Programplaner og emneplaner - Student
PPUH6100 Videreutvikling av lærerkompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Further development of teacher competences
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten kan
- beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
- beskrive det epidemiologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
- kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
- beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
- kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
- beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
- beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
- finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftmålene
- reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten
-
Forkunnskapskrav
After completing the course, the candidates are expected to have the following knowledge, skills and general competence:
Knowledge
Candidates have in-depth knowledge about
- theoretical and methodological perspectives that form the basis for practice-based research and action research in the field of social work
- theory of knowledge issues relating to practice-based research and action research that make it possible to reflect on the relevance and limitations of the production of knowledge in these kinds of research
- important issues relating to the researcher role, dilemmas and research ethics questions in practice-based research and action research
Skills
Candidates are capable of
- producing designs for practice-based research and action research in social work on the basis of different theoretical and methodological approaches
- analysing and reflecting on important theory of knowledge, methodological and research ethics questions relating to practice-based research and action research in social work, and in relation to their own research projects
- conducting analyses of the conditions for and challenges to the development of knowledge about social work
General competence
Candidates are capable of
- assessing and identifying new research questions in the field
- taking part in the academic debate in national and international forums
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred forståelse for skolens samfunnsmandat i det helhetlige opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde i eget programområde og kjenner til HMS-arbeid i aktuelle organisasjoner
- har inngående kunnskap om samfunnets behov for relevant kompetanse i de ulike yrker og i forhold til teknologisk utvikling og det grønne skiftet
- har kunnskap om læring i ulike sosiale og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om entreprenørielle læreprosesser, nytenkning, kreativitet og innovasjon
- har kunnskap om barn og unges oppvekstmiljø, og om ungdom i vanskelige situasjoner, deres rettigheter, hjelpeapparat og læreres handlingsplikt
- kjenner til utviklings- og endringsarbeid i skolen og skolen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om ulike forskningsmetoder
;
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sine pedagogiske, yrkesdidaktiske, og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets og arbeidslivets utviklings- og endringsbehov og holde seg oppdatert
- kan involvere lokalt arbeidsliv, samfunnsliv og kulturliv i opplæringen og bidra til relevans og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere
- kan lede læringsprosesser som ivaretar elevmedvirkning i demokratiske læringsfellesskap
- kan tilrettelegging for vurderingspraksis som bidrar til at eleven kan reflektere over egen og andres læring
- kan legge til rette for likestilling, likeverd og en bærekraftig yrkesutdanning
- behersker relevante arbeidsprosesser og reflekterer over egen yrkesutøvelse og kan videreutvikle denne under veiledning
- kan gjennomføre systematisk forsknings og yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid tilknyttet egen praksis med sikte på å forbedre den
- behersker bruk av faglitteratur og forholder seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende pedagogiske og didaktiske teorier knyttet til yrkesutøvelse som lærer på 8.-13. trinn
;
Generell kompetanse
Studenten
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap ved å samarbeide med interne og eksterne aktører til beste for elevens læring og utvikling
- er seg bevisst at gode læringsfelleskap handler om lærerens ansvar for kvaliteten på relasjonsbygging mellom elever, lærere og foresatte
- kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet.
- kan legge til rette for egen, og elevenes danning i et demokratisk og globalt samfunn
- kan vise innsikt i og evne til kritisk analyse, samt utforming og iverksettelse av læreplaner
- kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og kan ta selvstendige og begrunnede valg i sin profesjonelle praksis basert på evidens- basert praksis
- har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens kompetansebehov i skole, arbeids- og samfunnsliv.
-
Innhold
Se programplanen
-
Arbeids- og undervisningsformer
Participants will be asked to present research questions and produce research designs for studies based on practice-based research and action research. The presentations will form the basis for discussions where active participation will be expected, both in presenting one's own ideas and providing feedback on the ideas of others. The presentations must be put into writing (1-2 pages) and distributed to the teachers and other course participants by the stipulated deadline. Participation is mandatory, and candidates are expected to attend all days of teaching. A minor absence (up to 20 %) may only be accepted under certain circumstances and upon application. In the event of absences that are not approved, candidates will lose their right to have their essays assessed.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All examination support material is allowed as long as source reference and quotation technique requirements are applied.
-
Vurdering og eksamen
ERGOB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., FARB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., FYB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., RAB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., ORI1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., PMED1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., SYKK1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., SYKP1050Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp., TAB1050Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. og VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning, 5 stp. er 100 % overlappende. 5 stp. overlapp med SYKKPRA45/SYKPPRA45 Folkehelsearbeid, 10 stp.
-
Hjelpemidler ved eksamen
The essay will be graded by the course lectures.
-
Vurderingsuttrykk
Sissel Seim og Sidsel Natland
-
Sensorordning
Target group
The target group for the course consists of candidates who have been admitted to the PhD programme in Social Work and Social Policy, but it will also be open to others who wish to study the field of social work and social policy in depth.
Admission requirements for external applicants to individual courses
- The course is primarily for PhD candidates.
- Applicants must send in a certified copy of admission to a PhD program or equivalent, and a summary of approximately one A4 sized sheet including information about your topic, method, theoretical approach and state how this PhD course will be relevant for your research project.
- In some courses, and if seats are available, applicants with a completed master's degree (120 ECTS) equivalent to the PhD program's professional profile, may be considered for application. A grade above average on the master's thesis or master's degree is required. A certificate of the master's degree must be enclosed, as well as a summary, one page, with information about own research interest.
- To apply for admission please use the Søknadsweb, where all the required certificates also be submitted
Maximum number of participants is 15.