EPN-V2

PPUH6000 Learning and basic teaching competences Course description

Course name in Norwegian
Læring og grunnleggende lærerkompetanse
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som lærer i yrkesfag og kunne ta i bruk grunnleggende arbeidsmåter for planlegging og gjennomføring av undervisning, og oppøve trygghet i lærerrollen. I tillegg skal studenten utvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon.

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens mandat og styringsdokumenter som er relevante for opplæringsløp fra 8.-13. trinn, yrkesfaglærer og yrkesopplæring generelt
  • ha kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglig bredde, relevant for profesjons- og yrkesutøvelsen i eget programområde
  • ha bred kunnskap om yrkesdidaktisk undervisningsplanlegging som fremmer tilpasset og varierte læreprosesser, yrkes og interesse differensiering, dybdelæring og elevmedvirkning
  • har kunnskap om anvendelse av klasse- og læringsledelse for å utvikle et godt klasse- og læringsmiljø med utgangspunkt i demokrati
  • har bred kunnskap om ungdomskultur, utvikling, sosialisering, livsmestring og danning i et mangfoldig samfunn
  • kjenner til fag- og yrkesopplæring i et historisk, internasjonalt og kulturelt perspektiv
  • kjenner til ulike informasjonskilder, nasjonal og internasjonal forsknings for å videreutvikle sin yrkesutøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, lede og dokumentere relevant yrkesopplæring ut fra yrkesdidaktiske prinsipper som er tilpasset elevenes behov og yrkesinteresser
  • kan lede læreprosesser som fremmer praktisk, tilpasset læring og dybdelæring på mangfoldige, teknologirike og flerkulturelle læringsarenaer
  • kan legge til rette for entreprenørielle og kreative prosesser i undervisningen
  • kan bidra til tverrfaglighet og yrkesretting av fagene i samarbeid med andre faglærere i 8.-13. trinn
  • kan gjennomføre vurdering i samsvar med forskrift, og gi tilbakemelding og fremovermelding som fremmer læring
  • kan bygge og vedlikeholde gode relasjoner til elevene og lede inkluderende, trygge og helsefremmende læringsmiljøer
  • kan veilede elevene i å ta videre utdanningsvalg fra ungdomstrinnet til fag- og yrkesopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt legge til rette for at eleven skal oppleve mestring for å skape motivasjon i læreprosesser
  • kan skape yrkesstolthet og yrkesidentitet for yrkene i eget programområdet og holde seg orientert om fagenes krav i lys av samfunnets utvikling og endringsbehov
  • kan kommunisere, samhandle og bygge gode relasjoner med elever, foresatte, skolens ledelse og andre aktører i skole og arbeidsliv
  • kan legge til rette for elevenes danning og livsmestring i et demokratisk og globalt samfunn
  • kan reflektere over grunnleggende etiske verdier i yrkesopplæringen i skole/bedrift/ virksomhet
  • kan vise innsikt og evne til utforming, iverksettelse og kritisk analyse av læreplaner
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse i samarbeid med andre og bruke og holde seg oppdatert på relevante nasjonale og internasjonale forskningsresultater for å treffe begrunnede valg i sin profesjonelle praksis

Content

E-læringsverktøy brukes for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling.

Digital undervisning

Faglærere legger ut forelesninger, faglige tekster, interaktive oppgaver, og studentene får tilgang til informasjon, pensum og artikler gjennom internett og nettsider med passordbeskyttelse. Dette materialet er koblet til interaktive oppgaver og direkte spørsmål til pensum. De får oversikt over egen progresjon underveis via selvtester.

Tradisjonelle forelesninger blir erstattet av digitale forelesninger og/eller «fagtriggere» hvor grunnleggende teori og case blir formidlet av ulike fagpersoner. En digital forelesning setter et tema inn i hverdagen eller arbeidsdagen. Dette skjer som videoopptak. Andre presentasjoner er kun lydopptak med klientens eller fagpersonenes stemme, eller Power point-presentasjoner med lyd og/eller bilde. Primært brukes korte redigerte filmer på 2-8 minutter, men noen filmer er lengre.

Bruk av fellesrom/refleksjonsrom gir studenten en tilrettelagt og gradvis tilnærming til temaer som ofte har vært underkommuniserte hos våre yrkesutøvere. Gjennom deltakelse i slike virtuelle klasserom skal studentene møte egne og andres holdninger uten «å miste ansikt». Trygg og aktiv læring-gir mulighet for nettopp å lære å reflektere/snakke om den "vanskelige seksualiteten", både de lyse og mørke sider.

