EPN-V2

PPUDPRA10 Teaching practice, 1st period Course description

Course name in Norwegian
1. praksisperiode
Study programme
Postgraduate Certificate in Education
Postgraduate Certificate in Education
Postgraduate Certificate in Education
Postgraduate Certificate in Education
Weight
0.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen

Learning outcomes

Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen

Content

Hjemmeeksamen over 1 uke, samlet omfang 1500 ord (+/-10%).

Teaching and learning methods

Se utfyllende informasjon om praksis i programplanen

Course requirements

I dette emnet blir studentene introdusert til den generiske kompetansen man må ha som forsker, herunder hvordan gjøre forskerkarriere. Studenten arbeider med tema som forskningsformidling, kritisk tenking, forskningsetikk, akademisk skriving og utvikling av CV, samt hvordan skrive ph.d.-søknad og søke forskningsmidler. Studentene følger ulike masterprogram ved fakultetet, men samles jevnlig til obligatoriske forskerlinjeseminar i dette emnet. For at studentene skal komme tidlig i gang, blir de delt i skrivegrupper og får oppgaver mellom hvert seminar som de skal løse.

Assessment

Opptak til studiet.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for vesentlige faktorer som inngår i et karriereløp for forskning, herunder ph.d.-utdanning, nettverksbygging og søknader om forskningsmidler
  • kan gjøre rede for prinsippene som ligger til grunn for kritisk vurdering av forskning
  • kan kritisk vurdere hvordan forskning kan formidles til forskjellige målgrupper

Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide en plan for en forskerkarriere
  • kan utforme en forskningssøknad i tråd med gitte kriterier
  • kan utarbeide en vitenskapelig CV
  • kan selvstendig benytte prinsippene for akademisk skriving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over komplekse spørsmål og problemstillinger innen forskning
  • har en utviklet evne til kritisk tenkning, inkludert å kunne kritisk vurdere forskning
  • kan diskutere relevante etiske problemstillinger i forskning

Grading scale

Arbeids- og undervisningsformer er 6 seminar med tilhørende presentasjoner, deltakelse i skrivegrupper, veiledning og selvstudier. I tillegg forventes det at studenten deltar på minst en konferanse, fortrinnsvis den nasjonale forskerlinjekonferansen «Frampeik».

Examiners

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80% oppmøte på seminarene