EPN-V2

PROS6200 Programmering for lærere for trinn 1-7 Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming for Teachers, Level 1-7
Studieprogram
Programmering for trinn 1–7
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg mer avansert programmering og har fokus på didaktisk tilnærming til programmering.

Forkunnskapskrav

Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7, emne 1.

Læringsutbytte

Emnet handler om å undersøke designpraksis i et kulturelt og samfunnsmessig perspektiv. Det legges vekt på kritisk tenkning og utforskning av kulturelle variabler som påvirker designfagets rolle i samfunnet. Det vil bli lagt spesiell vekt på estetikk og bærekraft og hvordan arbeid med disse kan påvirke samfunnet.

Innhold

Emnet har hovedfokus på visuell programmering, men også enkel tekstbasert programmering. Emnet tar også opp dokumentasjon av kode, testing og feilsøking av programmer. Det blir lagt vekt på didaktiske tilnærminger til programmering og hvordan programmering kan støtte læring. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med visuell programmering, men også sammenhengen mellom visuelle og tekstbaserte løsninger. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Visuell programmering og programmeringsprinsipper.
  • Utprøving og vurdering av enheter og læringsressurser for opplæring i programmering.
  • Tilrettelegging, veiledning og vurdering av elevers programmeringsaktiviteter i skolen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen krav til forkunnskaper

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Del 1, individuelt: Programmeringskode, presentert ved hjelp av video.
  2. Del 2, gruppearbeid: Refleksjonsnotat etter drøfting av programmeringskode fra del 1 (om lag 1500 ord)
  • Arbeidskrav 2:
  1. Individuelt eller to studenter sammen: Refleksjon over undervisningsopplegg i programmering med kunnskapsdeling i eget kollegium (om lag 1000 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Forelesninger og workshops

Litteraturstudier

Individuelt arbeid og gruppearbeid

Veiledning i grupper og individuelt

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Medstudentvurdering, skriftlig tilbakemelding i Canvas, maks 500 ord
  • Refleksjonsnotat minimum 500 ord

Vurderingsuttrykk

Skriflig innlevering: Akademisk essay som inkluderer visuelle eller/og materialiserte artikulasjoner. Gruppeoppgave der to til tre personer kan levere en felles besvarelse. Oppgaven skal være mellom 2.500 og 3.500 ord.

Eksamensresultat kan påklages.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning tillates.

Opptakskrav

Gradert skala A-F.