Case

Case presenteres i de fleste temaene. Studenten skal få se mulige konsekvenser av egne valg som går på ord, språk, råd og tiltak. Hva kan skje når jeg/man velger løsning A fremfor løsning B eller C? Refleksjonsspørsmål og quiz knyttes til case, pensum og filmer.

Selvstudier

Studentens egenaktivitet er en vesentlig del av studieinnsatsen. Denne skal sikre kontinuitet i læring og gjennomføring. Egenaktivitet er oftest individuelt arbeid, men omfatter også samarbeid med medstudenter via valgt læringsplattform edX.

Individuelle arbeidsformer er for eksempel se film, lese pensum og eventuell annen litteratur, bruke ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg på blogg og delta i diskusjonsforum i sosiale medier.

Diskusjonsforum

Studentene skal delta i digitale diskusjoner i valgte sosiale medier, blant annet med fagtekst. Faglærer bidrar med tilbakemeldinger, spørsmål, svar, dialog og oppmuntring. Studentene oppfordres også til å være aktive i diskusjoner på eget arbeidssted og i andre fora.

Selvtester

Studentene får ulike former for tester til hjelp underveis i læringsprosessen. Eksempler er flervalgstester (multiple choice), kortsvar-oppgaver, utfyllingsoppgaver og pedagogiske programmerte interaksjoner (PPI). PPI er quizer hvor studentene ikke bare får vite hvor mange riktige svar de hadde, men også får konkrete tips for videre læring.-

Teaching and learning methods

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppearbeid og erfaringsdeling. Det vil også forekomme arbeid mellom undervisningsdagene. Undervisning er forskningsbasert, praksisnær og fremtidsrettet.

Universitetets læringsplattform brukes, og alle studenter må disponere PC og hodetelefoner med mikrofon og ha tilgang til internett.

Pensum

Krav til litteratur i emnet er minimum 1800 sider. Studenten velger 1000 sider fra pensumlisten og kan ellers velge 800 sider enten fra samme liste, eller fra andre relevante kilder. Selvvalgt pensum skal godkjennes av emneansvarlig.

Course requirements

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å planlegge, gjennomføre og evaluere et undervisningsopplegg for et yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring.

Arbeidskravet gjennomføres to og to eller individuelt.

Del 1: Det skal utarbeides veiledningsdokument og undervisningsplan til et undervisningsopplegg, omfang avtales med emneansvarlig.

Del 2: Fremlegg av undervisningsopplegget for medstudenter på 20 min.

Del 3: Det skal skrives et individuelt refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til det å skulle planlegge og gjennomføre undervisning - omfang på 1000 ord +/- 10 prosent.

Arbeidskrav 2

Arbeidskravet består av 3 deler og går ut på en kartlegging av eget kompetansebehov, og 2 dagers hospitering i valgt yrke med presentasjon. Arbeidskravet gjennomføres individuelt.

Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1: Kartlegging av egen realkompetanse[1] og dokumentasjon av kompetansebehov i forhold til eget programområde, omfang etter avtale med emneansvarlig.

Del 2: 2 dager hospitering i valgt yrke.

Del 3. Det skal utarbeides et digital (multimodal) sammendrag og refleksjon over læringsutbytte knyttet til hospitering. Fremlegg av digitalt sammendrag og refleksjon til med-studenter i grupper med hverandre- vurdering. Omfang av presentasjon skal være 10 minutter.

[1] *Realkompetanse er all kompetanse som er tilegnet gjennom formell, ikke-formell eller uformell læring. Det vil si alle kunnskaper og ferdigheter en person har tilegnet seg gjennom utdanning, lønnet eller ulønnet arbeid, organisasjonserfaring, fritidsaktiviteter eller på annen måte. Definisjonen på realkompetanse bygger på erkjennelsen av at læring skjer i mange sammenhenger og på ulike arenaer, og innebærer at det er mulig å oppnå kompetanse som er likeverdig og på nivå med kompetanse oppnådd innenfor det formelle utdanningssystemet. (Kilde: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk)

Arbeidskrav 3

Arbeidskrav gjennomføres individuelt på følgende måte:

Del 1: Studenten skriver en praksisfortelling fra pedagogisk praksis.

