Studieinfo emne PROVY6100 2020 HØST
PROVY6100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor
- Studieprogram
-
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i veiledning og veilederrollen
- innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
- kan vurdere eget veiledningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
Innhold
- Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Arbeids- og undervisningsformer
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
- Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
- Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.