Studieinfo emne PPF6100 2020 HØST
PPF6100 Undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic learning and teaching competences for tertiary vocational education
- Studieprogram
-
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 – grunnleggende lærerkompetanse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
kjenner til lovverk og styringsdokumenter som er relevante for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
har kunnskap om undervisningsplanlegging ut fra yrkesdidaktiske prinsipper
har kunnskap om undervisnings- og læringsarbeid som fremmer tilpasset og differensiert opplæring
har kunnskap om bruk av relevante vurderings- og dokumentasjonsformer
har kunnskap om læringsledelse og utvikling av et godt læringsmiljø
Ferdigheter
Studenten
kan lede læringsprosesser der studenter deltar i planlegging, gjennomføring- og vurderingsarbeid
kan lede læringsprosesser som fremmer tilpasset og differensiert opplæring
kan utvikle evnen til samarbeid med studenter og med aktuelle samarbeidspartnere
kan anvende relevante metoder til refleksjon i læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
kan gjennom engasjement og faglig innsikt motivere studentene
kan bygge gode relasjoner til studenter og skape et inkluderende læringsmiljø
kan reflektere over egen rolle som underviser i samarbeid med andre
kan legge til rette for innovative og kreative prosesser i undervisningen
Innhold
Emnet inneholder følgende temaer
læringsledelse i fagskolen
planlegging, gjennomføring og vurdering av læringsarbeid
læringsmiljø, differensiering og tilpasset opplæring
voksnes læring
Arbeids- og undervisningsformer
I dette emnet brukes varierte undervisnings- og læringsformer, basert på de yrkesdidaktiske prinsippene, eksempelvis praksisorientering, opplevelsesorientering og problemorientert læring. Studiet vektlegger erfaringsdeling. Egen arbeidsplass vil være sentral i studentenes utviklings- og læringsarbeid.
Pedagogisk praksis
Studenten skal gjennomføre pedagogisk praksis tilsvarende 10 dager. Fagskolen skal legge til rette for at en av deres ansatte med pedagogisk utdanning veileder studenten. Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperioden. Veileder vurderer praksisperioden til Bestått/Ikke bestått i samarbeid med universitetet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
To arbeidskrav er knyttet til dette emnet, et individuelt og et i gruppe. Arbeidskravene kan knyttes til egen undervisning og til læringsfellesskapet på samlingene. Det er derfor av stor betydning at studentene møter på samlingene, og det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80 % av samlingsdagene (inkludert nettundervisning).
Arbeidskrav 1: I gruppe. Studentene leverer en skriftlig oppgave. Tematikken for oppgaven er knyttet til et av temaene i emnet. 1500 ord (+/- 10%).
Arbeidskrav 2: Individuelt. Refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass. 1500 ord (+/- 10 %). Annen dokumentasjonsform (bilder/film etc.) avtales med lærer. Notatet skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis.
Arbeidskravene må, i henhold til eksamensreglementet, være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere en gang innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen to forsøk på hvert arbeidskrav.
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjent arbeidskrav, pedagogisk praksis og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisning.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Varighet to uker, omfang 2500 ord (+/-10 %)
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Det gis ny oppgavetekst ved ny og utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.