Del 2: Praksisfortelling presenteres, analyseres og drøftes i grupper som et praksisfellesskap. Omfang av 30 minutter per student.

Del 3: Studenten skal skrive et notat som inneholder refleksjoner, i lys av teori, over ulike dilemmaer som kom frem i gruppene i del 2. Omfang 1500 ord (+/- 10%).

Se nærmere beskrivelse av gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke bestått eller ikke gjennomført arbeidskrav i programplandelen under Arbeidskrav.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Ettersom studiet er prosessorientert og erfaringsbasert, er tilstedeværelse særdeles viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Av den grunn settes det krav om obligatorisk tilstedeværelse på undervisningsdagene tilsvarende 80 % i hvert emne

Studenter med mer enn 20 % fravær fra organiserte opplæringsaktiviteter i et emne får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykmelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter nærmere avtale med, og vurdering av emneansvarlig. I slike tilfeller må studentene selv ta kontakt med emneansvarlig.

Det er et krav om 100% tilstedeværelse i praksis i alle praksisperiodene. Ved fravær må dagene tas igjen etter avtale med praksissted og emneansvarlig/praksisseksjonen ved LUI.

Assessment

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen, 7 dager, som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for grunnopplæringen trinn 8 - 13.

Eksamen gjennomføres slik: Kandidaten får utdelt et tema, og i besvarelsen skal det reflekteres over egen læring, muligheter og begrensinger det gitte temaet kan gi i undervisningen og for lærerrollen. Omfang 2500 ord (+/- 10%).

Ny og utsatt eksamen

Ved karakter F, ikke bestått, ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen, det gis ny oppgavetekst.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Permitted exam materials and equipment

Det er de senere årene gjennom forskningsresultater og annen kunnskap blitt klart at det er behov for at mange yrkesgrupper må utøve kunnskapsbasert praksis innen fagområdet seksuell helse. Temaer som kjønnsidentitet, kroppslige utfordringer og seksuelle overgrep må få større fokus i yrkesutøvelsen, og fagpersoner må kunne samarbeide med riktig instans og/eller henvise videre til spesialist. Fagområdet har vært tabubelagt innenfor høyere utdanning, i arbeidslivet og i samfunnet for øvrig. Barn, ungdom og andre sårbare grupper trenger å møte kompetente og empatiske fagpersoner. Derfor inngår kunnskap om seksuell helse og nødvendige intervensjoner i dagens lærer-, helsefag-, sosialfag- og politiutdanninger.

Videreutdanningen er tverrfaglig. Den går over 18 uker og er nettbasert. Det vil si at studentene kan studere hvor som helst og via PC/MAC, nettbrett og smarttelefon. Studentene får tilgang til fagstoff og verktøy som blir lagt ut etter en fastsatt plan. Det forventes at de deltar i diskusjoner på sosiale medier og legger ut fagtekst til fastlagte tidspunkter for å stimulere hverandres læring og utnytte verdien av samarbeid. Det forventes en studieinnsats på 12 timer pr. uke.

Emnet planen er hjemlet i lov 01.04.2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i politi, sosialtjeneste, helsetjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål som kjønnsidentitet, overgrep og seksuell helse i sitt arbeid.

Grading scale

Målgruppe

Målgruppen er primært yrkesutøvere i politi, sosialtjeneste, helsetjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesutøvere som skal forholde seg til spørsmål som kjønnsidentitet, overgrep og seksuell helse i sitt arbeid.

Opptakskrav

Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende.

Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om helsefremmende arbeid knyttet til seksuell helse
  • inngående kunnskap om utvalgte teorier og tiltak innenfor sexologi
  • kunnskap om undervisning/veiledning
  • kunnskap om prinsippene for kunnskapsbasert praksis (KBP)
  • kunnskap om virkemidler som rutiner og retningslinjer for å forebygge seksuelle overgrep

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere sentrale teorier innenfor fagområdet
  • planlegge normkritisk seksualitetsundervisning
  • beskrive utøvelse av kunnskapsbasert praksis innen temaet seksuell helse
  • formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger og velge relevante metoder på et selvstendig grunnlag
  • planlegge gjennomføring og evaluering av tiltak overfor enkeltindivider og grupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • gjøre selvstendige etiske og faglige begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
  • bidra til kritisk nytenkning og innovasjonsprosesser