Studieinfo emne PRFLO6100 2022 HØST
PRFLO6100 Programmering for lærere Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Programming for teachers
- Studieprogram
-
Programmering for lærere
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering, med fokus på programmeringskonseptene som omtales i læreplanen i Fagfornyelsen. Emnet legger opp til mye praktisk programmering, og viser hvordan koding er både konstruktivt og kreativt. Konseptene undervises gjennom blant annet frakoblede aktiviteter (koding uten datamaskin), live-koding, skjelettkode og andre aktiviteter som er tenkt å kunne overføres til deltakernes egne klasserom.
Emnet begynner med å bygge opp forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning er. Videre i emnet fokuseres det på programmeringsspråket Python, med syntaks, variabler, betingelser (vilkår), løkker og funksjoner. Emnet trekker også inn plotting, sannsynlighet og geometri for å sikre koblingen til kompetansemål i fagfornyelsen. Emnet avsluttes med utarbeiding av et undervisningsopplegg til egne elever.
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet, så bør studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap:
Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten ha:
- forståelse for hva en algoritme er, samt hvordan algoritmisk tenkning kan brukes til problemløsning
- kjennskap til hvordan programkode skrives
- oversikt over noen metoder for hvordan programmering kan undervises for andre
Ferdigheter
Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten ha utviklet evner til å:
- skrive og formattere grunnleggende kode i programmeringsspråket Python
- kunne bruke enkle metoder for å finne og rette opp feil i egen og elevers programkode
- formidle grunnleggende programmeringskonsepter til egne elever
- bruke programmering til å løse problemer i matematikk og naturfag, knyttet til Fagfornyelsen
Generell kompetanse
Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten være i stand til å:
- lese og tolke enkel programkode
- identifisere og rette opp feil i programkode
- løse problemer og utforske ulike tema i matematikk og naturfag, ved hjelp av programmering
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil foregå på fem samlingsdager. Man må også sette av tid til egen programmering og oppgaveløsning mellom kursdagene.
Datoer for samlingene vil fastsettes i samråd med bestillende skole/kommune/fylkeskommune.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakelse på alle samlingene.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen som består av utarbeiding og presentasjon av et undervisningsopplegg i programmering, tiltenkt deltakerens egen klasse og elever.
Eksamensresultatet kan ikke påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
To sensorer
Opptakskrav
Emnet er tiltenkt lærere i matematikk og realfag på ungdomstrinnet og i vgs, og forutsetter kjennskap til formidling og gjeldende læreplaner i egne undervisningsfag.
Opptakskravet er Generell studiekompetanse, og i tillegg fullført eller pågående lærerutdanning eller praktisk-pedagogisk utdanning. Emnet settes opp i samråd med bestillende skoler/skoleeiere, og deltakere må være ansatt ved en skole, kommune eller fylkeskommune som bestiller undervisning av emnet
Emneoverlapp
5 studiepoeng mot: PRG6100 "Programmering i skolen for 5-10 trinn"