EPN

PROVY6100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor
Studieprogram
Profesjonsrettet veiledning for yrkesfaglærere
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i veiledning og veilederrollen
  • innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
  • kan vurdere eget veiledningsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen

Innhold

  • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
  • faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
  • rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og veilederrollen

Arbeids- og undervisningsformer

  • innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
  • arbeid i grupper
  • bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
  • praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

  • Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 1000-1500 ord.
  • Studentene skal gjennomføre veiledninger mellom hver samling av minst èn nyutdannet på egen arbeidsplass. Veiledningen dokumenteres i et refleksjonsnotat på1000-1500 ord.

Faglig aktivitet med krav om deltagelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i emnet. Fraværet kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjekteksamen. Eksamen består i å dokumentere et veiledningsforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori i et refleksjonsnotat på 2500 ord, +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått. 

Sensorordning

Det brukes en intern sensor, samt en tilsynssensor som evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.