EPN-V2

PRFLO6100 Programmering for lærere Emneplan

Engelsk emnenavn
Programming for teachers
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet gir en innføring i grunnleggende programmering, med fokus på programmeringskonseptene som omtales i læreplanen i Fagfornyelsen. Emnet legger opp til mye praktisk programmering, og viser hvordan koding er både konstruktivt og kreativt. Konseptene undervises gjennom blant annet frakoblede aktiviteter (koding uten datamaskin), live-koding, skjelettkode og andre aktiviteter som er tenkt å kunne overføres til deltakernes egne klasserom.

    Emnet begynner med å bygge opp forståelse for hva programmering og algoritmisk tenkning er. Videre i emnet fokuseres det på programmeringsspråket Python, med syntaks, variabler, betingelser (vilkår), løkker og funksjoner. Emnet trekker også inn plotting, sannsynlighet og geometri for å sikre koblingen til kompetansemål i fagfornyelsen. Emnet avsluttes med utarbeiding av et undervisningsopplegg til egne elever.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført dette emnet, så bør studentene ha følgende læringsutbytte:

    Kunnskap:

    Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten ha:

    • forståelse for hva en algoritme er, samt hvordan algoritmisk tenkning kan brukes til problemløsning
    • ;kjennskap til hvordan programkode skrives
    • oversikt over noen metoder for hvordan programmering kan undervises for andre

    Ferdigheter

    Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten ha utviklet evner til å:

    • ;skrive og formattere grunnleggende kode i programmeringsspråket Python
    • ;kunne bruke enkle metoder for å finne og rette opp feil i egen og elevers programkode
    • ;formidle grunnleggende programmeringskonsepter til egne elever
    • bruke programmering til å løse problemer i matematikk og naturfag, knyttet til Fagfornyelsen

    Generell kompetanse

    Ved vellykket gjennomføring av dette emnet, vil studenten være i stand til å:

    • ;lese og tolke enkel programkode
    • identifisere og rette opp feil i programkode
    • løse problemer og utforske ulike tema i matematikk og naturfag, ved hjelp av programmering
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil foregå på fem samlingsdager. Man må også sette av tid til egen programmering og oppgaveløsning mellom kursdagene.

    Datoer for samlingene vil fastsettes i samråd med bestillende skole/kommune/fylkeskommune.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Deltakelse på alle samlingene.

  • Vurdering og eksamen

    Emnet avsluttes med en muntlig eksamen som består av utarbeiding og presentasjon av et undervisningsopplegg i programmering, tiltenkt deltakerens egen klasse og elever.

    Eksamensresultatet kan ikke påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått

  • Sensorordning

    To sensorer

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Emnet er tiltenkt lærere i matematikk og realfag på ungdomstrinnet og i vgs, og forutsetter kjennskap til formidling og gjeldende læreplaner i egne undervisningsfag.

    Opptakskravet er Generell studiekompetanse, og i tillegg fullført eller pågående lærerutdanning eller praktisk-pedagogisk utdanning. Emnet settes opp i samråd med bestillende skoler/skoleeiere, og deltakere må være ansatt ved en skole, kommune eller fylkeskommune som bestiller undervisning av emnet

  • Emneoverlapp

    5 studiepoeng mot: PRG6100 "Programmering i skolen for 5-10 trinn"