Programplaner og emneplaner - Student
PROS6200 Programming for Teachers, Level 1-7 Course description
- Course name in Norwegian
- Programmering for lærere for trinn 1-7
- Study programme
-
Programming in Education, Level 1–7
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet tar for seg mer avansert programmering og har fokus på didaktisk tilnærming til programmering i skolen.
Required preliminary courses
Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7, emne 1.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om utvikling og oppbygging av blokkbaserte program
- Har kunnskap om prinsipper og metoder for utprøving og feilfinning
- Har kunnskap om ulike verktøy for visuell programmering
- Har kunnskap om ulike blokkprogrammeringsspråk og -verktøy
- Har kunnskap om bruk av programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler, funksjoner i ulike blokkprogrammeringsspråk
- Har kunnskap om tilrettelegging for undervisning og læring i og med programmering
- Har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid om programmering i skolen
Ferdigheter
Studenten
- Kan identifisere og dekomponere et problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
- Kan programmere fysiske enheter
- Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle eksisterende programkode og algoritmer
- Kan planlegge og gjennomføre undervisning for og med programmering i skolen
- Kan veilede og vurdere elevers prosess og produkt i arbeid med algoritmisk tenkning og blokkbasert programmering
Generell kompetanse
Studenten
- Kan kommunisere kunnskap om algoritmisk tenkning og programmering i profesjonsfellesskapet
- Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplan og integrert i fag
- Kan reflektere over bruk av programmering i undervisning og læring
- Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, estetiske arbeidsformer, samarbeid, problemløsning, kritisk tenkning og dybdelæring
- Har innsikt i etiske problemstillinger relatert til programmering
Content
Emnet har hovedfokus på visuell programmering, men også enkel tekstbasert programmering. Emnet tar også opp dokumentasjon av kode, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering, men også sammenhengen mellom blokkbasert og tekstbaserte løsninger. Følgende tema vil bli vektlagt:
- Problemløsing og algoritmisk tenkning.
- Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
- Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
- Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.
Teaching and learning methods
Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.
Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.
Praksis
Det er ingen praksisopplæring knyttet til emnet.
Course requirements
Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.
- Arbeidskrav 1:
- Del 1: Individuell programmeringskode, med dokumentasjon.
- Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med vurdering av programmeringskodene fra del 1 (om lag 400 ord per gruppemedlem + 400 ord felles).
- Arbeidskrav 2:
- Individuelt eller i gruppe sammen: utvikle, gjennomføre og reflektere over undervisningsopplegg i blokkbasert programmering med kunnskapsdeling i profesjonsfellesskap på egen arbeidsplass (om lag 1000 ord).
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Generelle opptakskrav for studiet
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
- ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
- ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
- har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
- har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
- kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
- kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
- kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
- kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
- kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
- kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
- kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
- kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
- kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
- kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
- kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
- kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis
Admission requirements
I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.
Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.
Pensum
Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.