EPN

PPF6100 Undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic learning and teaching competences for tertiary vocational education
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 – grunnleggende lærerkompetanse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til lovverk og styringsdokumenter som er relevante for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen

  • har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper

  • har kunnskap om undervisnings- og læringsarbeid som fremmer tilpasset og differensiert opplæring

  • har kunnskap om bruk av relevante vurderings- og dokumentasjonsformer

  • har kunnskap om læringsledelse og utvikling av et godt læringsmiljø

     

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid

  • kan lede læringsprosesser som fremmer tilpasset og differensiert opplæring

  • kan utvikle evnen til samarbeid med studenter og med aktuelle samarbeidspartnere

  • kan anvende relevante metoder til refleksjon i læringsarbeid

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennom engasjement og faglig innsikt motivere studentene

  • kan bygge gode relasjoner til studenter og skape et inkluderende læringsmiljø

  • kan reflektere over egen rolle som underviser i samarbeid med andre

  • kan legge til rette for innovative og kreative prosesser i undervisningen

Innhold

Emnet inneholder følgende temaer

  • læringsledelse i fagskolen

  • planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid

  • læringsmiljø, differensiering og tilpasset opplæring

  • voksnes læring

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet brukes varierte undervisnings- og læringsformer, basert på de yrkesdidaktiske prinsippene, eksempelvis praksisorientering, opplevelsesorientering og problemorientert læring. Studiet vektlegger erfaringsdeling. Egen arbeidsplass vil være sentral i studentenes utviklings- og læringsarbeid.

Pedagogisk praksis

Studenten skal gjennomføre pedagogisk praksis tilsvarende 10 dager. Fagskolen skal legge til rette for at en av deres ansatte med pedagogisk utdanning veileder studenten. Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperioden. Veileder vurderer praksisperioden til Bestått/Ikke bestått i samarbeid med universitetet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

To arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og et i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).

Arbeidskrav 1: I gruppe. Studentene leverer en skriftlig oppgave. Tematikken for oppgaven er knyttet til et av temaene i emnet. 1500 ord (+/- 10%).

Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. 1500 ord (+/- 10 %). Annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis.

Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav, pedagogisk praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet to uker, omfang 2500 ord (+/-10 %)

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.