EPN-V2

PROS6100 Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7 Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Programming for Teachers, Level 1¿7
Studieprogram
Programmering for trinn 1–7
Omfang
7.5 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en grunnleggende innføring i programmering og algoritmisk tenkning med fokus på skolekontekst og visuell programmering.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om prinsipper for algoritmisk tenkning
  • Har kunnskap om programmering og algoritmisk tenkning i gjeldende læreplaner
  • Har kjennskap til utvikling og oppbygging av enkle programmer basert på blokkprogrammering
  • Har forståelse av grunnleggende programmeringsprinsipper: løkker, betingelser, variabler og funksjoner
  • Har grunnleggende kjennskap til hvordan datamaskiner og programmer fungerer

Ferdigheter

Studenten

  • Kan identifisere og dekomponere enkle problem, og utforme løsninger som gjør bruk av blokkprogrammering
  • Kan kommentere programmeringskode
  • Kan dokumentere, teste og feilsøke programmeringskode
  • Kan generalisere, tilpasse og videreutvikle enkle programkoder og algoritmer

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan gjøre rede for algoritmisk tenkning og programmering i skolen
  • Kan reflektere over programmering i skolen, i læreplaner og integrert i fag
  • Kan reflektere over hvordan programmering kan ses i sammenheng med kreativitet, samarbeid, problemløsing og kritisk tenkning
  • Kan gjøre rede for hvordan digitalisering kan påvirke og endre samfunnet

Innhold

Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering og begreper inkludert algoritmisk tenkning. Det blir lagt vekt på hvordan programmering kan inngå i skolekonteksten som eget fag og integrert i fag. Først og fremst blir det fokusert på praktisk arbeid med blokkbasert programmering. Følgende tema vil bli vektlagt:

  • Problemløsing og algoritmisk tenkning.
  • Blokkbasert programmering og programmeringsprinsipper.
  • Programmering som kompetanse i samfunnet, læreplaner og relevansen for trening av kritisk tenkning.
  • Utvikling av kreativitet og samarbeid i programmeringsaktiviteter.

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er helt nettbasert, men krever at studentene følger en gitt plan og progresjon, for å skape et felles læringsmiljø med øvrige deltakere og involverte lærere. Studiet vil ta i bruk instruksjonsvideoer, nettbaserte forelesninger og diskusjoner og det vil bli gitt tilbud om veiledning i nettmøter.

Studiet forutsetter studentaktivitet knyttet til praktiske øvingsoppgaver, samarbeid, refleksjoner, medstudentvurderinger og erfaringsdeling på egen arbeidsplass.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er to arbeidskrav i emnet. Retten til å avlegge eksamen forutsetter at begge arbeidskravene er vurdert til godkjent.

  • Arbeidskrav 1:
  1. Individuelt refleksjonsnotat om algoritmisk tenkning/programmering i skolen (om lag 1000 ord).
  • Arbeidskrav 2:
  1. Del 1: Individuell programmeringskode med dokumentasjon.
  2. Del 2: Gruppearbeid: Refleksjonsnotat med gjennomgang av del 1 (om lag 1500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen gjennomføres i slutten av høstsemesteret. Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet: 2 dager. Omfang om lag 1500 ord (inkl. programmeringskode).

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studenters rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp.

Hjelpemidler ved eksamen

Barnehagesektoren har i dag stort mangfold i eierskap, størrelse, organisering, personal- og barnegrupper. Dette mangfoldet stiller ulike krav til ledelsen i barnehagen. Kunnskapsområdet vektlegger den pedagogiske lederrollen og tar opp ledelse, samarbeid og utvikling. Ledelse inkluderer pedagogisk ledelse, personalledelse og ledelse av endrings- og utviklingsarbeid. Pedagogisk ledelse innbefatter lærings- og utviklingsprosesser i personalgruppen og i barnegruppen i samarbeid med personalet. Samarbeid omfatter også møter med foresatte og eksterne instanser.

Vurderingsuttrykk

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • Har kunnskap om barnehagen som organisasjon, personalledelse samt samarbeid med foreldregruppen og andre samarbeidspartnere
  • Har kunnskap om pedagogisk ledelse, ledelse av barnegrupper og personalet
  • Har kunnskap om ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen med vekt på veiledning og pedagogisk dokumentasjon for refleksjonsprosesser
  • Har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger forbundet med lederrollen

Ferdigheter

Studenten

  • Kan selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, begrunne, gjennomføre, dokumentere og evaluere det daglige pedagogiske arbeidet
  • Kan selvstendig lede veilednings- og samarbeidsprosesser i pedagogisk arbeid og i utviklingsarbeid
  • Kan velge egnede tilnærminger og metoder i arbeidet med utviklings, endring- og læringsprosesser
  • Kan lede faglige prosesser for å utvikle barnehagen som lærende organisasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan selvstendig formidle faglig kunnskap til personalet, foresatte og eksterne parter som er forankret i relevant forskning og barnehagens samfunnsmandat
  • Har innsikt i hvordan strukturelle og kulturelle forhold legger rammene for og innvirker på ledelse, endring- og utviklingsarbeid og gjennom dette å bidra til god praksis
  • Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse og mestrer kommunikasjon med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
  • Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, barnehagens rolle i samfunnet og organisasjonens balanse mellom tillit og kontroll

Opptakskrav

Arbeids- og undervisningsformer i studiet er:

  • Forelesninger
  • Ferdighetstrening i mindre grupper
  • Individuelt arbeid
  • Seminarer

Til emnet ligger også temadagen Barn i vanskelige livssituasjoner 2 (BIV2) som bygger på BIV 1 i kunnskapsområdet samfunn, religion, livssyn og etikk.

Veiledet praksisstudier

Praksisstudiet i sjette semester er veiledet og består av 25 dager obligatorisk praksisstudier med fokus på ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid.

Ved fravær fra praksisperioden, se nærmere informasjon i retningslinjer for praksis, https://student.oslomet.no/praksis-barnehagelerer. I heftet "Informasjon om praksisoppgaven", som publiseres på OsloMets digitale læringsplattform før oppstart av praksisperioden finner du mer informasjon om praksisoppgaven.

For utfyllende informasjon om praksisstudier se programplanen for bachelorstudium i barnehagelærerutdanning, heltid, (180 studiepoeng).