Programplaner og emneplaner - Student
PPUDPRA10 Teaching practice, 1st period Course description
- Course name in Norwegian
- 1. praksisperiode
- Study programme
-
Postgraduate Certificate in EducationPostgraduate Certificate in EducationPostgraduate Certificate in EducationPostgraduate Certificate in Education
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Learning outcomes
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Content
Hjemmeeksamen over 1 uke, samlet omfang 1500 ord (+/-10%).
Teaching and learning methods
Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen
Course requirements
I dette emnet blir studentene introdusert til den generiske kompetansen man må ha som forsker, herunder hvordan gjøre forskerkarriere. Studenten arbeider med tema som forskningsformidling, kritisk tenking, forskningsetikk, akademisk skriving og utvikling av CV, samt hvordan skrive ph.d.-søknad og søke forskningsmidler. Studentene følger ulike masterprogram ved fakultetet, men samles jevnlig til obligatoriske forskerlinjeseminar i dette emnet. For at studentene skal komme tidlig i gang, blir de delt i skrivegrupper og får oppgaver mellom hvert seminar som de skal løse.
Assessment
Opptak til studiet.
Permitted exam materials and equipment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for vesentlige faktorer som inngår i et karriereløp for forskning, herunder ph.d.-utdanning, nettverksbygging og søknader om forskningsmidler
- kan gjøre rede for prinsippene som ligger til grunn for kritisk vurdering av forskning
- kan kritisk vurdere hvordan forskning kan formidles til forskjellige målgrupper
Ferdigheter
Studenten
- kan utarbeide en plan for en forskerkarriere
- kan utforme en forskningssøknad i tråd med gitte kriterier
- kan utarbeide en vitenskapelig CV
- kan selvstendig benytte prinsippene for akademisk skriving
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over komplekse spørsmål og problemstillinger innen forskning
- har en utviklet evne til kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere forskning
- kan diskutere relevante etiske problemstillinger i forskning
Grading scale
Arbeids- og undervisningsformer er 6 seminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i skrivegrupper, veiledning og selvstudier. I tillegg forventes det at studenten deltar på minst en konferanse, fortrinnsvis den nasjonale forskerlinjekonferansen «Frampeik».
Examiners
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80% oppmøte på seminarene