- identifying foundational theoretical issues of relevance to business administration, innovation, and governance
- identifying topical managerial and policy issues of relevance to business administration, innovation, and governance
- disseminating theoretical and empirical research both nationally and internationally
- communicating theoretical and practical implications of empirical results
-
Arbeids- og undervisningsformer
Bioingeniøren har en sentral rolle innen transfusjonsmedisin. Det er bioingeniørens ansvar å sørge for riktige og trygge blodprodukter til pasientene til rett tid. Arbeidet i blodbank krever god forståelse for immunologi, genetikk og cellemembrankjemi samt blodcellenes fysiologi og funksjon. Temaene omfatter utvelgelse og tapping av blodgivere, fremstilling av blodkomponenter, blodtyping, påvisning og identifisering av antistoffer, forlikelighetstesting og hemoterapi.
Bioingeniøren har også viktige oppgaver innen medisinsk immunologi samt organtransplantasjoner og stamcellebehandlinger. For å kunne utføre de laboratorieundersøkelsene som er nødvendige for å stille diagnoser innen medisinsk immunologi og før transplantasjoner fra en donor til en pasient, er det en forutsetning at bioingeniøren har god forståelse for denne delen av immunologien.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
The final essay is assessed by the course lecturer.
-
Vurdering og eksamen
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive hvordan blodbanken fremstiller, kontrollerer og lagrer blodprodukter som erytrocyttkonsentrat, trombocyttkonsentrat og plasma
- kan beskrive hvordan ulike blodprodukter brukes i pasientbehandling
- kan forklare hvilke blodtypesystemer, blodtyper og blodtypeantistoffer som er viktige i transfusjonssammenheng og ved hemolytisk sykdom hos nyfødte
- kan forklare prinsippene for grunnleggende blodtypeserologiske laboratorieundersøkelser
- kan beskrive årsaksmekanismer for sykdom hos foster og nyfødt grunnet blodtypeantistoff og trombocyttantistoff
- kan beskrive komplikasjoner som kan oppstå ved transfusjon, transplantasjon og stamcellebehandling
- kan forklare prinsippene for utvalgte immunologiske metoder og beskrive metodenes bruksområder
- kan forklare hvordan aktuelle metoder og analyser kvalitetssikres
- kjenner til lover og regler som regulerer blodbankvirksomheten i Norge
Ferdigheter
Studenten
- kan finne informasjon om hvem som kan være blodgiver i Norge og hvordan utvelgelsen av blodgivere forgår i blodbanken
- kan utføre utvelgelse og tapping av blodgivere under veiledning
- kan anvende grunnleggende blodtypeserologiske laboratorieundersøkelser, vurdere analyseresultatenes betydning og vise ærlighet og selvstendighet i eget arbeid
- kan utføre og kvalitetssikre ulike immunologiske metoder og vurdere eventuelle feilkilder knyttet til disse
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere og drøfte etiske problemstillinger innen fagfeltene transfusjonsmedisin og medisinsk immunologi
- kan vise omsorg for, respektere og samarbeide med medstudenter, kollegaer og pasienter/blodgivere uavhengig av etnisk, religiøs og kulturell bakgrunn
-
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, oppgaveløsning og laboratoriearbeid innen blodtypeserologi, immunhematologi, medisinsk immunologi og transplantasjonsimmunologi. I emnet inngår fire dagers ekstern praksis på en blodbank.
-
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i laboratorieundervisning
- minimum 90 prosent tilstedeværelse i ekstern blodbankpraksis
- individuell rapport fra blodbankpraksis
-
Sensorordning
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
The target group for the course are candidates from the PhD programme in Social Science, business administration, innovation and governance.
-
Emneansvarlig
Professor Asbjørn Røiseland, SAM, Handelshøyskolen