Programplaner og emneplaner - Student
PROVY6100 Basic Skills in Academic Supervision and The Role as a Supervisor Course description
- Course name in Norwegian
- Grunnleggende kompetanse i veiledning og veilederrollen
- Study programme
-
Professionally Oriented Counselling for Vocational Teachers
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Opptak til enkeltemne
PROVY6100 kan tilbys som enkeltemne. Ved opptak til enkeltemne gjelder samme opptakskrav som opptakskrav til videreutdanningen.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- innsikt i veiledning og veilederrollen
- innsikt i og forståelse for de ulike profesjons- og yrkesutdanningenes profesjonsutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
- kan vurdere eget veiledningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
Content
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord, 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 2: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
- Arbeidskrav 3: Gruppeinnlevering med omfang på enten 1500 ord 10 minutter video, 15 minutter podcast eller 10 slides PPT, +/-10%.
Gruppene vil være på mellom 3-6 studenter. Studentene kan selv velge hvilke av de angitte formatene de ønsker å bruke. Formålet er å kunne kople teori opp mot praksis og metoder.
Det vil være gruppeinnlevering på alle arbeidskravene og omfanget tilsvarer om lag 1500 ord. Innleveringene kan være skriftlige dokumenter, eller alternativt kan det være podcast, video eller PPT. Ved alternative innleveringer skal det omregnes til tilsvarende omfang.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Teaching and learning methods
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Course requirements
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan avlegge eksamen:
- Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et refleksjonsnotat på 400-500 ord.
- Studentene skal gjennomføre to veiledningesoppgaver individuelt og føre logg fra disse, omfang 150-300 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltagelse
Det er krav om 80 % obligatorisk deltakelse på fellessamlinger for å kunne gå opp til eksamen, fravær ut over 20 % må kompenseres etter avtale med og vurdering av faglærer.
Assessment
Studiet har til hensikt å gi deltakerne kompetanse i gjennomføring av prosjekter hvor dekommisjonering og bærekraftig verdiskaping er sentralt. Dekommisjonering dreier seg om å håndtere radioaktive kilder, demontering av utstyr og anlegg og overføring av radioaktivt materiell til andre anlegg. Tradisjonell prosjektstyring og -ledelse er ikke tilstrekkelig for å kunne håndtere de utfordringene som gjør seg gjeldende når bærekraftig utvikling og nye komplekse løsninger skal utvikles i denne sammenheng. Det fordrer betydelig oppmerksomhet mot tilpasset gjennomføring, forståelse for og håndtering av usikkerhet og målkompleksitet.
Permitted exam materials and equipment
Ingen forkunnskapskrav.
Grading scale
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- økt innsikt knyttet til dekommisjonering for både mer effektive prosesser og som bidrag til mer bærekraftige løsninger og grønn omstilling
- grunnleggende kunnskap knyttet til smidig prosjektgjennomføring hvor samarbeid og samhandling gjennom eksperimentering og læring er sentralt
- tilegnet seg innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner smidige prosjekter, og hvilke tilnærminger som er hensiktsmessige for bærekraftige løsninger
- relevant kunnskap knyttet til bærekraft som fenomen og som en betingelse for nye løsninger og produkter
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring til å lede og gjennomføre egnede smidige prosjekter innen dekommisjonering for å skape mer bærekraftige og lønnsomme løsninger
- samhandle med brukere og andre interessenter for å kunne gjennomføre bærekraftige prosjekter
- planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter
Generell kompetanse
Studenten kan
- ta i bruk ferdigheter knyttet til å velge og anvende egnende smidige prosjektgjennomføringsmåter, som skal bidra til mer bærekraftige løsninger og kunne ta i bruk digitale prosjektstyringsverktøy
- inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter
Examiners
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.