EPN

PROVY6200 Veiledning av grupper Emneplan

Engelsk emnenavn
Academic Supervisions of Groups
Studieprogram
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi kompetanse i veiledning av grupper. I tillegg skal studentene ha fokus på profesjons- og yrkesutøverens plass i organisasjonen.

Forkunnskapskrav

Emnet PROVY6100 må være bestått før man kan ta emnet PROVY6200.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • grunnleggende kunnskap om å lede veiledningsgrupper
  • kunnskap om samspillprosesser, konflikter og motstand i veiledningen
  • kunnskap om ulike organisasjoner og systemer i arbeidslivet.

Ferdigheter

Studenten har

  • forståelse for profesjons- og yrkesutøverens plass i systemet/ organisasjonen
  • innsikt i gruppeveiledning
  • innsikt i å lede endrings- og utviklingsprosesser

Generell kompetanse

Studenten har

  • generell kompetanse i å vurdere og bruke relevante forskningsresultater som grunnlag for en kvalifisert gruppeveiledning
  • har innsikt i endringsprosesser i de ulike profesjons- og yrkesarenaene

Innhold

  • veiledning i grupper
  • planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningsprosesser i grupper
  • metoder og modeller i veiledning av grupper
  • grunnleggende organisasjons- og systemteori/ profesjonskunnskap
  • arbeid med utviklings- og endringsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

  • innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • praktiske øvelser og dialog i basisgrupper og mindre grupper
  • bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • erfaringsutveksling

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

  • Studentene skal videreutvikle egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et skriftlig refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
  • Studentene skal planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere et veiledningsopplegg med grupper/team, 3-5 ansatte i praksis på egen arbeidsplass. Arbeidet dokumenteres i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
  • Studentene skal levere en oppgave i gruppe på ca. 2000 ord.

Faglig aktivitet med krav om faglig deltagelse

Minimum 80 % deltagelse i basisgruppe hvor en både skal gi og motta veiledning. Fravær kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to deler:

Del 1:

Prosjekteksamen i gruppe på 3-4 studenter. Gjennom emnet arbeider studentene med veiledning av grupper. Det gjennomføres veiledninger som dokumenteres i arbeidskrav underveis. I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et eller flere veiledningsforløp, som de har gjennomført med en gruppe. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veiledningsforløpet, og være knyttet opp mot relevant forskning og teori. Omfang: 3000-4000 ord.

Prosjekteksamen vurderes til bestått / ikke bestått og må være vurdert til bestått for at studentene kan avlegge muntlig eksamen. Hele gruppen vurderes samlet. Ved ikke bestått må prosjekteksamen leveres på nytt (kan omarbeides én gang).

Del 2:

Muntlig eksamen i gruppe (eksamensgruppen). Muntlig del der studentene skal vise egenrefleksjon, refleksjon knyttet til gruppeprosessen basert på del 1. Omfang 30-40 min.

Muntlig eksamen vurderes til bestått / ikke bestått. Vurdering på muntlig del gis individuelt.

Det gis en samlet karakter for eksamen, og begge deler må være bestått for å oppnå dette. Del 1 og del 2 teller 50 prosent hver av den samlede karakteren.

Sykdom

Ved sykdom i gruppa kan det lages en avtale med faglærer om gjennomføring av eksamen, i annen gruppe eller individuelt.

Ny/utsatt eksamen

  • Dersom gruppen stryker på skriftlig prosjekteksamen, gjennomføres ny eksamen som ordinær eksamen.
  • Dersom gruppen eller en student stryker på muntlig, må kun muntlig del av eksamen gjennomføres på nytt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.