Programplaner og emneplaner - Student
PPUH6000 Læring og grunnleggende lærerkompetanse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Learning and basic teaching competences
- Studieprogram
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, yrkesdidaktikk, heltid – nett- og samlingsbasert
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Anatomi er grunnleggende for å kunne vurdere funksjon og funksjonshemming hos brukere med plager knyttet til bevegelsesapparatet. Fysiologi er grunnleggende for å forstå normale og patologiske prosesser.
I dette emnet får studentene en introduksjon til funksjonsundersøkelser av over-, underekstremiteten og trunkus. Funksjon kartlegges og vurderes gjennom systematiske undersøkelser. Temaene vil bli dekket grundigere i de ortopeditekniske emnene hvor spesifikke proteser og ortoser gjennomgås.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- gjøre rede for muskel- og skjelettsystemets struktur og funksjon
- gjøre rede for hudens struktur og funksjon
- gjøre rede for sirkulasjons- og respirasjonssystemets oppbygning, mekanismer og funksjoner
- gjøre rede for det perifere, sentrale og autonome nervesystemets oppbygning, mekanismer og funksjon
- beskrive mekanismer og funksjoner i det endokrine systemet og dets samspill med kroppens andre organsystemer
- beskrive mekanismer og funksjoner i immunsystemet samt blodets sammensetning og funksjon
- gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper, tester og målinger som er aktuelle for ortopediingeniørs virksomhet
- beskrive grunnleggende genetiske prinsipper
- beskrive embryologi og kroppens utvikling
Ferdigheter
Studenten kan
- palpere og identifisere strukturer på kroppens overflate
- utføre og begrunne enkle funksjonsundersøkelser med fokus på underekstremitet.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere med bruker under funksjonsundersøkelse
- forholde seg respektfullt til menneskekroppen ved undersøkelse og er kjent med etiske dilemmaer knyttet til undersøkelser
Innhold
Se programplanen
Arbeids- og undervisningsformer
I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.
Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.
Pensum
Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.
Arbeidskravet gjennomføres to og to eller individuelt.
Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument og undervisningsplan til et undervisningsopplegg, omfang avtales med emneansvarlig.
Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter på 20 min.
Del 3: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.
Arbeidskrav 2
Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.
Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:
Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.
Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.
Del 3. Det skal utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til med-studenter i grupper med hverandre- vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.
[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)
Arbeidskrav 3
Arbeidskrav gjennomføres individuelt på følgende måte:
Del 1: Studenten skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis.
Del 2: Praksisfortelling presenteres, analyseres og drøftes i grupper som et praksisfellesskap. Omfang av 30 minutter per student.
Del 3: Studenten skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike dilemmaer som kom frem i gruppene i del 2. Omfang 1500 ord (+/- 10%).
Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.
Krav om obligatorisk tilstedeværelse
Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne
Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.
Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.
Vurdering og eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer og ferdighetstrening.
Hjelpemidler ved eksamen
Kombinert vurdering:
Del 1) Individuell skriftlig eksamen (flervalgsoppgaver) under tilsyn, 1 time.
Del 2) individuell praktisk og muntlig eksamen, inntil 30 min.
Vekting: Det gis en samlet karakter på del 1 og del 2. Del 1 skriftlig eksamen vektes 33 prosent. Del 2 muntlig eksamen vektes 66 prosent.
Ny vurdering/eksamen: Dersom studenten ikke består en av delene må denne delen tas på nytt. Det kan fremsettes klage over karakterfastsettingen på del 1 skriftlig eksamen.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler tillatt.
Sensorordning
Det brukes to interne sensorer.