Studieinfo emne PROVY6100 2021 HØST
PROVY6100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor
- Studieprogram
-
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i veiledning og veilederrollen
- innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
- kan vurdere eget veiledningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
Innhold
- det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Arbeids- og undervisningsformer
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
- Studentene skal utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i refleksjonsnotat, omfang 400-500 ord.
- Studentene skal gjennomføre to veiledningsoppgaver individuelt og føre logg fra disse, omfang 150-300 ord per logg.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
- Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Opptakskrav
Målgruppe
Målgrupper for studiet er personer som arbeider med eller skal/ kan tenke seg å arbeide med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede innen ulike profesjons- og yrkesutdanninger som for eksempel yrkesfaglærerutdanningene, praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere (PPU-Y), trafikklærerutdanningen, politiutdanningene, fengselsbetjentutdanningene og andre.
Opptakskrav
Opptakskrav er toårig utdanning på høgskolenivå eller tilsvarende, og minst ett års relevant yrkespraksis etter fullført utdanning, eller realkompetansevurdering.