EPN-V2

PPF6000 Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical pedagogy for tertiary vocational education 1
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 1 – grunnleggende lærerkompetanse
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Studiet Praktisk pedagogikk for i fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1) skal gi grunnleggende lærerkompetanse for fagskolens steds - og nettbaserte tilbud. Gjennom studiet skal studentene lære å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid for fagskolestudenter, både i stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp. De skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter på egen arbeidsplass. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst på det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.

Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og arbeidsmetoder som er relevante for fagområdet, herunder utviklingsarbeid
  • har kunnskap om voksnes læring og realkompetanse
  • kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolen innenfor både det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
  • kjenner til utfordringer knyttet til stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere variert læringsarbeid i fagskolen
  • kan veilede, vurdere og dokumentere studenters læring og utvikling, og gi tilbakemeldinger som bidrar til refleksjon i læringsarbeidet
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til teorier og informasjonskilder
  • kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i fagskolelærerrollen
  • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø preget av mangfold og likestilling
  • kan formidle og diskutere faglige, yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske problemstillinger
  • kan legge til rette for nytenkning og innovasjon med at lokalt arbeids- og samfunnsliv involveres i læringsarbeidet

Arbeids- og undervisningsformer

Studiet er samlingsbasert, og kan tilbys på campus, nett eller som en kombinasjon. Studiet krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.

Universitetets læringsplattform brukes i studiet, alle studenter må derfor disponere pc og tilgang til internett. Studentene vil jobbe i et digitalt klasserom på de nettbaserte samlingene.

Siden studiet er praksis- og oppgavebasert og knyttet til utøvelse av fagskolelærerrollen, vil deler av pensum være valgfritt for studentene. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler kompetanse som er i tråd med læringsutbyttet i planen og egne læringsmål, under veiledning av faglærer. Det er krav om minimum 2000 sider litteratur i emnet.

Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av læringsformer og organisering av innhold:

  • Praksisorientering

Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i fagskolen. Dette betyr at studentenes erfaringer fra egen fagskolepraksis og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.

  • Problemorientering

Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid.

  • Opplevelsesorientering

Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine studenter.

  • Erfaringslæring

Det vil si å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre seg nye erfaringer med ulike former for yrkespedagogisk arbeid. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.

  • Eksemplarisk læring

Studentene lærer ved at eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.

  • Verdiorientering

Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg.

  • Studentinnflytelse og målstyring

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene skal dokumentere tre arbeidskrav som knyttes til læringsutbytte for studiet, læringsfellesskapet på samlinger, arbeid mellom samlingene og egen fagskolepraksis.

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen planlegging av læringsarbeid og sentrale problemstillinger som er relevante for fagskolelærerrollen.

Arbeidskravene kan inngå som en del av den endelige eksamensmappen.

Arbeidskravene skal være levert innen fastsatte frister. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til ny godkjenning ytterligere to ganger. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert årsak eller avtale med faglærer, får ikke nye forsøk og vil derfor må utsette studiet med ett år. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent før studenten kan avlegge eksamen.

Arbeidskrav 1

Arbeidskravet består av tre deler og går ut på å ta i bruk den didaktiske relasjonsmodellen tilpasset fagskolen. Arbeidskravet gjennomføres i følgende rekkefølge:

Del 1 (i gruppe): Gruppa planlegger en læringsøkt i fagskolen. Arbeidskravet dokumenteres skriftlig med omfang 1500-2000 ord.

Del 2 (i gruppe): Fremlegg av opplegg for læringsarbeid for medstudenter eller andre, 15-20 min.

Del 3 (individuelt): Studenten skal skrive et faglig refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til planlegging og gjennomføring av læringsarbeid - omfang på mellom 700-1000 ord. Refleksjoner skal være begrunnet og forankret i litteratur for studiet.

Arbeidskrav 2

Individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass, mellom 1200-1500 ord. Refleksjonsnotat inneholder dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Dokumentasjon skal følges av et vedlegg som består av 3 filmsnutter av maksimalt 3 minutter.

Arbeidskrav 3

Arbeidskravet skal gjennomføres som et utviklingsarbeid i grupper. Gruppa skal planlegge, begrunne og prøve ut et læringsarbeid på egen fagskole. Det er et krav å inkludere èn eller flere kolleger i dette læringsarbeidet. Fagskolestudentene skal arbeide praktisk med tema for læringsarbeidet. Del 2 er et individuelt arbeid.

Omfang på dokumentasjonen er todelt:

Del 1: Digital presentasjon som presenteres for medstudenter. Presentasjonen skal inneholde minst 3 fagskolestudentarbeider tidsramme 10-15 min.

Del 2: Individuelt faglig refleksjonsnotat over læringsutbyttet knyttet til planlegging og gjennomføring av læringsarbeid, samarbeid med gruppen og kolleger. Omfang: mellom 700-1000 ord. Refleksjonsnotatet skal være begrunnet og forankret i litteratur for studiet.

Krav om obligatorisk tilstedeværelse

Studiet er prosessorientert og erfaringsbasert. Tilstedeværelse er derfor særlig viktig for at studentene skal klare å opparbeide seg tilfredsstillende læringsutbytte. Krav om tilstedeværelse på samlinger er 80 %. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer. I praksis er krav om tilstedeværelse på 100 %

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave med egne vurderingskriterier. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000-2200 ord.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele semesteret og innlevering er ved avslutning av emnet.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan semesteroppgaven forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes som bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.