EPN

PRAKY6300 Vurdering av studentens helhetlig kompetanse og skikkethet Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment of Students' overall Competence and Fitness for Practice
Studieprogram
Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg praksislærers ansvar og forpliktelse i vurdering av studentenes helhetlige lærerkompetanse i samsvar med nasjonale retningslinjer, styringsdokumenter og en løpende skikkethetsvurdering.

 

Utvikling av evne til kritisk refleksjon over egen rolle som lærerutdanner, og et helhetlig syn på lærerutdanning står sentralt.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om vurdering i pedagogisk praksis for å fremme lærelyst hos studenten
  • har kunnskap om etiske perspektiver og skikkethet i profesjonskvalifisering med vekt på veiledning av studenter

 

Ferdigheter

Studenten kan

  • kan observere og vurdere praksisstudenter i praksis utfra en helhetlig etisk profesjonsforståelse
  • kan bidra i utvikling av koherens og samarbeid mellom lærerutdanning, og praksisfelt

 

Generell kompetanse

Studenten kan

  • drøfte etiske utfordringer og dilemma knyttet til rollen som lærerstudent og praksislærer
  • analysere og kritisk vurdere veiledningens betydning for å styrke egen og studentens profesjonelle utvikling

Innhold

Se programplandelen og emnets innledningstekst

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.   

Det legges opp til nettmøter, samt regelmessig veiledning og oppfølging for studentene av faglærer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Arbeidskrav 1: Individuelt skriftlig refleksjonsnotat over hvilke muligheter og utfordringer løpende vurdering av lærerstudentens skikkethet og faglig progresjon gir. Refleksjonsnotatet skrives i lys av relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: 700 ord +/-10%.

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell multimodal presentasjon tilknyttet relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter. Omfang: Multimodal presentasjon på om lag 10 minutter.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.