EPN-V2

PPUH6100 Videreutvikling av lærerkompetanse Emneplan

Engelsk emnenavn
Further development of teacher competences
Studieprogram
Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesdidaktikk, heltid – nett- og samlingsbasert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Digitalisering medfører en gjennomgripende endring av samfunnet vi lever i, og omtales blant annet som Den fjerde industrielle revolusjon. Men hva innebærer digitalisering i praksis? I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og forståelse for hvordan teknologi og digitalisering både påvirker og påvirkes av sosiale forhold. Emnet vil ha søkelys på digitaliseringen av velferdsstatens helse- og sosialtjenester, og særlig på tjenesteyterne og tjenestemottakerne. Emnet vil beskrive hvordan utfordringer med å ta i bruk ny teknologi på bakken henger sammen med de juridiske, politiske, økonomiske, organisatoriske og materielle rammene for digitaliseringen/tjenestene.

Emnet vil også vise hvordan teknologiutviklingen skjer innen en historisk og samfunnsmessig kontekst; at teknologier inngår i, og preges av, heterogene nettverk av mennesker og gjenstander; at teknologier er fortolkningsmessig fleksible; og at teknologiske nyvinninger kan være til gavn for noen og ulempe for andre, og har en inkluderings- og ekskluderingsfunksjon. Ved å følge konkrete helse- og velferdsteknologier på deres vei fra produsent til sluttbruker, lærer studentene også om hvordan samspillet mellom teknologiens utforming, brukernes erfaringer og sentrale normer i demokratiske samfunn har betydning for implementeringsprosessen.

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Bestått emne PPUD6000, PPUH6000 (heltidsstudium) eller PPUN6000 (nett- og samlingsbasert).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
  • har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
  • har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
  • har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
  • kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
  • kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
  • kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
  • kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
  • kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
  • behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
  • kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
  • behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
  • er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
  • kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.

Innhold

Course Description for Academic Writing Course (6 ECTS)

Approved by the Academic Affairs Committee 11 October 2016. Minor amendment 13.11.2018.

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Publication in international journals has become increasingly imperative for academics worldwide. Scholarly success is often measured in terms of publication in high ranking, international ¿ i.e. English language ¿ peer-reviewed journals. At the same time, the internationalisation agendas of higher education institutions ¿ in Norway and around the world ¿ place an emphasis on collaboration and initiatives across international borders. The ability to communicate in English is central to successful involvement in such work.

This course sets out to equip PhD candidates and faculty members at OsloMet with the writing tools needed to meet these challenges.

The course will focus on familiarising participants with the academic writing conventions, as well as addressing the most common problem areas confronting Norwegians when writing academic English. This is a practical course in which participants¿ own writing is a key element. Time will be spent discussing participants¿ texts as well as the principles of academic writing.

The course provides participants with the opportunity to practice academic English and develop competence in working with English academic texts.

The course also contributes to the wider university college milieu by developing a forum for work-in-progress discussions and facilitating participation in international fora as well as internal internationalisation projects. Furthermore, the course enables academic/research contact across faculty lines.

Vurdering og eksamen

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om tilsiktede og utilsiktede konsekvenser av digitaliseringsprosesser
  • inngående kunnskap om sentrale samfunnsmessige utfordringer og muligheter ved implementering av ny teknologi
  • fordypet innsikt i ulike teoretiske perspektiver på teknologi og digitalisering

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere komplekse utviklings-, implementerings- og bruksprosesser
  • identifisere utfordringer og muligheter ved implementering av konkrete nye teknologier
  • anvende ulike analysestrategier for å studere teknologi og digitalisering i velferdsstatens helse- og sosialtjenester

Generell kompetanse

Studenten kan

  • tenke kritisk om utvikling, implementering, regulering og bruk av teknologi
  • forstå hvilken rolle samfunnet spiller for teknologiutviklingen, og rollen teknologi spiller på samfunnsutviklingen
  • bidra kritisk og konstruktivt i endringsprosesser hvor teknologi skal inn i helse- og sosialtjenester

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave. Oppgaven skal ha et omfang på 10 sider (+/- 10 prosent). Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Referanselisten teller ikke med i sideantallet.

Semesteroppgaven skal skrives som et essay som bygger på miniundersøkelsen fra arbeidskravet. I Essayet skal studenten anvende teori til å analysere funnene fra miniundersøkelsen.

Vurderingsuttrykk

- Attendance:

  • In order to take the exam, and be eligible for study points, the participant must have attended at least five of the six sessions.

- Compulsory tasks:

  • A completed needs analysis form, and an academic text (an unedited manuscript, approx. 5 pages, double spaced font sized 12) must be submitted prior to the first course session.
  • Active participation in all group sessions.
  • Resubmission of the academic text in progress for discussion in the group.
  • Final resubmission of this text, revised further, for the exam.
  • A reflective statement, describing the candidate¿s experience of and responses to the course.

Sensorordning

Gradert skala A-F