EPN-V2

PPF26100 Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 Course description

Course name in Norwegian
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2
Study programme
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og læreridentitet i fagskolen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg. Emnet vektlegger også fagskolens rolle som utdanningsorganisasjon for livslang læring i samfunnet.

Required preliminary courses

Gjennomført og bestått begge emner i Praktisk pedagogikk for fagskolen 1

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
  • har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
  • har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering
  • har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen
  • har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster
  • har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon
  • har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
  • kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring
  • kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse
  • kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen
  • kan bruke ulike veiledningsstrategier i undervisnings- og læringsarbeid
  • kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevante grupper
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
  • kan bidra til at verdier som mangfold og likestilling ivaretas
  • kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen
  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid

Content

Dette emnet bygger på emnene PPF6100 og PPF6200 (Praktisk pedagogikk for fagskolen 1) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i fagskole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • fagskolen som organisasjon
  • pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Det er to obligatoriske praksisperioder i emnet, 10 dager i 1.semester og 10 dager i 2.semester. Pedagogisk praksis er knyttet til egen arbeidsplass i fagskolen.

Teaching and learning methods

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid med tilhørende prosjektpresentasjoner. Studiet er kombinert nett- og samlingsbasert. Nettsamlinger vil være både synkrone og asynkrone.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har grunnleggende kunnskap om et bredt utvalg musikk fra¿ ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan leke til og med musikk og mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
  • kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:

  • Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
  • Individuelt arbeidskrav i metodisk mappe, der musikalske aktiviteter og ferdigheter fra semesterets metodikkundervisning og fra folkemusikkurset på Ole Bull Akademiet vurderes. Ferdighetene som prøves, kan være sanger, korstemmer, spillestemmer, rytmiske mønstre og danse- eller bevegelsesaktiviteter. Mappens innhold bestemmes i samråd med faglærer. Varighet: 5-10 minutter. Mappeprøven er en fin måte å oppsummere den praktisk-metodiske undervisningen på. I tillegg fungerer mappen som en ¿verktøykasse¿ for studentene som de kan hente aktiviteter fra, både til undervisningen i praksisperiodene og når de siden skal stå på egne ben som musikklærere.
  • Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Permitted exam materials and equipment

Eksamenen består av to deleksamener. Den første eksamensdelen er praktisk i form av en konsert, mens den andre delen er en skriftlig eksamen. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.

  • Deleksamen 1: Praktisk eksamen i gruppe på ca. 20 minutter der vokale og instrumentale ferdigheter på ulike klasseroms- og bandinstrumenter vurderes. Individuell vurdering.
  • Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn i musikkorientering 1 (populærmusikk og vestens musikkhistorie) med et omfang på 2 timer.

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske grunner kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt ved ny/utsatt eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.