Programplaner og emneplaner - Student
PPF6000 Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk pedagogikk for fagskolen 1
- Study programme
-
Practical pedagogy for tertiary vocational education 1 - Basic teaching skills
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studiet Praktisk pedagogikk for i fagskolen 1 - grunnleggende lærerkompetanse (PPF1) skal gi grunnleggende lærerkompetanse for fagskolens steds - og nettbaserte tilbud. Gjennom studiet skal studentene lære å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere læringsarbeid for fagskolestudenter, både i stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp. De skal kunne ta i bruk forskningsbasert kunnskap og prøve ut varierte læreraktiviteter på egen arbeidsplass. Studentene skal oppøve en kritisk og reflektert holdning til egen praksis og fagskolens virksomhet samt være seg bevisst på det doble praksisfelt som utøves på fagskolenivå.
Studiet skal være praksisrettet og tilpasses fagskolenes varierte og yrkesrettede fagområder. Studiet legger derfor vekt på å bruke studentenes erfaringer i læringsarbeidet.
Learning outcomes
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om yrkespedagogikk, yrkesdidaktikk og arbeidsmetoder som er relevante for fagområdet, herunder utviklingsarbeid
- har kunnskap om voksnes læring og realkompetanse
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for fagskolen innenfor både det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området
- kjenner til utfordringer knyttet til stedsbaserte, nettbaserte og fleksible utdanningsløp i fagskolen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for læringsarbeid i fagskolen
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre og evaluere variert læringsarbeid i fagskolen
- kan veilede, vurdere og dokumentere studenters læring og utvikling, og gi tilbakemeldinger som bidrar til refleksjon i læringsarbeidet
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til teorier og informasjonskilder
- kan anvende digitale verktøy i lærings- og vurderingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i fagskolelærerrollen
- kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø preget av mangfold og likestilling
- kan formidle og diskutere faglige, yrkesdidaktiske og yrkespedagogiske problemstillinger
- kan legge til rette for nytenkning og innovasjon med at lokalt arbeids- og samfunnsliv involveres i læringsarbeidet
Content
Emnet har et omfang på 30 studiepoeng, i tillegg til samlinger kommer arbeidskrav og 20 dager veiledet yrkespedagogisk praksis.
Innhold:
- grunnleggende lærerkompetanse for voksnes læring
- styringsdokumenter for læringsarbeid i fagskolen
- digitale verktøy i undervisning
- etikk og mangfold
Studiet organiseres som et deltidsstudium over ett studieår. Studiet tilbys som samlings- og nettbasert, med en blanding av samlinger på campus og nettbaserte samlinger. Fullført PPF1 gir grunnlag for opptak til Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 - utviklingsarbeid og nettpedagogikk (PPF2)
Yrkespedagogisk praksis
Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert yrkespedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret
Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i h. t. utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I yrkespedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.
Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.
Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer hver praksisperiode til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Yrkespedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.
Teaching and learning methods
Studiet er samlingsbasert, og kan tilbys på campus, nett eller som en kombinasjon. Studiet krever at studentene er aktive deltakere på samlinger og i yrkespedagogisk praksis, samt at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i læringsfellesskapet.
Universitetets læringsplattform brukes i studiet, alle studenter må derfor disponere pc og tilgang til internett. Studentene vil jobbe i et digitalt klasserom på de nettbaserte samlingene.
Siden studiet er praksis- og oppgavebasert og knyttet til utøvelse av fagskolelærerrollen, vil deler av pensum være valgfritt for studentene. Ved selv å innhente hensiktsmessig litteratur sikrer vi at studentene utvikler kompetanse som er i tråd med læringsutbyttet i planen og egne læringsmål, under veiledning av faglærer. Det er krav om minimum 2000 sider litteratur i emnet.
Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av læringsformer og organisering av innhold:
- Praksisorientering
Utgangspunktet for studiet er utfordringer og oppgaver i fagskolen. Dette betyr at studentenes erfaringer fra egen fagskolepraksis og refleksjoner knyttet til dette har en sentral plass i studiet.
- Problemorientering
Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemstillinger og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel problembasert læring og oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid.
- Opplevelsesorientering
Studentene skal bli bevisst og kunne gi uttrykk for sine følelser og tanker i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine studenter.
- Erfaringslæring
Det vil si å gjøre seg bevisst tidligere erfaringer og gjøre seg nye erfaringer med ulike former for yrkespedagogisk arbeid. Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over ny praksis vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner.
- Eksemplarisk læring
Studentene lærer ved at eksempler analyseres, bearbeides, anvendes og generaliseres for bruk i egen praksis.
- Verdiorientering
Studentene skal bli bevisst og klargjøre sine normer og holdninger i forhold til yrkesetiske standarder og konsekvenser av egne valg.
- Studentinnflytelse og målstyring
Course requirements
Privacy by Design is a fundamental requirement of the General Data Protection Regulation (GDPR) for all systems operating on personal information. This course provides an introduction to privacy and data protection including the legislation such as the GDPR, privacy enhancing technologies, privacy management, designing for privacy, and privacy patterns in software design. It enables the students to understand regulation, to identify privacy risk and consequences of data breaches, introduces them to privacy controls and builds skills in their application in a structured privacy engineering process.
Assessment
Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave med egne vurderingskriterier. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 2000-2200 ord.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele semesteret og innlevering er ved avslutning av emnet.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan semesteroppgaven forbedres, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
Grading scale
Knowledge
On successful completion of this course the student has:
- knowledge of basic legal privacy concepts and data protection regulations and will be able to apply them in systems analysis and design
- knowledge of concepts of privacy by design and privacy impact assessment and the ability to compare different assessment methods
- applicable knowledge of principles of architectural tactics for privacy and privacy patterns.
Skills
On successful completion of this course the student can:
- map legal privacy principles to technical privacy concepts
- design and plan solutions that map security and privacy goals to mitigation mechanisms and technologies
- apply privacy by design and analyze software architectures using privacy impact assessments
- apply appropriate architectural tactics for privacy and privacy patterns in order to derive and create solutions that mitigate privacy risks
General competence
On successful completion of this course the student can:
- explain and apply their knowledge of security and privacy enhancing technologies
Examiners
Det benyttes to interne sensorer.
Admission requirements
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
One group assignment (2-5 students appointed by teacher) consisting two parts: a report and a presentation.