EPN-V2

PREV6000 Sexual and Reproductive Health and Rights and Self-determined Contraceptive Choices Course description

Course name in Norwegian
Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og selvbestemt prevensjon
Study programme
Further Education - Sexual and Reproductive Health and Rights (SRHR) and Self-determined Contraceptive Choices
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
FALL 2018
Schedule
Course history

Introduction

Individual written home exam over 3 days with a scope of 3,000 words (+/- 20%).

The paper can be written in English or a Scandinavian language.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter i et livsløpsperspektiv relatert til samfunnsmessige og kulturelle forhold
  • inngående kunnskap om ulike brukerperspektiv
  • avansert kunnskap om prevensjon - midler, metoder og bruk
  • inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning relatert til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter og selvbestemt prevensjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre kunnskapsbasert veiledning for selvbestemt prevensjon
  • rekvirere og administrere relevante prevensjonsmidler

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere faglige problemstillinger knyttet til seksuell og reproduktiv helse og rettigheter
  • analysere faglige sammenhenger med og utfordringer i tverrprofesjonsfaglig utøvelse

Content

Mappevurdering med følgende mappekrav:

  • gruppearbeid (maks 3 personer, skriftlig innlevering på 3000-5000 ord)
  • individuelt arbeid (skriftlig innlevering på 3000-5000 ord)

Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Begge delene i mappen må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten skal kunne få bestått emnet.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.

Teaching and learning methods

Læringsutbyttene i studiet er fokusert mot spesialisering i seksuell og reproduktiv helse og selvbestemt prevensjon. Arbeids- og undervisningsformene skal legge til rette for at kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse integreres og har størst mulig overføringsverdi til profesjonell yrkesutøvelse. Det legges derfor vekt på varierte arbeidsformer med veksling mellom teoretiske og praktiske studier.

I studiet benyttes en kombinasjon av felles undervisning (på campus), basert på omvendt undervisning (flipped classroom»), og ulike typer digital teknologi for å stimulere til studentaktiv læring og samarbeid. Digitale læringsressurser og interaktive oppgaver benyttes som del av undervisningsopplegget. For eksempel vil digitale samskrivingsverktøy benyttes for å dele kunnskap og produsere tekster sammen.

Studentene får gjennom studiet oppfølging i form av veiledning og tilbakemeldinger. Universitetets digitale læringsplattform (LMS) benyttes aktivt i studietiden. Det er nødvendig at studentene har tilgang til egen PC og internett.

Undervisningsspråket er norsk.

Nedenfor gis en nærmere beskrivelse av aktuelle arbeids- og undervisningsformer som anvendes i emnet.

Forelesninger

Forelesning benyttes for å introdusere nytt fagstoff og gi en oversikt. Ved å trekke fram hovedelementer, synliggjøre sammenhenger og også peke på og diskutere relevante problemstillinger innenfor tema, vil det danne grunnlag for studentens egenlæring. Det inviteres til dialog mellom studenter og lærer, og studentene får anledning til å stille spørsmål og diskutere aktuelle tema og problemstillinger. Best utbytte oppnår studentene når de møter forberedt til undervisningen. Forelesninger benyttes gjerne sammen med andre undervisningsformer. Forelesninger vil gis på norsk.

Omvendt undervisning (Flipped Classroom)

Deler av undervisningen organiseres som «omvendt undervisning» (flipped classrom). Dette innebærer at den tradisjonelle forelesningen erstattes av digitale filmklipp eller opptak av forelesninger. Disse filmene ser studentene hjemme før de kommer til undervisning ved utdanningen. På den måten frigjøres tid til problemløsende aktiviteter sammen med studenter og lærere ved utdanningen, gjerne i form av veiledet gruppearbeid eller seminarundervisning.

Gruppearbeid

Gruppearbeid benyttes i arbeid med problemstillinger og eventuelt praktiske oppgaver som gjennomføres og løses i fellesskap med andre studenter. Gruppearbeidet skal understøtte læringen av fagstoff og gi trening i samarbeid, samspill og kommunikasjon, som er nødvendig kompetanse i prevensjonsveiledning. Ved samarbeid med andre kreves det at studentene viser interesse, opptrer respektfullt og sikrer at alle i gruppen er med i beslutninger som tas.

Seminarer

Hensikten er å bearbeide og drøfte fagstoff og tilrettelegge for faglig diskusjon mellom studenter og lærere. Muntlig formidling av faget vektlegges. Studenten får trening i fremlegging av fagstoffet i små og store grupper, og oppfordres til å gi uttrykk for egne meninger og reflektere over egne handlinger og holdninger.

Ferdighetstrening

I løpet av emnet skal studentene opparbeide seg ferdigheter i kommunikasjon og praktisk forskrivning av resepter, samt øvelser i universitetets øvingslokaler på innsetting av spiral og P-stav.

Veiledning

Det tilbys to timer veiledning i forbindelse med gjennomføringen av arbeidskravet, hvorav en time felles veiledning i første samling, og deretter nettbasert veiledning i gruppe.

Selvstudium

Noen temaer inngår ikke i organisert undervisning, og det forventes at studenten tilegner seg denne kunnskapen ved selvstudium. Studentene kommer til studiet med ulike læreforutsetninger, og gjennom selvstudium får de anledning til å prioritere temaer og områder de ønsker å arbeide mer med. Selvstudium er også med på å stimulere til selvstendig egenaktivitet og refleksjon.

Praksis

For å kunne administrere LARC må studentene kunne dokumentere at Helsedirektoratets krav er gjennomført. Dette inkluderer innsetting av spiral, innsetting av P-stav og uttak av P-stav. Universitetet kan være behjelpelig med å skaffe praksisplasser. Praksis kan også avtales individuelt på kommunenivå eller i spesialisthelsetjenesten.

Course requirements

All papers will be assessed by two examiners, one of whom must be external.

Assessment

Two years’ experience as a radiographer.

Permitted exam materials and equipment

The course is offered as an individual course. Admission requirements:

  • Bachelor’s degree or equivalent degree in radiography.

Grading scale

Ingen ut over opptakskrav.

Examiners

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • terminologi og begreper som brukes innenfor feltet visualisering
  • kjenner til historien bak fagfeltet
  • kjenner til grunnleggende persepsjonsteori
  • gjøre rede for forskjellige typer informasjon og hva slags visualiseringsteknikker som er hensiktsmessig
  • forklare hvordan store mengder data lettere kan forstås ved hjelp av visualisering
  • forklare typiske begrensninger innen visualisering av komplekse datasett
  • forklare hva slags metoder som kan benyttes for å visualisere forskjellige typer data

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere egenskapene til et datasett og bestemme hva slags visualiseringsmetode som vil være mest hensiktsmessig
  • evaluere hvorvidt et datasett kan forstås bedre ved hjelp av visualisering, og hva slags metode(r) som vil gi best resultat
  • bruke konkrete verktøy til å lage visualiseringer
  • anvende visualisering som et verktøy

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bruke visualisering som virkemiddel til å forstå og formidle komplekse sammenhenger

Admission requirements

Målgruppe

Emnets målgruppe er jordmødre og helsesøstre som søker godkjenning til å administrere og foreskrive prevensjonsmidler.

Opptakskrav

Det faglige grunnlag for opptak er utdanning som helsesøster eller jordmor, eller tilsvarende.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Bruk av ansiktsdekkendebekledning er ikke forenlig med gjennomføring av studiet.

Igangsetting av emnet forutsetter minimum 20 deltakere.