Programplaner og emneplaner - Student
PPF26100 Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Praktisk pedagogikk for fagskolen 2
- Study programme
-
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
FALL 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og læreridentitet i fagskolen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg. Emnet vektlegger også fagskolens rolle som utdanningsorganisasjon for livslang læring i samfunnet.
Required preliminary courses
Gjennomført og bestått begge emner i Praktisk pedagogikk for fagskolen 1
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen
- har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning
- har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering
- har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen
- har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster
- har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd
- har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon
- har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg
- kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring
- kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse
- kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen
- kan bruke ulike veiledningsstrategier i undervisnings- og læringsarbeid
- kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse
- kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevante grupper
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis
- kan bidra til at verdier som mangfold og likestilling ivaretas
- kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen
- kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid
Content
Dette emnet bygger på emnene PPF6100 og PPF6200 (Praktisk pedagogikk for fagskolen 1) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt
- videreutvikling av egen pedagogisk praksis
- kommunikasjon og samarbeid i fagskole og bedrift
- varierte arbeidsmetoder
- fagskolen som organisasjon
- pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
- nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning
Det er to obligatoriske praksisperioder i emnet, 10 dager i 1.semester og 10 dager i 2.semester. Pedagogisk praksis er knyttet til egen arbeidsplass i fagskolen.
Teaching and learning methods
I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid med tilhørende prosjektpresentasjoner. Studiet er kombinert nett- og samlingsbasert. Nettsamlinger vil være både synkrone og asynkrone.
Course requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
- har grunnleggende kunnskap om et bredt utvalg musikk fra¿ ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
- har kunnskap om ulike begreper og ulik fagterminologi som bidrar til a¿ forsta¿, analysere og notere musikk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
- kan leke til og med musikk og mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
- kan lytte aktivt til et bredt utvalg av musikk fra ulike sjangre, historiske perioder og ulike kulturer og vise kunnskap om denne musikken gjennom muntlige, skriftlige og andre uttrykksformer
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
- mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
- kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
Assessment
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 1 kan avlegges:
- Individuell skriftlig prøve i grunnleggende musikkteori. Varighet: 2 timer. Arbeidskravet skal sikre at studentene har grunnleggende musikkteoretiske ferdigheter, noe de vil trenge både som basis for andre fag senere i studiet og i sin framtidige yrkesutøvelse.
- Individuelt arbeidskrav i metodisk mappe, der musikalske aktiviteter og ferdigheter fra semesterets metodikkundervisning og fra folkemusikkurset på Ole Bull Akademiet vurderes. Ferdighetene som prøves, kan være sanger, korstemmer, spillestemmer, rytmiske mønstre og danse- eller bevegelsesaktiviteter. Mappens innhold bestemmes i samråd med faglærer. Varighet: 5-10 minutter. Mappeprøven er en fin måte å oppsummere den praktisk-metodiske undervisningen på. I tillegg fungerer mappen som en ¿verktøykasse¿ for studentene som de kan hente aktiviteter fra, både til undervisningen i praksisperiodene og når de siden skal stå på egne ben som musikklærere.
- Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Permitted exam materials and equipment
Eksamenen består av to deleksamener. Den første eksamensdelen er praktisk i form av en konsert, mens den andre delen er en skriftlig eksamen. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.
- Deleksamen 1: Praktisk eksamen i gruppe på ca. 20 minutter der vokale og instrumentale ferdigheter på ulike klasseroms- og bandinstrumenter vurderes. Individuell vurdering.
- Deleksamen 2: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn i musikkorientering 1 (populærmusikk og vestens musikkhistorie) med et omfang på 2 timer.
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske grunner kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt ved ny/utsatt eksamen.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. Karakterene fra deleksamen 1 og deleksamen 2 vektes likt ved samlet karakter.
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.