EPN

PPF26100 Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2
Studieprogram
Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er at studenten skal kunne videreutvikle sin kompetanse og læreridentitet i fagskolen. I tillegg skal studenten videreutvikle evne til kritisk tenkning og refleksjon og fremstå som trygg og tydelig i lærerrollen. Videre skal studenten kunne anvende pedagogisk og yrkesdidaktisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg. Emnet vektlegger også fagskolens rolle som utdanningsorganisasjon for livslang læring i samfunnet.

Forkunnskapskrav

Gjennomført og bestått begge emner i Praktisk pedagogikk for fagskolen 1

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for undervisnings- og læringsarbeid i fagskolen

  • har kunnskap om fagskolens mandat, verdigrunnlag og rolle i samfunn og utdanningssystem

  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra fag og yrkesopplæring til fagskoleutdanning

  • har bred kunnskap om ulike arbeids- vurderingsformer inkludert realkompetansevurdering

  • har kunnskap om kvalitetssikringssystemet i fagskolen

  • har bred kunnskap om mangfold i læring og flerkulturelle kontekster

  • har kunnskap om sosialisering, identitetsutvikling, likestilling og likeverd

  • har kunnskap om utviklings- og endringsarbeid i fagskolen som en lærende organisasjon

  • har kunnskap om nyere nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærere i fagskolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende pedagogisk, yrkesdidaktisk og yrkesfaglig kunnskap fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe selvstendige, begrunnede valg

  • kan gi vurdering som bidrar til at fagskolestudenter kan reflektere over egen og andres læring

  • kan tilpasse opplæring som ivaretar demokratiske prosesser og legge til rette for voksnes læring og realkompetanse

  • kan kartlegge og anerkjenne voksnes realkompetanse innen sitt fagområde i fagskolen

  • kan bruke ulike veiledningsstrategier i undervisnings- og læringsarbeid

  • kan anvende digitale verktøy som ressurs i fagskoleutdanningen

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov i tilknytning til yrkesutøvelsen og ha endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte fremtidens utfordringer i sin yrkesutøvelse

  • kan bidra til et profesjonelt arbeidsfellesskap og bygge gode relasjoner til fagskolestudenter og kommunisere og samarbeide med relevante grupper

  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i fagskoleutdanningen og gjennom dette bidrar til god, oppdatert og fremtidsrettet praksis

  • kan bidra til at verdier som mangfold og likestilling ivaretas

  • kan tilrettelegge for et helsefremmende læringsmiljø for studenter i fagskolen

  • kan anvende yrkesetisk kompetanse i alt lærerarbeid

Innhold

Dette emnet bygger på emnene PPF6100 og PPF6200 (Praktisk pedagogikk for fagskolen 1) og inneholder fordypning og videreføring av sentrale temaer. I tillegg er følgende temaer vektlagt

  • videreutvikling av egen pedagogisk praksis

  • kommunikasjon og samarbeid i fagskole og bedrift

  • varierte arbeidsmetoder

  • fagskolen som organisasjon

  • pedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid

  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

 

Det er to obligatoriske praksisperioder i emnet, 10 dager i 1.semester og 10 dager i 2.semester. Pedagogisk praksis er knyttet til egen arbeidsplass i fagskolen.

Arbeids- og undervisningsformer

I emnet gjøres det bruk av varierte undervisningsformer, blant annet dialogbaserte forelesninger, erfaringsdeling i plenum og i grupper, prosessuell undervisning, rollespill, individuelt arbeid, gruppe- og prosjektarbeid med tilhørende prosjektpresentasjoner. Studiet er kombinert nett- og samlingsbasert. Nettsamlinger vil være både synkrone og asynkrone.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

I tillegg til obligatorisk praksis og oppmøte på samlingene, er det tre arbeidskrav knyttet til emnet. Arbeidskravene knyttes både til pedagogisk praksis og til læringsfellesskapet på samlingene.

 

Arbeidskrav 1

Arbeidskrav 1 består av tre deler:

  1. Pedagogisk utviklingsarbeid som gjennomføres i fagskolen i grupper på 3-5 studenter. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres gjennom et skriftlig arbeid, omfang 3500 ord (+/- 10 %)

  2. Det pedagogiske utviklingsarbeidet skal presenteres for medstudenter (20-25 minutter) og kolleger på egen fagskole.

  3. I tillegg leveres et individuelt refleksjonsnotat som belyser læringsutbytte av samarbeid og gruppeprosessen, 1000 ord (+/- 10 %).

 

Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

 

 

Arbeidskrav 2

Individuelt refleksjonsnotat knyttet til praksis på egen arbeidsplass,1500 ord (+/- 10 %). Refleksjonsnotat skal inneholde dokumentasjon på læringsaktiviteter gjennomført i forbindelse med veiledet praksis. Dokumentasjon legges ved som vedlegg og skal bestå av minimum 5 bilder, minimum 1 lydfil og totalt 3 filmsnutter à ca 3 minutter.

 

Arbeidskrav 3

Overordnet tema: Fagskolen som organisasjon og fagskolens rolle i samfunnet.

Arbeidskravet gjennomføres individuelt og er rettet mot fagskolens rolle og plass i samfunnet. Arbeidskravet skal presenteres for medstudenter og dokumenteres som en Power Point-presentasjon eller annen multimedial dokumentasjon, omfang tilsvarende en presentasjon på ca. 20 min.

 

Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides og gis ny vurdering ytterligere to ganger innen ordinær eksamen. Studenten får til sammen tre forsøk på hvert arbeidskrav.

 

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på samlinger og undervisningsdager tilsvarende 80 % i emnet for å kunne framstille seg til eksamen. Se nærmere omtale av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen, individuelt, 21 dager med omfang på 4000 ord (+/- 10 %). Eksamen forankres i relevant teori. Som et vedlegg til eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere sin lese-/litteraturliste for hele emnet, totalt 2000 sider. Litteratur som ikke er hentet fra anbefalt litteraturliste skal godkjennes av faglærer.

 

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom og karakter F; ikke bestått på skriftlig hjemmeeksamen: Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

 

 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor